De concurrentieanalyse

In een concurrentieanalyse breng je in kaart hoe je beter kan worden dan je concurrentie. Een succesvol bedrijf begint namelijk bij het zorgen dat je je onderscheidt van andere bedrijven die dezelfde diensten of producten aanbieden als dat jij doet. Ook krijg je helder op papier waar de ‘Unique Selling Points’ (USP’s) liggen van jouw onderneming. Een concurrentieanalyse kan inzicht geven in interessante kansen, maar geeft ook inzichtelijk weer waar de sterke punten van de concurrentie liggen. Het hoofddoel van een concurrentieanalyse is om ervoor te zorgen dat je een helderder beeld van je concurrentie krijgt, om je zo op positieve manier te kunnen onderscheiden.

De voorbereiding op de analyse

In een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van je eigen onderneming tegenover die van je concurrenten. Het is hierbij belangrijk om in kaart te brengen wie je (in)directe concurrenten zijn. In een concurrentieanalyse is het van belang om je te richten op de directe concurrentie. Dit zijn ondernemingen die precies hetzelfde doen als jij. Als jij bijvoorbeeld een kaaswinkel beheert, betekent dat dus dat alle andere kaaswinkels in de omgeving als directe concurrent kunnen worden gezien. Een indirecte concurrent probeert dezelfde behoefte van een klant te voorzien, via een andere oplossing. Dit zou bijvoorbeeld de online webshop van Albert Heijn kunnen zijn. Nadat je hebt vastgesteld wie deze directe concurrenten zijn, begint het maken van de concurrentieanalyse.

Het begin van de concurrentieanalyse

Het begint bij het verzamelen van informatie over de directe concurrentie. Het is belangrijk om vast te stellen wat voor producten of diensten de concurrentie aanbiedt, op welke plek deze concurrentie zich vestigt, op welke manier zij service verlenen, of zij dezelfde of juist een andere doelgroep en prijs hebben als jij, hoe zij proberen klanten te bereiken en wat voor marketingstrategie zij gebruiken. Het verzamelen van informatie is cruciaal voor het maken van een goede concurrentieanalyse; aarzel dus niet om hun websites te bezoeken, of zelfs een fysiek bezoek te brengen aan de betreffende concurrentie voor het beste resultaat.

Hoe ziet een concurrentieanalyse eruit?

In een concurrentieanalyse breng je de concurrentie in kaart. Dit doe je door verschillende punten van de concurrentie te vergelijken. Een uitkomst zou kunnen zijn dat er nog geen enkele kaaszaak is die beschikt over een breed assortiment met een lage prijs. Een Unique Selling Point (USP) zou dan kunnen zijn om het assortiment van je kaaszaak uit te breiden, maar onder de prijs van de concurrentie te gaan zitten. Andere punten waarin je je zou kunnen onderscheiden zijn naamsbekendheid, locatie, service en kwaliteit. Een makkelijke manier om de concurrentie in kaart te brengen, is via een matrix. Via een concurrentiematrix kan je gemakkelijk de positie bepalen van jouw bedrijf. In deze matrix werk je met plusjes en minnetjes, om zo de sterke en zwakke punten per concurrent naast elkaar te houden. ++ zou dan betekenen dat iets uitstekend is en – – zeer beneden pijl. Belangrijk is om te onderzoeken waarom de betreffende concurrent hoog scoort op een bepaald gebied. Een grote naamsbekendheid, zou bijvoorbeeld voort kunnen komen uit een effectieve manier van reclamevoering.

Conclusie

Een concurrentieanalyse is dé manier om mogelijkheden in kaart te brengen voor je bedrijf. Je krijgt inzichtelijk waarop (lokale) concurrentie goed scoort, maar ook waar de eigen krachten en verbeterpunten liggen voor je eigen onderneming. Deze uitkomsten zou je weer kunnen gebruiken voor een sterkte- en zwakteanalyse (SWOT-analyse) om zo te bepalen waar je organisatie staat in de markt en om nog helderder in kaart te brengen waar groeimogelijkheden zich bevinden. Daarnaast krijg je ook een beeld van de belangrijkste spelers binnen jouw branche.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

