Winnen met je winstplan

Een winstplan is eigenlijk niks anders dan een begroting. Alleen, een winstplan klinkt gewoon lekkerder. Maar je maakt een begroting. Je schat in hoeveel omzet je gaat halen met je diverse diensten. En je schat in hoeveel kosten je gaat maken. En onderaan de streep wil je graag weten wat je overhoudt. Maar ik vind winstplan gewoon beter klinken. Want je onderneemt immers om geld over te houden, niet om geld tekort te komen.” aldus Gerard Klerk van Admodum Organisatieadvies.

Recent was Gerard voor de tweede keer te gast in de podcast. Deze keer bespraken we alle ins en outs omtrent het maken van een winstplan. Een aantal highlights voor jou op een rijtje en ik denk, als je er nog geen hebt, dat je na het lezen direct aan de slag wilt gaan met jouw winstplan.

Een heldere visie & planning zijn de basis voor langetermijnsucces

Als ondernemer is het belangrijk om niet alleen in het heden te opereren, maar ook een duidelijke visie en strategie voor de toekomst van je bedrijf te ontwikkelen. Tot hier geen nieuws denk ik. Maar dit is precies het punt waar het winstplan om de hoek komt kijken. Dit plan, simpel gezegd een gedetailleerde begroting van je onderneming, is de sleutel tot succesvolle bedrijfsvoering. Het stelt je in staat om je missie en visie om te zetten in concrete acties voor langetermijnsucces. Vanuit daar kan jij keuzes maken op basis van cijfers en metingen in plaats van op gevoel een gokje wagen, dat klinkt veel fijner toch? Naast dat dit direct voor veel meer rust en focus zorgt vergroot je ook de kans om je doelen daadwerkelijk te behalen i.p.v. er over te blijven dromen.

Niet voor de vorm maar voor het gebruik

Een effectief winstplan gaat verder dan een jaarlijkse oefening of een papiertje voor de vorm. De kracht zit hem erin dat je het zo maakt dat je ermee aan de slag kan en wil. Gerard Klerk, benadrukt het belang van regelmatige, bij voorkeur maandelijkse, winstplanning. Dit plan biedt inzicht in verschillende aspecten van je bedrijf, zoals de toegevoegde waarde in de markt, langetermijndoelen, omzetdoelen, inkoop, personeelskosten en overhead. Met een maandelijkse planning krijg je een nauwkeuriger beeld van je bedrijfsvoering, wat je helpt om tijdig bij te sturen waar nodig. Je kent vast die film wel waar ze de ijsberg net te laat zien… Precies, en dat is natuurlijk het laatste waar jij op zit te wachten.

Koppeling met daadwerkelijke boekhoudcijfers en KPI’s

Een winstplan is pas echt effectief als het gekoppeld is aan de daadwerkelijke boekhoudcijfers en Key Performance Indicators (KPI’s). Dan haal je echt alles eruit wat erin zit. Door deze koppeling kunnen ondernemers de voortgang van hun bedrijf nauwlettend in de gaten houden en tijdig bijsturen. Het plan moet gedetailleerd inzicht geven in verschillende omzetgroepen. Het correct prijzen van producten en diensten en het maken van realistische plannen die aansluiten bij je dienstverlening zijn hierbij heel belangrijk.

Vermijden van onvoorziene kosten en liquiditeitstekort

In je winstplan moet je ook rekening houden met mogelijke onvoorziene kosten. Gerard adviseert om altijd een financiële buffer op te nemen. Door kritisch te kijken naar uitgaven en onnodige kosten te elimineren, kun je je winst verhogen en financiële risico’s beperken. Kijk bijvoorbeeld jaarlijks even kritisch welke abonnementen je allemaal hebt lopen waar je eigenlijk niks mee doet. Daarnaast is het is ook belangrijk om rekening te houden met btw-reserveringen en actief cash management te voeren om liquiditeitstekorten te voorkomen. Een maandelijks plan en dashboard kunnen ervoor zorgen dat je altijd kunt checken en sturen. En als jij nu aan het schuiven bent met geld en al nerveus wordt als je btw-aangifte moet doen dan weet je dat je hier eigenlijk iets mee moet.

