5 Lessen van inspirerende organisaties

Soms kom ik ondernemers tegen tijdens een masterclass die met hun ziel onder hun arm lopen. Vaak zijn deze ondernemers moedeloos geworden door de hoeveelheid werk die voor ze ligt, doordat ze zich vergelijken met anderen of… omdat ze te klein denken. In het laatste geval zijn ze geneigd om alles zelf te doen. Funest voor hun werkplezier.

Daarom is het goed om eens te kijken welke lessen we kunnen leren van een aantal inspirerende organisaties. Een aantal dingen doen zij extreem goed. Daarom zoomen we eens in op vijf inspirerende organisaties en kijken we van welke lessen we kunnen leren. Zappo’s, Google, Rocket Internet, Apple en Virgin: prachtige voorbeelden van inspirerende topbedrijven.

Les 1: Je missie is belangrijker dan je middel (Zappo’s)

Zappo’s is een grote schoenen- en kledingverkoper in Amerika met meer dan 1.500 werknemers. Inmiddels is het bedrijf eigendom van Amazon. Tony Hsieh was er bijna vanaf het begin bij en zijn filosofie is delivering happiness. Zo luidt de titel van zijn boek ook waarin hij zegt: ‘Wij verkopen geen schoenen, maar wij verkopen geluk.’ Zijn missie was dat hij mensen gelukkig wilde maken. Zappo’s heeft die gedachte in alles doorgevoerd: in de klantenservice, in de bereikbaarheid van de medewerkers en in het verrassen van mensen.

Misschien ben jij op zoek naar wat je precies moet gaan doen om uiting te geven aan je passie. Dat kan je tegenhouden om gewoon ergens te beginnen, om te lanceren. Wat Tony Hsieh laat zien, is dat je missie belangrijker is dan je middel. Je kunt altijd een verschil maken op de plaats waar je bent. Zelfs door schoenen te verkopen. Begin dus gewoon.

Les 2: Durf te experimenteren (Google)

Google heeft als doel alle informatie wereldwijd beschikbaar te maken. Het bedrijf verdient daar ongelofelijk veel geld mee. Alles wat het doet, draagt bij aan die missie. Eén van de dingen die Google in de eerste jaren introduceerde, is dat medewerkers twintig procent van hun werktijd mogen besteden aan het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe ideeën. Vele ideeën zijn mislukt en nooit op de markt gekomen. Toch zijn er belangrijke producten uit voortgekomen die wij dagelijks gebruiken; denk aan Google Calendar, Chrome en Gmail.

Mocht jij een nieuw idee hebben voor je bedrijf, werk het dan uit en ga ermee aan de slag. Deel het met andere mensen en vraag om feedback. En wees bereid om het idee of project weer los te laten als blijkt dat het niet werkt of geen succes wordt. Durf te experimenteren. Alleen daardoor ontdek je wat werkt voor jou en je markt.

Les 3: Lanceer zo snel mogelijk (Rocket Internet)

Drie broers uit Duitsland, Marc, Oliver en Alexander Samwer, gebruiken internet om ideeën snel te realiseren. Hun missie staat duidelijk op de homepage van hun bedrijf: het grootste internetplatform worden buiten de Verenigde Staten en China. Een-op-een nemen ze goede ideeën over. Toch zijn ze hun aanvankelijke reputatie van copycats ontstegen. Ze hebben zelfs een beursgang gehad, omdat anderen de kracht van deze jonge ondernemers ook zagen. En dat terwijl ze nog geen euro verdienden.

Je kunt je afvragen of Rocket Internet niet gewoon een bubbel is. Maar toch is er iets wat Rocket Internet extreem goed doet: lanceren. Ze brengen een nieuw idee als een van de eersten en zo snel mogelijk op de Europese markt markt. Ze zijn supersnel en extreem goed in de uitvoering. Bovendien zijn ze van de lange adem; echte doorzetters. Dat is hun kracht. Je zult merken dat er veel ondernemers om je heen zijn die niet lanceren, omdat ze blijven twijfelen of wat ze hebben bedacht wel goed is. Ze willen het eerst goed hebben uitgewerkt en dan pas op de markt brengen. In de praktijk ben je veel sneller succesvol als je eerst lanceert en het daarna pas zo goed mogelijk uitwerkt.

Les 4: Zorg voor een fantastische gebruikerservaring (Apple)

Het is een platgeslagen voorbeeld, maar toch kan ik Apple niet overslaan. Je kunt veel over Steve Jobs zeggen, maar één ding is zeker: hij was een geniale ondernemer. Steve Jobs is zo succesvol geweest omdat hij zich ook verdiepte in details, bijvoorbeeld dat de achterkant van de producten net zo mooi moest zijn als de voorkant. Apple doet nooit concessies aan de details. Dat zie je terug in de hele bedrijfsstructuur en de visie van het bedrijf. Van de website tot de verpakking: alles klopt. De ervaring van de gebruiker staat voorop.