De concurrentieanalyse

In een concurrentieanalyse breng je in kaart hoe je beter kan worden dan je concurrentie. Een succesvol bedrijf begint namelijk bij het zorgen dat je je onderscheidt van andere bedrijven die dezelfde diensten of producten aanbieden als dat jij doet. Ook krijg je helder op papier waar de ‘Unique Selling Points’ (USP’s) liggen van jouw onderneming. Een concurrentieanalyse kan inzicht geven in interessante kansen, maar geeft ook inzichtelijk weer waar de sterke punten van de concurrentie liggen. Het hoofddoel van een concurrentieanalyse is om ervoor te zorgen dat je een helderder beeld van je concurrentie krijgt, om je zo op positieve manier te kunnen onderscheiden.

De voorbereiding op de analyse

In een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van je eigen onderneming tegenover die van je concurrenten. Het is hierbij belangrijk om in kaart te brengen wie je (in)directe concurrenten zijn. In een concurrentieanalyse is het van belang om je te richten op de directe concurrentie. Dit zijn ondernemingen die precies hetzelfde doen als jij. Als jij bijvoorbeeld een kaaswinkel beheert, betekent dat dus dat alle andere kaaswinkels in de omgeving als directe concurrent kunnen worden gezien. Een indirecte concurrent probeert dezelfde behoefte van een klant te voorzien, via een andere oplossing. Dit zou bijvoorbeeld de online webshop van Albert Heijn kunnen zijn. Nadat je hebt vastgesteld wie deze directe concurrenten zijn, begint het maken van de concurrentieanalyse.

Het begin van de concurrentieanalyse

Het begint bij het verzamelen van informatie over de directe concurrentie. Het is belangrijk om vast te stellen wat voor producten of diensten de concurrentie aanbiedt, op welke plek deze concurrentie zich vestigt, op welke manier zij service verlenen, of zij dezelfde of juist een andere doelgroep en prijs hebben als jij, hoe zij proberen klanten te bereiken en wat voor marketingstrategie zij gebruiken. Het verzamelen van informatie is cruciaal voor het maken van een goede concurrentieanalyse; aarzel dus niet om hun websites te bezoeken, of zelfs een fysiek bezoek te brengen aan de betreffende concurrentie voor het beste resultaat.

Hoe ziet een concurrentieanalyse eruit?

In een concurrentieanalyse breng je de concurrentie in kaart. Dit doe je door verschillende punten van de concurrentie te vergelijken. Een uitkomst zou kunnen zijn dat er nog geen enkele kaaszaak is die beschikt over een breed assortiment met een lage prijs. Een Unique Selling Point (USP) zou dan kunnen zijn om het assortiment van je kaaszaak uit te breiden, maar onder de prijs van de concurrentie te gaan zitten. Andere punten waarin je je zou kunnen onderscheiden zijn naamsbekendheid, locatie, service en kwaliteit. Een makkelijke manier om de concurrentie in kaart te brengen, is via een matrix. Via een concurrentiematrix kan je gemakkelijk de positie bepalen van jouw bedrijf. In deze matrix werk je met plusjes en minnetjes, om zo de sterke en zwakke punten per concurrent naast elkaar te houden. ++ zou dan betekenen dat iets uitstekend is en – – zeer beneden pijl. Belangrijk is om te onderzoeken waarom de betreffende concurrent hoog scoort op een bepaald gebied. Een grote naamsbekendheid, zou bijvoorbeeld voort kunnen komen uit een effectieve manier van reclamevoering.

Conclusie

Een concurrentieanalyse is dé manier om mogelijkheden in kaart te brengen voor je bedrijf. Je krijgt inzichtelijk waarop (lokale) concurrentie goed scoort, maar ook waar de eigen krachten en verbeterpunten liggen voor je eigen onderneming. Deze uitkomsten zou je weer kunnen gebruiken voor een sterkte- en zwakteanalyse (SWOT-analyse) om zo te bepalen waar je organisatie staat in de markt en om nog helderder in kaart te brengen waar groeimogelijkheden zich bevinden. Daarnaast krijg je ook een beeld van de belangrijkste spelers binnen jouw branche.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘De concurrentieanalyse’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Marketing. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!