Welk type ondernemer ben jij?

Het ondernemerskwadrant ©: Vier soorten ondernemers

In de video heb je kunnen zien en horen dat het noodzakelijk is voor ondernemers om te werken aan hun structuur, systemen en strategie. Daarna heb je kennis gemaakt met de twee belangrijkste sleutels voor het bereiken van meer zakelijk succes en het laten groeien van je bedrijf: toegevoegde waarde en zichtbaarheid. Op basis van deze twee sleutels heb ik het ondernemerskwadrant © ontworpen. In dit kwadrant komen we vier soorten ondernemers tegen. In welke van deze ondernemers herken jij jezelf?

Kwadrant 1: Zelfstandigen Zonder Keuze (ZZK’ers)

In dit eerste kwadrant komen we de ondernemer tegen die weinig tot geen toegevoegde waarde levert en nauwelijks zichtbaar is: de Zelfstandige Zonder Keuze. Dat is het kwadrant linksonder in het model. In veel gevallen voelen ZZK’ers zich door de omstandigheden gedwongen om voor zichzelf te gaan werken. Vaak zijn ze boventallig geworden binnen een organisatie. Als ze zouden mogen kiezen, zouden ze het liefst weer een baan aannemen. Mocht jij jezelf hierin herkennen, dan is jouw grootste uitdaging waarschijnlijk om een duidelijke keuze te maken.

Als je liever voor een werkgever werkt, is dat prima. Zorg er dan voor dat je je tijd besteedt aan het verbeteren van je LinkedIn-profiel en start met solliciteren. Voer zo veel mogelijk gesprekken. Laat je vooral niet tegenhouden door afwijzingen. Als je positief blijft en doorzet, is de kans groot dat je weer een baan krijgt. Het kan ook zijn dat je op zich wel voor jezelf zou willen werken, maar niet precies weet hoe je alles voor elkaar moet krijgen. Geen zorgen: je bent niet de enige. En alles is te leren. Daarvoor is het wel belangrijk dat je de keuze maakt om er volledig voor te gaan. Dan pas zul je alle nieuwe mogelijkheden ontdekken.

Mindset
“Ik zie wel wat ervan komt. Ik weet niet of ik dit wel wil.”

Strategie
Geen.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘niet urgent, niet belangrijk’.

Omzet
Nihil.

ToDo
Durven kiezen om te stoppen met ondernemen en te solliciteren of er volledig voor te gaan.

Kwadrant 2: Zelfstandigen Zonder Plan (ZZP’ers)

Het tweede type ondernemer dat ik onderscheid is de ZZP’er. Binnen dit kwadrant staat dat voor Zelfstandige Zonder Plan. Veelal zijn dit enthousiaste, opgewekte ondernemers die zin hebben om aan de slag te gaan met hun bedrijf. Zoals je in het kwadrant kunt zien, zijn ze wel actief met het werken aan hun zichtbaarheid, maar zijn ze niet strategisch bezig om toegevoegde waarde te leveren. Met als gevolg dat ze naar allerlei netwerkborrels en ondernemersontbijtjes gaan, zonder dat ze er concrete resultaten mee behalen.

Misschien herken je het volgende. Regelmatig krijg ik via LinkedIn of telefonisch de vraag: ‘Zullen we een keer koffie gaan drinken, zodat we ooit wat voor elkaar kunnen betekenen?’ Mijn antwoord daarop is steevast ‘nee’. Als ik een afspraak maak, is dat altijd op basis van een concreet voorstel met een wederzijds belang. Toen ik een training bij een grote bank ging geven, vertelde een van de directeuren dat de bank op sommige evenementen echt last had van ZZP’ers. Daarmee bedoelde hij de ZZP’ers die zichzelf hinderlijk opdringen: zoveel mogelijk visitekaartjes weggeven en verzamelen en daarmee anderen lastigvallen. Het grootste probleem: dat ze alleen maar aan het zenden zijn en niet luisteren. Ze willen vooral halen en komen weinig brengen.

Als jij jezelf in dit profiel herkent, is het goed om je te realiseren dat je alleen succesvol kunt worden als je toegevoegde waarde levert aan de markt. Ontwikkel jezelf nog verder in je vakgebied. En denk strategisch na over hoe jij je website, je sociale media en je gesprekken zó inricht dat je vooral een verschil maakt voor de ander. Als iemand merkt dat je zijn belang voorop hebt staan, is de kans veel groter dat hij of zij zaken met je wil doen.

Mindset
“Het is toch lastiger dan ik dacht. Volgens mij ligt het aan de markt.”

Strategie
Zenden en halen.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘niet urgent, niet belangrijk’.

Omzet
€ – Kunnen net rondkomen.