Denk als ZZP’er na over jouw gebruikerservaring, of liever: klantervaring. Het is goed om eens stil te staan welk gevoel je wil achterlaten bij je klanten. Bij hoe ze over je zouden moeten spreken met anderen. Voer dat door in je complete manier van werken: van elk telefoongesprek tot en met je website en huisstijl.

Les 5: Doe alles met hart en ziel (Virgin)

Zoek een gat in de markt en spring daar volledig in. Dat is de succesformule van Richard Branson. Als hij ervoor kiest om iets te gaan doen, gaat hij er helemaal voor. Hij begon met het schrijven van een studentenblad. Dat verkocht hij en daaruit ontsproot platenlabel Virgin. Telkens is hij verder gegroeid. Als hij iets met volledige inzet doet, lukt het meestal.

Hij bedenkt niet alleen nieuwe dingen, maar zorgt er ook voor dat ze succesvol blijven. Hij is goed in het bouwen van een team, mensen die zijn projecten en ideeën uitvoeren.

In een tv-interview met Twan Huys vertelde Branson: ‘Het is me nooit te doen geweest om zakenman te zijn, ik wilde gewoon dingen creëren. Op mijn sterfbed zal ik terug kunnen kijken op een leven waarin ik iets zinvols heb gedaan. Sterven met een miljard op de bank zal me niet gelukkig maken. Maar om dingen te creëren, moet je je rekeningen kunnen betalen. En dat kan alleen als je iets doet waar mensen echt wat aan hebben.’ Hoe heeft Branson impact op deze wereld? Hij gelooft heilig in wat hij doet en doet alles met hart en ziel. Als jij dat doet, doen de mensen om je heen dat ook.

One more thing…

Ik hoop dat deze vijf lessen van bijzondere organisaties en ondernemers je inspireren om wellicht een aantal zaken anders aan te pakken. One more thing…

Grote organisaties hebben hun werkprocessen structureel goed ingericht. Ook daar kunnen veel ZZP’ers iets van leren. Een werkproces is een samenhang van systemen, structuren en stappenplannen. Het is noodzakelijk om een aantal processen in te richten, ook als ZZP’er. Alleen dan kun je succesvol je bedrijf lanceren en blijven groeien. Wil jij je werkprocessen verbeteren? Lees dan ook eens dit artikel over persoonlijke effectiviteit.

Blijf bij je missie. Durf te experimenteren. Lanceer zo snel mogelijk. Zorg voor een fantastische gebruikerservaring. Doe alles met hart en ziel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

5 Lessen van inspirerende organisaties

Soms kom ik ondernemers tegen tijdens een masterclass die met hun ziel onder hun arm lopen. Vaak zijn deze ondernemers moedeloos geworden door de hoeveelheid werk die voor ze ligt, doordat ze zich vergelijken met anderen of… omdat ze te klein denken. In het laatste geval zijn ze geneigd om alles zelf te doen. Funest voor hun werkplezier.

Daarom is het goed om eens te kijken welke lessen we kunnen leren van een aantal inspirerende organisaties. Een aantal dingen doen zij extreem goed. Daarom zoomen we eens in op vijf inspirerende organisaties en kijken we van welke lessen we kunnen leren. Zappo’s, Google, Rocket Internet, Apple en Virgin: prachtige voorbeelden van inspirerende topbedrijven.

Les 1: Je missie is belangrijker dan je middel (Zappo’s)

Zappo’s is een grote schoenen- en kledingverkoper in Amerika met meer dan 1.500 werknemers. Inmiddels is het bedrijf eigendom van Amazon. Tony Hsieh was er bijna vanaf het begin bij en zijn filosofie is delivering happiness. Zo luidt de titel van zijn boek ook waarin hij zegt: ‘Wij verkopen geen schoenen, maar wij verkopen geluk.’ Zijn missie was dat hij mensen gelukkig wilde maken. Zappo’s heeft die gedachte in alles doorgevoerd: in de klantenservice, in de bereikbaarheid van de medewerkers en in het verrassen van mensen.

Misschien ben jij op zoek naar wat je precies moet gaan doen om uiting te geven aan je passie. Dat kan je tegenhouden om gewoon ergens te beginnen, om te lanceren. Wat Tony Hsieh laat zien, is dat je missie belangrijker is dan je middel. Je kunt altijd een verschil maken op de plaats waar je bent. Zelfs door schoenen te verkopen. Begin dus gewoon.

Les 2: Durf te experimenteren (Google)

Google heeft als doel alle informatie wereldwijd beschikbaar te maken. Het bedrijf verdient daar ongelofelijk veel geld mee. Alles wat het doet, draagt bij aan die missie. Eén van de dingen die Google in de eerste jaren introduceerde, is dat medewerkers twintig procent van hun werktijd mogen besteden aan het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe ideeën. Vele ideeën zijn mislukt en nooit op de markt gekomen. Toch zijn er belangrijke producten uit voortgekomen die wij dagelijks gebruiken; denk aan Google Calendar, Chrome en Gmail.

