Mijn duurste drie lessen ooit – Van missie naar misser

Toen ik in 2019 de deuren van Printing Heroes opende, droomde ik van een revolutie in de wereld van groot formaat printen. Ik had een belangrijke missie: een flinke versnelling in de verduurzaming van de sector. Want ik wist hoeveel materiaal er gebruikt werd in die markt, vaak voor kortstondig gebruik en dat er praktisch niets aan verduurzaming werd gedaan. 

Ondernemen stond voor mij gelijk aan het maken van een positieve impact. Dat is waarom ik voor ondernemerschap koos. Ik merkte dat er een groeiende vraag was naar duurzame oplossingen, maar de markt bleef achter. Grote producenten domineerden en duurzaamheid stond niet op hun agenda. En de reactie van printbedrijven? ‘Kan niet’, ‘past niet’, ‘te duur’. Maar ik zag een kans, een ruimte om een echt verschil te maken. 

Het eerste jaar was hard werken, maar het lukte. De eerste grote klanten sloten zich aan en we maakten naam en impact. De cashflow stabiliseerde en de eerste voortekenen van de groei die in het verschiet lag lieten zich al zien. Ik kreeg aanvragen waarvoor we het machinepark verder uit zouden moeten breiden. En in drukke weken liep er zomaar een team van 10 man rond. Binnen een paar maanden na de start. 

Maar toen kwam maart 2020; de wereld ging op slot en in 1 dag verdampte bijna de complete omzet. Met een flink geïnvesteerd team en machinepark liepen de kosten door, maar steunmaatregelen? Die waren er niet voor ons, we konden immers geen omzetverval laten zien ten opzichte van vorig jaar. Het onvermijdelijke gebeurde: in september 2020 vroeg ik het faillissement aan. 

Missie Mislukt 

Terugkijkend zie ik dat we wel degelijk impact hebben gehad. We hebben beweging gebracht in een markt die vastgeroest was. Maar mijn droom van blijvende versnelling in de verduurzaming viel in duigen. Die unieke kans, de ruimte in de markt, het momentum, het was allemaal weg. 

Nu ben ik op een nieuwe missie: andere ondernemers helpen groeien om zo hun impact vergroten. En mijn avontuur met Printing Heroes was ongelofelijk duur, zowel in geld als in stress. Maar het heeft me ook een aantal hele waardevolle lessen geleerd, waaronder deze drie: 

  1. Eerst marketing, dan uitvoering 

Veel ondernemers, waaronder ik, zijn dol op hun product. Daar komt het vakmanschap naar boven; iets mooi bedenken, helemaal tot in de puntjes uitgewerkt. En ik ook. Ik genoot van de mogelijkheden. Een businessmodel uitdenken, machines en materialen uitzoeken, het samenstellen van een team, het inrichten van het bedrijf. Maar marketing? Ik had geen websitebouwer. Geen copywriter, geen designer of fotograaf. Ik deed alles zelf en ik denk dat ik er maximaal 5% van mijn tijd aan besteedde. Ik had wel een goed netwerk en ik wist mijn verhaal goed te vertellen; daar kom je heel ver mee. Maar had ik meer tijd en energie in marketing gestoken, dan zou Printing Heroes wellicht nu nog hebben bestaan. 

  1. Begin klein, bouw stabiel 

De strijd tegen een slinkende bankrekening helpt niet bij het behouden van focus op je missie. Bij Printing Heroes had ik groot ingezet, misschien wel te groot. Als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik een andere weg kiezen, met wellicht minder snelle groei maar meer stabiliteit. Want de ruimte die financiële druk in je hoofd inneemt is killing voor creatief ondernemen. 