Kwadrant 3: Professionals Zonder Zichtbaarheid (PZZ’ers)

Het derde type ondernemer dat ik onderscheid is de PZZ’er, de Professionals Zonder Zichtbaarheid. Deze ondernemers zijn meestal goed in hun vak. Vaak worden zij voor de langere termijn ingezet voor projecten en werken zij op interim- basis. Hoewel zij goed zijn in hun vak, werken zij niet aan hun zichtbaarheid. Hun netwerk onderhoudt hen, maar op het moment dat een opdracht wegvalt is de grote vraag in hun hoofd: hoe zorg ik ervoor dat ik weer een volgende opdracht krijg? Zij ontwikkelen zichzelf op professioneel gebied, maar zijn niet bezig met positionering, verkoop en marketing.

Het gevolg hiervan is dat zij regelmatig op basis van hun uurtarief moet concurreren met andere PZZ’ers om een opdracht binnen te slepen. De opdrachtgever staat aan het stuur. Bovendien hebben PZZ’ers een maximale verdiencapaciteit. Op het moment dat hun uren op zijn, kunnen ze niet meer gaan verdienen. Veel PZZ’ers werken enorm hard en hebben geen groeiperspectief.

Mindset
“Hoe kan ik zo veel mogelijk declarabele uren maken? Zo lang ik maar een opdracht heb is het goed.”

Strategie
Zoveel mogelijk declarabele uren maken. Na iedere opdracht op jacht naar een volgende opdrachtgever.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘wel urgent, wel belangrijk’.

Omzet
€€ – Verdienen over het algemeen goed.

Kwadrant 4: K4-ondernemers

Het vierde type ondernemer is serieus bezig met zijn/haar onderneming. Deze ‘Kwadrant 4-ondernemers’ bereiken zakelijk succes. Denk aan een willekeurige expert in jouw branche. Zij voegen zoveel mogelijk waarde toe, zijn extreem goed in hun product of dienst, weten daar alles van en investeren daar ook in. Zij werken tegelijkertijd hard aan marketing, positionering en verkoop. Doordat zij zichtbaar zijn en hun kennis delen met hun uitgebreide netwerk, bereiken zij wat zij willen. Deze ondernemers willen de beste zijn in het leveren van toegevoegde waarde en de grootste in zichtbaarheid. Zoveel mogelijk mensen bereiken en zo veel mogelijk impact en invloed hebben.

Mindset
“Willen is kunnen. Ik ga nieuwe kennis en vaardigheden op doen om het volgende niveau te bereiken”

Strategie
Continu bezig zijn met het verhogen van de toegevoegde waarde en het verbeteren van de zichtbaarheid. Nemen regelmatig hun structuur, systeem en strategie onder de loep en verbeteren die waar nodig.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘niet urgent, wel belangrijk’.

Omzet
€€€ – Verdienen zeer goed

“Ik heb alle vier de kwadranten gehad”

Kijk eens naar het ondernemerskwadrant en wees eerlijk tegen jezelf. Op welk van deze vier types lijk jij het meest? En welk type zou je willen zijn? Toen ik begon als goochelaar was ik een Zelfstandige Zonder Keuze. Om rond te komen deed ik optredens. Daarnaast had ik een bijbaantje bij een bowlingcentrum. Ik kon een beetje goochelen en een paar ballonfiguurtjes vouwen, maar was nu niet bepaald een van de besten in mijn vak. Laat staan dat ik bezig was met positionering of marketing.

Daarna werd ik een Zelfstandige Zonder Plan. Ik leerde beter presenteren, beter goochelen en zette een kindershow in elkaar. Toch wist ik niet goed hoe ik mezelf moest verkopen. Totdat mijn vader me ging helpen. Door de site die hij bouwde, was ik in elk geval te vinden.

In de loop der tijd leerde ik mezelf steeds beter verkopen. Ik liet mooie folders, fotokaarten en visitekaartjes drukken. Ook mijn website verbeterde. Misschien was ik technisch niet de beste goochelaar, maar ik was wel een van de meest geboekte. Bovendien zorgde ik er altijd voor dat iedereen een topavond had en mijn klanten meer dan enthousiast waren. Na verloop van tijd kreeg ik meer aanvragen binnen dan ik zelf kon uitvoeren en startte ik met mijn artiestenbureau. Vanaf dat moment had ik zakelijk succes. Inmiddels durf ik te zeggen dat ik een K4-ondernemer bent. Dat is hard werken geweest. Maar de opbrengst is het meer dan waard. Plezier, financiële middelen en rust.

Ook jij kunt groeien naar een ander kwadrant. Bepaal waar je nu staat en ga aan de slag met het ontwikkelen van je ondernemersvaardigheden. Lees boeken, volg trainingen. Neem je vak als ondernemer serieus. Dan groei je sneller dan je denkt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Welk type ondernemer ben jij?