Mocht jij een nieuw idee hebben voor je bedrijf, werk het dan uit en ga ermee aan de slag. Deel het met andere mensen en vraag om feedback. En wees bereid om het idee of project weer los te laten als blijkt dat het niet werkt of geen succes wordt. Durf te experimenteren. Alleen daardoor ontdek je wat werkt voor jou en je markt.

Les 3: Lanceer zo snel mogelijk (Rocket Internet)

Drie broers uit Duitsland, Marc, Oliver en Alexander Samwer, gebruiken internet om ideeën snel te realiseren. Hun missie staat duidelijk op de homepage van hun bedrijf: het grootste internetplatform worden buiten de Verenigde Staten en China. Een-op-een nemen ze goede ideeën over. Toch zijn ze hun aanvankelijke reputatie van copycats ontstegen. Ze hebben zelfs een beursgang gehad, omdat anderen de kracht van deze jonge ondernemers ook zagen. En dat terwijl ze nog geen euro verdienden.

Je kunt je afvragen of Rocket Internet niet gewoon een bubbel is. Maar toch is er iets wat Rocket Internet extreem goed doet: lanceren. Ze brengen een nieuw idee als een van de eersten en zo snel mogelijk op de Europese markt markt. Ze zijn supersnel en extreem goed in de uitvoering. Bovendien zijn ze van de lange adem; echte doorzetters. Dat is hun kracht. Je zult merken dat er veel ondernemers om je heen zijn die niet lanceren, omdat ze blijven twijfelen of wat ze hebben bedacht wel goed is. Ze willen het eerst goed hebben uitgewerkt en dan pas op de markt brengen. In de praktijk ben je veel sneller succesvol als je eerst lanceert en het daarna pas zo goed mogelijk uitwerkt.

Les 4: Zorg voor een fantastische gebruikerservaring (Apple)

Het is een platgeslagen voorbeeld, maar toch kan ik Apple niet overslaan. Je kunt veel over Steve Jobs zeggen, maar één ding is zeker: hij was een geniale ondernemer. Steve Jobs is zo succesvol geweest omdat hij zich ook verdiepte in details, bijvoorbeeld dat de achterkant van de producten net zo mooi moest zijn als de voorkant. Apple doet nooit concessies aan de details. Dat zie je terug in de hele bedrijfsstructuur en de visie van het bedrijf. Van de website tot de verpakking: alles klopt. De ervaring van de gebruiker staat voorop.

Denk als ZZP’er na over jouw gebruikerservaring, of liever: klantervaring. Het is goed om eens stil te staan welk gevoel je wil achterlaten bij je klanten. Bij hoe ze over je zouden moeten spreken met anderen. Voer dat door in je complete manier van werken: van elk telefoongesprek tot en met je website en huisstijl.

Les 5: Doe alles met hart en ziel (Virgin)

Zoek een gat in de markt en spring daar volledig in. Dat is de succesformule van Richard Branson. Als hij ervoor kiest om iets te gaan doen, gaat hij er helemaal voor. Hij begon met het schrijven van een studentenblad. Dat verkocht hij en daaruit ontsproot platenlabel Virgin. Telkens is hij verder gegroeid. Als hij iets met volledige inzet doet, lukt het meestal.

Hij bedenkt niet alleen nieuwe dingen, maar zorgt er ook voor dat ze succesvol blijven. Hij is goed in het bouwen van een team, mensen die zijn projecten en ideeën uitvoeren.

In een tv-interview met Twan Huys vertelde Branson: ‘Het is me nooit te doen geweest om zakenman te zijn, ik wilde gewoon dingen creëren. Op mijn sterfbed zal ik terug kunnen kijken op een leven waarin ik iets zinvols heb gedaan. Sterven met een miljard op de bank zal me niet gelukkig maken. Maar om dingen te creëren, moet je je rekeningen kunnen betalen. En dat kan alleen als je iets doet waar mensen echt wat aan hebben.’ Hoe heeft Branson impact op deze wereld? Hij gelooft heilig in wat hij doet en doet alles met hart en ziel. Als jij dat doet, doen de mensen om je heen dat ook.

One more thing…

Ik hoop dat deze vijf lessen van bijzondere organisaties en ondernemers je inspireren om wellicht een aantal zaken anders aan te pakken. One more thing…

Grote organisaties hebben hun werkprocessen structureel goed ingericht. Ook daar kunnen veel ZZP’ers iets van leren. Een werkproces is een samenhang van systemen, structuren en stappenplannen. Het is noodzakelijk om een aantal processen in te richten, ook als ZZP’er. Alleen dan kun je succesvol je bedrijf lanceren en blijven groeien. Wil jij je werkprocessen verbeteren? Lees dan ook eens dit artikel over persoonlijke effectiviteit.

Blijf bij je missie. Durf te experimenteren. Lanceer zo snel mogelijk. Zorg voor een fantastische gebruikerservaring. Doe alles met hart en ziel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘5 Lessen van inspirerende organisaties’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Ondernemen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!