Voor jezelf beginnen – hier moet je op letten

Steeds meer mensen in loondienst maken de keuze om voor zichzelf te beginnen. Sommigen vinden het een prettig idee dat ze zelf hun tijd in kunnen delen; anderen hebben de ambities om uit te groeien tot een groot, internationaal bedrijf. En weer anderen willen niet meer werken voor een leidinggevende. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen redenen om een eigen bedrijf op te starten. Wil jij voor jezelf beginnen, maar weet je niet hoe? In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt om een succesvol bedrijf te starten.

Vier redenen om de sprong te wagen

Een struikelblok voor velen is de eeuwige twijfel en onzekerheid. Niet de knoop door durven te hakken omdat je teveel beren op de weg ziet. Ondernemen is inderdaad een spannende uitdaging; je zet een koers uit, zonder te weten of die de richting op gaat die jij voor ogen hebt. Stel jezelf eens de vraag; waarom wil ik zelfstandig gaan ondernemen? Zoek ik meer vrijheid? Hoop ik meer te gaan verdienen? Mis ik het plezier in mijn huidige werk? Of denk ik dat mijn talenten en kwaliteiten beter tot hun recht komen? Als je antwoord hebt op die vragen, kun je inzichtelijk maken voor jezelf waar je over twijfelt. Door het lezen van dit artikel hopen we die twijfelaar om te zetten in een zelfverzekerde enthousiasteling.

Er zijn legio redenen te bedenken waarom je zelfstandig ondernemer zou willen worden. De vier meest aantrekkelijke redenen om het avontuur aan te gaan hebben we voor je op een rijtje gezet.

Reden 1:  Vrijheid, blijheid!

Deze reden staat met stip op nummer 1. Vrijheid is veruit de meest populaire reden voor het starten van een eigen bedrijf. En die vrijheid omvat meerdere aspecten. Als je besluit om voor jezelf te beginnen, word je zelf de baas. Dat neemt uiteraard grote verantwoordelijkheden met zich mee, maar zorgt er tevens voor dat jij de “regels” bepaalt. Je kunt werken op de manier die jij fijn vindt.

Eén van de meest prettige ervaringen van startende ondernemers is het gevoel dat niets móet. Je ervaart minder druk en kan daardoor vaak beter presteren.

Daarnaast bepaal je zelf je werktijden. Er is geen sprake van een “negen-tot-vijf mentaliteit”, want de invulling van je tijd is volledig aan jezelf. De meeste vrijheid geniet je als zzp´er wanneer je niet op uur-, maar op opdrachtbasis wordt ingehuurd. Je legt samen met de klant een deadline vast, maar je bent vrij in hoe je de uren voor deze opdracht vervolgens invult; als je je afspraak maar na komt en het doel haalt.

Bij ondernemen ervaar je dus de ultieme vrijheid; je kiest je eigen pad, stelt je eigen doelen en bepaalt daarvoor je eigen strategie.

Reden 2: Werken vanuit je passie

Daarnaast is het uitermate belangrijk om met plezier te werken. Bij het starten van een eigen onderneming, kun je rekening houden met je eigen wensen, kwaliteiten, interesses, passies en valkuilen. Eigenlijk is het heel simpel: luister naar je hart en kies wat je leuk vindt om te doen. Eén van de beste omschrijvingen van succes luidt als volgt:

“Success is the result of perfection, hard work, learning from failure, loyalty, and persistence.”
– Colin Powell

Succes is dus geen doel; het is een resultaat van hard werken, leren door te falen, loyaliteit en doorzettingsvermogen. Om dit resultaat te kunnen behalen, moet je gemotiveerd en gedisciplineerd zijn. Dat kan enkel en alleen als je iets met plezier doet.