Het ondernemerskwadrant ©: Vier soorten ondernemers

In de video heb je kunnen zien en horen dat het noodzakelijk is voor ondernemers om te werken aan hun structuur, systemen en strategie. Daarna heb je kennis gemaakt met de twee belangrijkste sleutels voor het bereiken van meer zakelijk succes en het laten groeien van je bedrijf: toegevoegde waarde en zichtbaarheid. Op basis van deze twee sleutels heb ik het ondernemerskwadrant © ontworpen. In dit kwadrant komen we vier soorten ondernemers tegen. In welke van deze ondernemers herken jij jezelf?

Kwadrant 1: Zelfstandigen Zonder Keuze (ZZK’ers)

In dit eerste kwadrant komen we de ondernemer tegen die weinig tot geen toegevoegde waarde levert en nauwelijks zichtbaar is: de Zelfstandige Zonder Keuze. Dat is het kwadrant linksonder in het model. In veel gevallen voelen ZZK’ers zich door de omstandigheden gedwongen om voor zichzelf te gaan werken. Vaak zijn ze boventallig geworden binnen een organisatie. Als ze zouden mogen kiezen, zouden ze het liefst weer een baan aannemen. Mocht jij jezelf hierin herkennen, dan is jouw grootste uitdaging waarschijnlijk om een duidelijke keuze te maken.

Als je liever voor een werkgever werkt, is dat prima. Zorg er dan voor dat je je tijd besteedt aan het verbeteren van je LinkedIn-profiel en start met solliciteren. Voer zo veel mogelijk gesprekken. Laat je vooral niet tegenhouden door afwijzingen. Als je positief blijft en doorzet, is de kans groot dat je weer een baan krijgt. Het kan ook zijn dat je op zich wel voor jezelf zou willen werken, maar niet precies weet hoe je alles voor elkaar moet krijgen. Geen zorgen: je bent niet de enige. En alles is te leren. Daarvoor is het wel belangrijk dat je de keuze maakt om er volledig voor te gaan. Dan pas zul je alle nieuwe mogelijkheden ontdekken.

Mindset
“Ik zie wel wat ervan komt. Ik weet niet of ik dit wel wil.”

Strategie
Geen.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘niet urgent, niet belangrijk’.

Omzet
Nihil.

ToDo
Durven kiezen om te stoppen met ondernemen en te solliciteren of er volledig voor te gaan.

Kwadrant 2: Zelfstandigen Zonder Plan (ZZP’ers)

Het tweede type ondernemer dat ik onderscheid is de ZZP’er. Binnen dit kwadrant staat dat voor Zelfstandige Zonder Plan. Veelal zijn dit enthousiaste, opgewekte ondernemers die zin hebben om aan de slag te gaan met hun bedrijf. Zoals je in het kwadrant kunt zien, zijn ze wel actief met het werken aan hun zichtbaarheid, maar zijn ze niet strategisch bezig om toegevoegde waarde te leveren. Met als gevolg dat ze naar allerlei netwerkborrels en ondernemersontbijtjes gaan, zonder dat ze er concrete resultaten mee behalen.

Misschien herken je het volgende. Regelmatig krijg ik via LinkedIn of telefonisch de vraag: ‘Zullen we een keer koffie gaan drinken, zodat we ooit wat voor elkaar kunnen betekenen?’ Mijn antwoord daarop is steevast ‘nee’. Als ik een afspraak maak, is dat altijd op basis van een concreet voorstel met een wederzijds belang. Toen ik een training bij een grote bank ging geven, vertelde een van de directeuren dat de bank op sommige evenementen echt last had van ZZP’ers. Daarmee bedoelde hij de ZZP’ers die zichzelf hinderlijk opdringen: zoveel mogelijk visitekaartjes weggeven en verzamelen en daarmee anderen lastigvallen. Het grootste probleem: dat ze alleen maar aan het zenden zijn en niet luisteren. Ze willen vooral halen en komen weinig brengen.

Als jij jezelf in dit profiel herkent, is het goed om je te realiseren dat je alleen succesvol kunt worden als je toegevoegde waarde levert aan de markt. Ontwikkel jezelf nog verder in je vakgebied. En denk strategisch na over hoe jij je website, je sociale media en je gesprekken zó inricht dat je vooral een verschil maakt voor de ander. Als iemand merkt dat je zijn belang voorop hebt staan, is de kans veel groter dat hij of zij zaken met je wil doen.

Mindset
“Het is toch lastiger dan ik dacht. Volgens mij ligt het aan de markt.”

Strategie
Zenden en halen.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘niet urgent, niet belangrijk’.

Omzet
€ – Kunnen net rondkomen.