  1. Kies: Geld of Impact 

Hoeveel laat jij je leiden door geld? In tijden van financiële stress of overvloed is het soms heel verleidelijk om concessies te doen aan onze missie. Dus maak een keuze. Draait het bedrijf om jou of om je missie? En richt alles vervolgens daarop in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Mijn duurste drie lessen ooit – Van missie naar misser

Toen ik in 2019 de deuren van Printing Heroes opende, droomde ik van een revolutie in de wereld van groot formaat printen. Ik had een belangrijke missie: een flinke versnelling in de verduurzaming van de sector. Want ik wist hoeveel materiaal er gebruikt werd in die markt, vaak voor kortstondig gebruik en dat er praktisch niets aan verduurzaming werd gedaan. 

Ondernemen stond voor mij gelijk aan het maken van een positieve impact. Dat is waarom ik voor ondernemerschap koos. Ik merkte dat er een groeiende vraag was naar duurzame oplossingen, maar de markt bleef achter. Grote producenten domineerden en duurzaamheid stond niet op hun agenda. En de reactie van printbedrijven? ‘Kan niet’, ‘past niet’, ‘te duur’. Maar ik zag een kans, een ruimte om een echt verschil te maken. 

Het eerste jaar was hard werken, maar het lukte. De eerste grote klanten sloten zich aan en we maakten naam en impact. De cashflow stabiliseerde en de eerste voortekenen van de groei die in het verschiet lag lieten zich al zien. Ik kreeg aanvragen waarvoor we het machinepark verder uit zouden moeten breiden. En in drukke weken liep er zomaar een team van 10 man rond. Binnen een paar maanden na de start. 

Maar toen kwam maart 2020; de wereld ging op slot en in 1 dag verdampte bijna de complete omzet. Met een flink geïnvesteerd team en machinepark liepen de kosten door, maar steunmaatregelen? Die waren er niet voor ons, we konden immers geen omzetverval laten zien ten opzichte van vorig jaar. Het onvermijdelijke gebeurde: in september 2020 vroeg ik het faillissement aan. 

Missie Mislukt 

Terugkijkend zie ik dat we wel degelijk impact hebben gehad. We hebben beweging gebracht in een markt die vastgeroest was. Maar mijn droom van blijvende versnelling in de verduurzaming viel in duigen. Die unieke kans, de ruimte in de markt, het momentum, het was allemaal weg. 

Nu ben ik op een nieuwe missie: andere ondernemers helpen groeien om zo hun impact vergroten. En mijn avontuur met Printing Heroes was ongelofelijk duur, zowel in geld als in stress. Maar het heeft me ook een aantal hele waardevolle lessen geleerd, waaronder deze drie: 

  1. Eerst marketing, dan uitvoering 

Veel ondernemers, waaronder ik, zijn dol op hun product. Daar komt het vakmanschap naar boven; iets mooi bedenken, helemaal tot in de puntjes uitgewerkt. En ik ook. Ik genoot van de mogelijkheden. Een businessmodel uitdenken, machines en materialen uitzoeken, het samenstellen van een team, het inrichten van het bedrijf. Maar marketing? Ik had geen websitebouwer. Geen copywriter, geen designer of fotograaf. Ik deed alles zelf en ik denk dat ik er maximaal 5% van mijn tijd aan besteedde. Ik had wel een goed netwerk en ik wist mijn verhaal goed te vertellen; daar kom je heel ver mee. Maar had ik meer tijd en energie in marketing gestoken, dan zou Printing Heroes wellicht nu nog hebben bestaan. 

  1. Begin klein, bouw stabiel 

De strijd tegen een slinkende bankrekening helpt niet bij het behouden van focus op je missie. Bij Printing Heroes had ik groot ingezet, misschien wel te groot. Als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik een andere weg kiezen, met wellicht minder snelle groei maar meer stabiliteit. Want de ruimte die financiële druk in je hoofd inneemt is killing voor creatief ondernemen. 

  1. Kies: Geld of Impact 

Hoeveel laat jij je leiden door geld? In tijden van financiële stress of overvloed is het soms heel verleidelijk om concessies te doen aan onze missie. Dus maak een keuze. Draait het bedrijf om jou of om je missie? En richt alles vervolgens daarop in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Mijn duurste drie lessen ooit – Van missie naar misser’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Ondernemen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!