Reden 3: Een eigen bedrijf runnen biedt uitdaging

Mensen houden van uitdaging; daardoor worden ze gedreven, enthousiast, gedisciplineerd en ambitieus. Een eigen bedrijf zorgt voor uitdagingen die je nooit zult ervaren als je in loondienst voor een baas blijft werken. Als zelfstandig ondernemer heb je uiteenlopende rollen; je bent boekhouder, schrijver, marketeer, manager, onderzoeker en ontwerper tegelijk. Hier komen veel verschillende vaardigheden bij kijken. Sommige vaardigheden zullen in de aard van het beestje zitten en andere vaardigheden moet je verder ontwikkelen; je bent dus continu bezig met je persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor zorg je niet alleen voor zakelijk succes, maar groei je ook als persoon. Uitdaging genoeg dus!

Reden 4: De maatschappij beweegt zich richting zelfstandigheid

Het is een feit; zzp’ers zijn geliefd bij het bedrijfsleven. En dat heeft meerdere redenen.

Ten eerste is de kleinschaligheid van je bedrijf een pré. Je hoeft niet over een groot kantoor, met veel ondersteunend personeel te beschikken. Hierdoor gaan klanten er vaak vanuit dat je goedkoop bent. Daarnaast heeft de klant maar één aanspreekpunt. Dat voorkomt verwarring en miscommunicatie. Doordat jij zelf de contactpersoon bent, kun je meer tijd investeren in het opbouwen van een zakelijke relatie met de klant. Dat schept vertrouwen, want door persoonlijk contact kun je klanten suggesties doen die aansluiten bij hun wensen. Dat schept een band en zorgt voor loyaliteit.

Ook is de flexibiliteit van een zelfstandig ondernemer aantrekkelijk voor klanten. Bij grote bedrijven kan het voorkomen dat werknemers niet op alle dagen aanwezig zijn. Hierdoor wordt de reactie naar de klant uitgesteld en dat kan irritatie en frustratie opleveren. Als zzp’er kan jij direct inspelen op de vraag vanuit de klant, omdat alle communicatie via jou verloopt. Dat wil niet per se zeggen dat het probleem direct opgelost kan worden, maar de klant ontvangt wel direct een reactie.

Breng je kwaliteiten en interesses in kaart en verken de markt

Voordat je een eigen bedrijf begint, is het van essentieel belang dat je jouw interesses en de kwaliteiten waarover je beschikt duidelijk in kaart brengt. Een effectieve strategie bij het bepalen van je kwaliteiten is de mindmap. Laat je gedachten gaan en schrijf alles op papier.

Vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn;
– Wat is mijn passie?
– Wat zijn mijn interesses; wat vind ik leuk om te doen?
– Wat zijn mijn talenten; waar ben ik goed in?

Waarschijnlijk zijn er een aantal interesses en kwaliteiten waarvan je denkt dat dat weleens het gat in de markt (en dus de branche) voor jouw bedrijf zou kunnen zijn.


De vervolgstap; ga op onderzoek uit!

Als je hebt beslist welke dienst je met jouw bedrijf wil verlenen (dit kan uiteraard ook de verkoop van een product zijn), is het tijd om de markt te gaan verkennen. Wat heeft de markt al te bieden in jouw branche? Een belangrijke vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: waarin kan mijn bedrijf zich onderscheiden ten opzichte van wat er al beschikbaar is op de markt? Tijdens deze fase stel je je Unique Selling Point (USP) vast. Een USP is een eigenschap/kenmerk van een product of dienst, waardoor het zich onderscheidt van vergelijkbare producten of diensten op de markt. Tijdens deze verkenning is de analyse van je grootste concurrenten van essentieel belang.

Daarnaast is een klantenonderzoek ook zeer effectief. Hierbij kijk je voornamelijk naar de vraag vanuit de klant; waar heeft hij/zij behoefte aan? Wat is zijn/haar eis of wens? Wat kan ik daarin voor hem/haar betekenen?

Maak een marketingplan

Heb je alle voor- en nadelen tegenover elkaar gezet, ben je enthousiast geworden en heb je jouw dienst vastgesteld? Kortom; ben je tot de conclusie gekomen dat je de sprong in het diepe wil wagen? Dan is het tijd voor een sterk marketingplan. Hoe ga je jouw dienst goed op de kaart zetten? Hieronder vind je verschillende tips bij het opstellen van een effectief marketingplan.