Kwadrant 3: Professionals Zonder Zichtbaarheid (PZZ’ers)

Het derde type ondernemer dat ik onderscheid is de PZZ’er, de Professionals Zonder Zichtbaarheid. Deze ondernemers zijn meestal goed in hun vak. Vaak worden zij voor de langere termijn ingezet voor projecten en werken zij op interim- basis. Hoewel zij goed zijn in hun vak, werken zij niet aan hun zichtbaarheid. Hun netwerk onderhoudt hen, maar op het moment dat een opdracht wegvalt is de grote vraag in hun hoofd: hoe zorg ik ervoor dat ik weer een volgende opdracht krijg? Zij ontwikkelen zichzelf op professioneel gebied, maar zijn niet bezig met positionering, verkoop en marketing.

Het gevolg hiervan is dat zij regelmatig op basis van hun uurtarief moet concurreren met andere PZZ’ers om een opdracht binnen te slepen. De opdrachtgever staat aan het stuur. Bovendien hebben PZZ’ers een maximale verdiencapaciteit. Op het moment dat hun uren op zijn, kunnen ze niet meer gaan verdienen. Veel PZZ’ers werken enorm hard en hebben geen groeiperspectief.

Mindset
“Hoe kan ik zo veel mogelijk declarabele uren maken? Zo lang ik maar een opdracht heb is het goed.”

Strategie
Zoveel mogelijk declarabele uren maken. Na iedere opdracht op jacht naar een volgende opdrachtgever.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘wel urgent, wel belangrijk’.

Omzet
€€ – Verdienen over het algemeen goed.

Kwadrant 4: K4-ondernemers

Het vierde type ondernemer is serieus bezig met zijn/haar onderneming. Deze ‘Kwadrant 4-ondernemers’ bereiken zakelijk succes. Denk aan een willekeurige expert in jouw branche. Zij voegen zoveel mogelijk waarde toe, zijn extreem goed in hun product of dienst, weten daar alles van en investeren daar ook in. Zij werken tegelijkertijd hard aan marketing, positionering en verkoop. Doordat zij zichtbaar zijn en hun kennis delen met hun uitgebreide netwerk, bereiken zij wat zij willen. Deze ondernemers willen de beste zijn in het leveren van toegevoegde waarde en de grootste in zichtbaarheid. Zoveel mogelijk mensen bereiken en zo veel mogelijk impact en invloed hebben.

Mindset
“Willen is kunnen. Ik ga nieuwe kennis en vaardigheden op doen om het volgende niveau te bereiken”

Strategie
Continu bezig zijn met het verhogen van de toegevoegde waarde en het verbeteren van de zichtbaarheid. Nemen regelmatig hun structuur, systeem en strategie onder de loep en verbeteren die waar nodig.

Tijdsbesteding
Veel tijd in de categorie ‘niet urgent, wel belangrijk’.

Omzet
€€€ – Verdienen zeer goed

“Ik heb alle vier de kwadranten gehad”

Kijk eens naar het ondernemerskwadrant en wees eerlijk tegen jezelf. Op welk van deze vier types lijk jij het meest? En welk type zou je willen zijn? Toen ik begon als goochelaar was ik een Zelfstandige Zonder Keuze. Om rond te komen deed ik optredens. Daarnaast had ik een bijbaantje bij een bowlingcentrum. Ik kon een beetje goochelen en een paar ballonfiguurtjes vouwen, maar was nu niet bepaald een van de besten in mijn vak. Laat staan dat ik bezig was met positionering of marketing.

Daarna werd ik een Zelfstandige Zonder Plan. Ik leerde beter presenteren, beter goochelen en zette een kindershow in elkaar. Toch wist ik niet goed hoe ik mezelf moest verkopen. Totdat mijn vader me ging helpen. Door de site die hij bouwde, was ik in elk geval te vinden.

In de loop der tijd leerde ik mezelf steeds beter verkopen. Ik liet mooie folders, fotokaarten en visitekaartjes drukken. Ook mijn website verbeterde. Misschien was ik technisch niet de beste goochelaar, maar ik was wel een van de meest geboekte. Bovendien zorgde ik er altijd voor dat iedereen een topavond had en mijn klanten meer dan enthousiast waren. Na verloop van tijd kreeg ik meer aanvragen binnen dan ik zelf kon uitvoeren en startte ik met mijn artiestenbureau. Vanaf dat moment had ik zakelijk succes. Inmiddels durf ik te zeggen dat ik een K4-ondernemer bent. Dat is hard werken geweest. Maar de opbrengst is het meer dan waard. Plezier, financiële middelen en rust.

Ook jij kunt groeien naar een ander kwadrant. Bepaal waar je nu staat en ga aan de slag met het ontwikkelen van je ondernemersvaardigheden. Lees boeken, volg trainingen. Neem je vak als ondernemer serieus. Dan groei je sneller dan je denkt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Welk type ondernemer ben jij?’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Ondernemen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!