Stap 1: Bepaal je doelgroep
Je hebt onderzoek gedaan naar de behoeften van je potentiële klanten. Nu is het tijd om je doelgroep in kaart te brengen. Hierbij is het van belang dat je gaat segmenteren. Je kunt de volgende vragen gebruiken om je doelgroep vast te stellen:
– Geslacht?
– Leeftijd
– Woonplaats?
– Regio?
– Opleidingsniveau?
– Beroep?

Bij het uitvoeren van een klantenonderzoek, analyseer je je klanten. Het is dus zeker aan te raden om van tevoren een klantenonderzoek te verrichten, zodat je je doelgroep daarop af kan stemmen.

Stap 2: Maak een actieplan
Als je je doelgroep hebt vastgesteld, moet je gaan bedenken welke marketingmiddelen effectief zijn voor de betreffende doelgroep. Heb je een jongere doelgroep, dan is het verstandig om te investeren in online marketing. Daarnaast biedt online marketing de mogelijkheid om, middels één klik op de knop, de resultaten te laten zien. Hierdoor weet je direct of een marketingcampagne effectief is geweest. Een ander voordeel van online marketing is targeting. Targeting is gepersonaliseerd adverteren; een manier van marketing, waarbij de reclame-uitingen van adverteerders zoveel mogelijk gericht worden aan personen waarvoor deze interessant zijn. Hierdoor is online marketing ook goedkoper, want je hoeft niet onnodig tijd en energie te steken in mensen die bij voorbaat al geen interesse hebben in je dienst.

Stap 3: Zet je netwerk in!
Eén van de moeilijkste zaken die komt kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf is het vinden van klanten.Velen weten niet waar ze moeten beginnen, maar eigenlijk is het heel simpel: gebruik het netwerk dat je al hebt opgebouwd. Denk hierbij aan oud-collega’s, vrienden, familie, teamgenoten, etc. Je hebt veel mensen om je heen die je kunt gebruiken om je naamsbekendheid groter te maken. Mond-op-mond reclame is immers nog steeds de meest effectieve vorm van marketing. Dit kan uiteraard ook via het delen van nieuwsberichten over jouw bedrijf op social media. Dus “spread the word” en vraag de mensen om je heen om anderen te vertellen over jouw startende bedrijf!


Starters Checklist: heb je hier ook aan gedacht?

Het is verstandig om eerst een financieel overzicht te maken met alle basiskosten die je moet maken om in je levensonderhoud te voorzien. Zorg ervoor dat je eerst de financiën van je privéleven op orde hebt, zodat je inzicht hebt in welke financiële gevolgen er kunnen komen kijken bij het starten van een eigen onderneming.

Wat zijn je privé basiskosten?
Met de basiskosten (zowel vast als variabel) voor je privéleven worden de volgende zaken bedoeld;
– Gas, water, licht
– Hypotheek
– Internet, tv en mobiele telefoon
– Verzekeringen
– Auto
– Boodschappen
– Vakanties
– Abonnementen (sport, krant, enz.)
– Huisdieren
– Kleding
– Alimentatie
– Studieschuld of andere leningen

Zakelijke kosten
Naast de kosten uit je privéleven krijg je als ondernemer te maken met zakelijke kosten. Er zijn een aantal kostenposten waar je rekening mee moet houden tijdens het runnen van een eigen bedrijf. Dit is uiteraard ook afhankelijk van de branche waarin je zit.

Inkomstenbelasting
Als je in loondienst werkt, draag je maandelijks belasting af aan de Belastingdienst. Echter, wanneer je zelfstandig ondernemer bent, gaat dat anders. Je betaalt eens per jaar inkomstenbelasting aan de Belastingdienst. De meeste ondernemers doen dit achteraf. Vergeet dus niet om maandelijks geld opzij te zetten voor de inkomstenbelasting, anders heb je aan het einde van het jaar een probleem.

Ook betaal je als zzp´er een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (ZvW). Hoe hoog deze bijdrage is, hangt af van de winst uit je onderneming.

Het advies is om circa. 30 procent van je bruto-inkomen te reserveren voor de inkomstenbelasting en aanslag voor de ZvW.

Daarnaast moet je de ontvangen btw apart zetten voor de btw-aangifte. Het is verstandig om een zakelijke rekening te openen; zo houd je jouw zakelijke- en privébankzaken gescheiden.

Overweeg een AOV
Het kan wijs zijn om een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten. In veel gevallen betekent ziek zijn, niet werken. Dat is vervelend, want vaak komt er dan geen inkomen binnen. Als je voor langere tijd ziek bent, kan dat zorgen voor financiële problemen. Een AOV dekt dit risico voor zzp´ers.

Er zijn veel verschillende soorten AOV-verzekeringen. Deze staan bekend om hun prijzige premies, maar dat is afhankelijk van je beroep, leeftijd, het bedrag dat je maandelijks uitgekeerd zou willen krijgen, het eigen risico, enz. Je kunt je wellicht voorstellen dat de AOV voor een bouwvakker, duurder is dan voor een kantoormedewerker. De bouwvakker werkt op grote hoogtes, op wankelende steigers en met scherpe zaagmachines. In dat beroep zit dus veel meer risico dan iemand die de hele dag achter zijn bureau zit.

Pensioen
Het opbouwen van pensioen is een belangrijk onderdeel als je zelfstandig ondernemer bent. Ondanks dat het (nog) niet verplicht is om een pensioen op te bouwen, is het wel sterk aan te raden. Veel ondernemers regelen iets om er op hun oude dag, financieel gezien, nog goed bij te zitten. Het bedrag dat zij maandelijks aan premie betalen, is afhankelijk van een aantal zaken; leeftijd, beroep, ander vermogen en het gewenste inkomen dat zij met hun pensioen willen gaan ontvangen.

Startkapitaal
Als zelfstandig ondernemer is het vaak niet zo dat je direct vanaf de eerste dag fulltime werk hebt. In dat geval heb je niet meteen genoeg geld om jezelf in levensonderhoud te voorzien. Zorg daarom dat je een financiële buffer opbouwt, voordat je start met ondernemen.

Het is aan te raden om altijd een buffer achter de hand te houden, voor het geval dat je ziek wordt, onverwachte kosten krijgt (bijvoorbeeld dure apparaten die kapotgaan) of wanneer een klant/opdrachtgever zich onverwachts terugtrekt.

Overige zakelijke kosten
Daarnaast zijn er nog de overige zakelijke bankkosten. Denk hierbij aan de middelen die je nodig hebt om je beroep te kunnen uitoefenen. De kosten hiervan zijn sterk afhankelijk van de branche waarin je werkt.

Ook is het verstandig om een website te laten maken, zodat je kunt adverteren om je naamsbekendheid groter te maken. Zoals eerder beschreven is online marketing tegenwoordig zeer effectief. Zeker Facebook en Instagram zijn populaire platformen om te adverteren. Echter, hier komen uiteraard ook kosten bij kijken.

Tot slot vinden veel ondernemers het prettig om een boekhouder in te huren. Alle administratieve “rompslomp” wordt dan uitbesteed. Velen kiezen hiervoor, omdat administratieve en financiële zaken veel stress en onzekerheid op kunnen leveren. Tevens kunnen de uren voor deze werkzaamheden hoog oplopen en in veel gevallen willen ondernemers deze tijd liever ergens anders aan besteden.

Voor jezelf beginnen? Stel hier je vragen!

We kunnen concluderen dat er best wat zaken komen kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf. Voor jezelf beginnen biedt veel vrijheden, uitdagingen en kansen om jezelf op zowel zakelijk als persoonlijk vlak te ontwikkelen. Het is mogelijk om te werken vanuit je passie, omdat je iets kan kiezen wat jou interesseert; hierdoor ben je gedisciplineerd en gemotiveerd. Daarnaast moeten er natuurlijk veel zaken geregeld worden; marktonderzoek, marketing, boekhouding, financiën, enz. Om je op weg te helpen hebben we een gratis online videotraining gemaakt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Voor jezelf beginnen – hier moet je op letten

Steeds meer mensen in loondienst maken de keuze om voor zichzelf te beginnen. Sommigen vinden het een prettig idee dat ze zelf hun tijd in kunnen delen; anderen hebben de ambities om uit te groeien tot een groot, internationaal bedrijf. En weer anderen willen niet meer werken voor een leidinggevende. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen redenen om een eigen bedrijf op te starten. Wil jij voor jezelf beginnen, maar weet je niet hoe? In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt om een succesvol bedrijf te starten.

Vier redenen om de sprong te wagen

Een struikelblok voor velen is de eeuwige twijfel en onzekerheid. Niet de knoop door durven te hakken omdat je teveel beren op de weg ziet. Ondernemen is inderdaad een spannende uitdaging; je zet een koers uit, zonder te weten of die de richting op gaat die jij voor ogen hebt. Stel jezelf eens de vraag; waarom wil ik zelfstandig gaan ondernemen? Zoek ik meer vrijheid? Hoop ik meer te gaan verdienen? Mis ik het plezier in mijn huidige werk? Of denk ik dat mijn talenten en kwaliteiten beter tot hun recht komen? Als je antwoord hebt op die vragen, kun je inzichtelijk maken voor jezelf waar je over twijfelt. Door het lezen van dit artikel hopen we die twijfelaar om te zetten in een zelfverzekerde enthousiasteling.

Er zijn legio redenen te bedenken waarom je zelfstandig ondernemer zou willen worden. De vier meest aantrekkelijke redenen om het avontuur aan te gaan hebben we voor je op een rijtje gezet.

Reden 1:  Vrijheid, blijheid!

Deze reden staat met stip op nummer 1. Vrijheid is veruit de meest populaire reden voor het starten van een eigen bedrijf. En die vrijheid omvat meerdere aspecten. Als je besluit om voor jezelf te beginnen, word je zelf de baas. Dat neemt uiteraard grote verantwoordelijkheden met zich mee, maar zorgt er tevens voor dat jij de “regels” bepaalt. Je kunt werken op de manier die jij fijn vindt.

Eén van de meest prettige ervaringen van startende ondernemers is het gevoel dat niets móet. Je ervaart minder druk en kan daardoor vaak beter presteren.

Daarnaast bepaal je zelf je werktijden. Er is geen sprake van een “negen-tot-vijf mentaliteit”, want de invulling van je tijd is volledig aan jezelf. De meeste vrijheid geniet je als zzp´er wanneer je niet op uur-, maar op opdrachtbasis wordt ingehuurd. Je legt samen met de klant een deadline vast, maar je bent vrij in hoe je de uren voor deze opdracht vervolgens invult; als je je afspraak maar na komt en het doel haalt.

Bij ondernemen ervaar je dus de ultieme vrijheid; je kiest je eigen pad, stelt je eigen doelen en bepaalt daarvoor je eigen strategie.

Reden 2: Werken vanuit je passie

Daarnaast is het uitermate belangrijk om met plezier te werken. Bij het starten van een eigen onderneming, kun je rekening houden met je eigen wensen, kwaliteiten, interesses, passies en valkuilen. Eigenlijk is het heel simpel: luister naar je hart en kies wat je leuk vindt om te doen. Eén van de beste omschrijvingen van succes luidt als volgt:

“Success is the result of perfection, hard work, learning from failure, loyalty, and persistence.”
– Colin Powell

Succes is dus geen doel; het is een resultaat van hard werken, leren door te falen, loyaliteit en doorzettingsvermogen. Om dit resultaat te kunnen behalen, moet je gemotiveerd en gedisciplineerd zijn. Dat kan enkel en alleen als je iets met plezier doet.

Reden 3: Een eigen bedrijf runnen biedt uitdaging

Mensen houden van uitdaging; daardoor worden ze gedreven, enthousiast, gedisciplineerd en ambitieus. Een eigen bedrijf zorgt voor uitdagingen die je nooit zult ervaren als je in loondienst voor een baas blijft werken. Als zelfstandig ondernemer heb je uiteenlopende rollen; je bent boekhouder, schrijver, marketeer, manager, onderzoeker en ontwerper tegelijk. Hier komen veel verschillende vaardigheden bij kijken. Sommige vaardigheden zullen in de aard van het beestje zitten en andere vaardigheden moet je verder ontwikkelen; je bent dus continu bezig met je persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor zorg je niet alleen voor zakelijk succes, maar groei je ook als persoon. Uitdaging genoeg dus!

Reden 4: De maatschappij beweegt zich richting zelfstandigheid

Het is een feit; zzp’ers zijn geliefd bij het bedrijfsleven. En dat heeft meerdere redenen.

Ten eerste is de kleinschaligheid van je bedrijf een pré. Je hoeft niet over een groot kantoor, met veel ondersteunend personeel te beschikken. Hierdoor gaan klanten er vaak vanuit dat je goedkoop bent. Daarnaast heeft de klant maar één aanspreekpunt. Dat voorkomt verwarring en miscommunicatie. Doordat jij zelf de contactpersoon bent, kun je meer tijd investeren in het opbouwen van een zakelijke relatie met de klant. Dat schept vertrouwen, want door persoonlijk contact kun je klanten suggesties doen die aansluiten bij hun wensen. Dat schept een band en zorgt voor loyaliteit.

Ook is de flexibiliteit van een zelfstandig ondernemer aantrekkelijk voor klanten. Bij grote bedrijven kan het voorkomen dat werknemers niet op alle dagen aanwezig zijn. Hierdoor wordt de reactie naar de klant uitgesteld en dat kan irritatie en frustratie opleveren. Als zzp’er kan jij direct inspelen op de vraag vanuit de klant, omdat alle communicatie via jou verloopt. Dat wil niet per se zeggen dat het probleem direct opgelost kan worden, maar de klant ontvangt wel direct een reactie.

Breng je kwaliteiten en interesses in kaart en verken de markt

Voordat je een eigen bedrijf begint, is het van essentieel belang dat je jouw interesses en de kwaliteiten waarover je beschikt duidelijk in kaart brengt. Een effectieve strategie bij het bepalen van je kwaliteiten is de mindmap. Laat je gedachten gaan en schrijf alles op papier.

Vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn;
– Wat is mijn passie?
– Wat zijn mijn interesses; wat vind ik leuk om te doen?
– Wat zijn mijn talenten; waar ben ik goed in?

Waarschijnlijk zijn er een aantal interesses en kwaliteiten waarvan je denkt dat dat weleens het gat in de markt (en dus de branche) voor jouw bedrijf zou kunnen zijn.


De vervolgstap; ga op onderzoek uit!

Als je hebt beslist welke dienst je met jouw bedrijf wil verlenen (dit kan uiteraard ook de verkoop van een product zijn), is het tijd om de markt te gaan verkennen. Wat heeft de markt al te bieden in jouw branche? Een belangrijke vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: waarin kan mijn bedrijf zich onderscheiden ten opzichte van wat er al beschikbaar is op de markt? Tijdens deze fase stel je je Unique Selling Point (USP) vast. Een USP is een eigenschap/kenmerk van een product of dienst, waardoor het zich onderscheidt van vergelijkbare producten of diensten op de markt. Tijdens deze verkenning is de analyse van je grootste concurrenten van essentieel belang.

Daarnaast is een klantenonderzoek ook zeer effectief. Hierbij kijk je voornamelijk naar de vraag vanuit de klant; waar heeft hij/zij behoefte aan? Wat is zijn/haar eis of wens? Wat kan ik daarin voor hem/haar betekenen?

Maak een marketingplan

Heb je alle voor- en nadelen tegenover elkaar gezet, ben je enthousiast geworden en heb je jouw dienst vastgesteld? Kortom; ben je tot de conclusie gekomen dat je de sprong in het diepe wil wagen? Dan is het tijd voor een sterk marketingplan. Hoe ga je jouw dienst goed op de kaart zetten? Hieronder vind je verschillende tips bij het opstellen van een effectief marketingplan.

Stap 1: Bepaal je doelgroep
Je hebt onderzoek gedaan naar de behoeften van je potentiële klanten. Nu is het tijd om je doelgroep in kaart te brengen. Hierbij is het van belang dat je gaat segmenteren. Je kunt de volgende vragen gebruiken om je doelgroep vast te stellen:
– Geslacht?
– Leeftijd
– Woonplaats?
– Regio?
– Opleidingsniveau?
– Beroep?

Bij het uitvoeren van een klantenonderzoek, analyseer je je klanten. Het is dus zeker aan te raden om van tevoren een klantenonderzoek te verrichten, zodat je je doelgroep daarop af kan stemmen.

Stap 2: Maak een actieplan
Als je je doelgroep hebt vastgesteld, moet je gaan bedenken welke marketingmiddelen effectief zijn voor de betreffende doelgroep. Heb je een jongere doelgroep, dan is het verstandig om te investeren in online marketing. Daarnaast biedt online marketing de mogelijkheid om, middels één klik op de knop, de resultaten te laten zien. Hierdoor weet je direct of een marketingcampagne effectief is geweest. Een ander voordeel van online marketing is targeting. Targeting is gepersonaliseerd adverteren; een manier van marketing, waarbij de reclame-uitingen van adverteerders zoveel mogelijk gericht worden aan personen waarvoor deze interessant zijn. Hierdoor is online marketing ook goedkoper, want je hoeft niet onnodig tijd en energie te steken in mensen die bij voorbaat al geen interesse hebben in je dienst.

Stap 3: Zet je netwerk in!
Eén van de moeilijkste zaken die komt kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf is het vinden van klanten.Velen weten niet waar ze moeten beginnen, maar eigenlijk is het heel simpel: gebruik het netwerk dat je al hebt opgebouwd. Denk hierbij aan oud-collega’s, vrienden, familie, teamgenoten, etc. Je hebt veel mensen om je heen die je kunt gebruiken om je naamsbekendheid groter te maken. Mond-op-mond reclame is immers nog steeds de meest effectieve vorm van marketing. Dit kan uiteraard ook via het delen van nieuwsberichten over jouw bedrijf op social media. Dus “spread the word” en vraag de mensen om je heen om anderen te vertellen over jouw startende bedrijf!


Starters Checklist: heb je hier ook aan gedacht?

Het is verstandig om eerst een financieel overzicht te maken met alle basiskosten die je moet maken om in je levensonderhoud te voorzien. Zorg ervoor dat je eerst de financiën van je privéleven op orde hebt, zodat je inzicht hebt in welke financiële gevolgen er kunnen komen kijken bij het starten van een eigen onderneming.

Wat zijn je privé basiskosten?
Met de basiskosten (zowel vast als variabel) voor je privéleven worden de volgende zaken bedoeld;
– Gas, water, licht
– Hypotheek
– Internet, tv en mobiele telefoon
– Verzekeringen
– Auto
– Boodschappen
– Vakanties
– Abonnementen (sport, krant, enz.)
– Huisdieren
– Kleding
– Alimentatie
– Studieschuld of andere leningen

Zakelijke kosten
Naast de kosten uit je privéleven krijg je als ondernemer te maken met zakelijke kosten. Er zijn een aantal kostenposten waar je rekening mee moet houden tijdens het runnen van een eigen bedrijf. Dit is uiteraard ook afhankelijk van de branche waarin je zit.

Inkomstenbelasting
Als je in loondienst werkt, draag je maandelijks belasting af aan de Belastingdienst. Echter, wanneer je zelfstandig ondernemer bent, gaat dat anders. Je betaalt eens per jaar inkomstenbelasting aan de Belastingdienst. De meeste ondernemers doen dit achteraf. Vergeet dus niet om maandelijks geld opzij te zetten voor de inkomstenbelasting, anders heb je aan het einde van het jaar een probleem.

Ook betaal je als zzp´er een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (ZvW). Hoe hoog deze bijdrage is, hangt af van de winst uit je onderneming.

Het advies is om circa. 30 procent van je bruto-inkomen te reserveren voor de inkomstenbelasting en aanslag voor de ZvW.

Daarnaast moet je de ontvangen btw apart zetten voor de btw-aangifte. Het is verstandig om een zakelijke rekening te openen; zo houd je jouw zakelijke- en privébankzaken gescheiden.

Overweeg een AOV
Het kan wijs zijn om een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten. In veel gevallen betekent ziek zijn, niet werken. Dat is vervelend, want vaak komt er dan geen inkomen binnen. Als je voor langere tijd ziek bent, kan dat zorgen voor financiële problemen. Een AOV dekt dit risico voor zzp´ers.

Er zijn veel verschillende soorten AOV-verzekeringen. Deze staan bekend om hun prijzige premies, maar dat is afhankelijk van je beroep, leeftijd, het bedrag dat je maandelijks uitgekeerd zou willen krijgen, het eigen risico, enz. Je kunt je wellicht voorstellen dat de AOV voor een bouwvakker, duurder is dan voor een kantoormedewerker. De bouwvakker werkt op grote hoogtes, op wankelende steigers en met scherpe zaagmachines. In dat beroep zit dus veel meer risico dan iemand die de hele dag achter zijn bureau zit.

Pensioen
Het opbouwen van pensioen is een belangrijk onderdeel als je zelfstandig ondernemer bent. Ondanks dat het (nog) niet verplicht is om een pensioen op te bouwen, is het wel sterk aan te raden. Veel ondernemers regelen iets om er op hun oude dag, financieel gezien, nog goed bij te zitten. Het bedrag dat zij maandelijks aan premie betalen, is afhankelijk van een aantal zaken; leeftijd, beroep, ander vermogen en het gewenste inkomen dat zij met hun pensioen willen gaan ontvangen.

Startkapitaal
Als zelfstandig ondernemer is het vaak niet zo dat je direct vanaf de eerste dag fulltime werk hebt. In dat geval heb je niet meteen genoeg geld om jezelf in levensonderhoud te voorzien. Zorg daarom dat je een financiële buffer opbouwt, voordat je start met ondernemen.

Het is aan te raden om altijd een buffer achter de hand te houden, voor het geval dat je ziek wordt, onverwachte kosten krijgt (bijvoorbeeld dure apparaten die kapotgaan) of wanneer een klant/opdrachtgever zich onverwachts terugtrekt.

Overige zakelijke kosten
Daarnaast zijn er nog de overige zakelijke bankkosten. Denk hierbij aan de middelen die je nodig hebt om je beroep te kunnen uitoefenen. De kosten hiervan zijn sterk afhankelijk van de branche waarin je werkt.

Ook is het verstandig om een website te laten maken, zodat je kunt adverteren om je naamsbekendheid groter te maken. Zoals eerder beschreven is online marketing tegenwoordig zeer effectief. Zeker Facebook en Instagram zijn populaire platformen om te adverteren. Echter, hier komen uiteraard ook kosten bij kijken.

Tot slot vinden veel ondernemers het prettig om een boekhouder in te huren. Alle administratieve “rompslomp” wordt dan uitbesteed. Velen kiezen hiervoor, omdat administratieve en financiële zaken veel stress en onzekerheid op kunnen leveren. Tevens kunnen de uren voor deze werkzaamheden hoog oplopen en in veel gevallen willen ondernemers deze tijd liever ergens anders aan besteden.

Voor jezelf beginnen? Stel hier je vragen!

We kunnen concluderen dat er best wat zaken komen kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf. Voor jezelf beginnen biedt veel vrijheden, uitdagingen en kansen om jezelf op zowel zakelijk als persoonlijk vlak te ontwikkelen. Het is mogelijk om te werken vanuit je passie, omdat je iets kan kiezen wat jou interesseert; hierdoor ben je gedisciplineerd en gemotiveerd. Daarnaast moeten er natuurlijk veel zaken geregeld worden; marktonderzoek, marketing, boekhouding, financiën, enz. Om je op weg te helpen hebben we een gratis online videotraining gemaakt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Voor jezelf beginnen – hier moet je op letten’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Ondernemen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!