Praktische tips en valkuilen bij het gebruik van het winstplan

Koppel je omzetdoel aan je dienstverlening en breek dit terug naar concrete acties.

Begin dus vanuit het gewenste resultaat en reken vanuit daar terug. Misschien is hetgeen wat jij wilt wel helemaal niet haalbaar. Of wellicht kom je erachter dat een kleine verhoging van het tarief ervoor zorgt dat er iemand bij kan.

Wees realistisch in je planning, en schat de benodigde personeelscapaciteit zorgvuldig in om je doelen te bereiken.

Let ook op valkuilen, zoals het niet nauwkeurig berekenen van de omzet, het onderschatten van personeelskosten en het niet anticiperen op onverwachte kosten.

In essentie is een goed doordacht winstplan een onmisbaar instrument voor elke ondernemer die streeft naar duurzaam succes en groei. Het geeft je niet alleen een duidelijk pad voorwaarts, maar stelt je ook in staat om flexibel en adaptief te zijn als de markt verandert. Grip op je cijfers is grip op je onderneming en dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Wil je meer tips en trucs over het maken van een winstplan? Luister dan nu naar de Businesscoach Podcast aflevering met Gerard. Direct aan de slag? Je kunt bij Gerard gratis een template downloaden waar je mee aan de slag kunt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Winnen met je winstplan

Een winstplan is eigenlijk niks anders dan een begroting. Alleen, een winstplan klinkt gewoon lekkerder. Maar je maakt een begroting. Je schat in hoeveel omzet je gaat halen met je diverse diensten. En je schat in hoeveel kosten je gaat maken. En onderaan de streep wil je graag weten wat je overhoudt. Maar ik vind winstplan gewoon beter klinken. Want je onderneemt immers om geld over te houden, niet om geld tekort te komen.” aldus Gerard Klerk van Admodum Organisatieadvies.

Recent was Gerard voor de tweede keer te gast in de podcast. Deze keer bespraken we alle ins en outs omtrent het maken van een winstplan. Een aantal highlights voor jou op een rijtje en ik denk, als je er nog geen hebt, dat je na het lezen direct aan de slag wilt gaan met jouw winstplan.

Een heldere visie & planning zijn de basis voor langetermijnsucces

Als ondernemer is het belangrijk om niet alleen in het heden te opereren, maar ook een duidelijke visie en strategie voor de toekomst van je bedrijf te ontwikkelen. Tot hier geen nieuws denk ik. Maar dit is precies het punt waar het winstplan om de hoek komt kijken. Dit plan, simpel gezegd een gedetailleerde begroting van je onderneming, is de sleutel tot succesvolle bedrijfsvoering. Het stelt je in staat om je missie en visie om te zetten in concrete acties voor langetermijnsucces. Vanuit daar kan jij keuzes maken op basis van cijfers en metingen in plaats van op gevoel een gokje wagen, dat klinkt veel fijner toch? Naast dat dit direct voor veel meer rust en focus zorgt vergroot je ook de kans om je doelen daadwerkelijk te behalen i.p.v. er over te blijven dromen.

Niet voor de vorm maar voor het gebruik

Een effectief winstplan gaat verder dan een jaarlijkse oefening of een papiertje voor de vorm. De kracht zit hem erin dat je het zo maakt dat je ermee aan de slag kan en wil. Gerard Klerk, benadrukt het belang van regelmatige, bij voorkeur maandelijkse, winstplanning. Dit plan biedt inzicht in verschillende aspecten van je bedrijf, zoals de toegevoegde waarde in de markt, langetermijndoelen, omzetdoelen, inkoop, personeelskosten en overhead. Met een maandelijkse planning krijg je een nauwkeuriger beeld van je bedrijfsvoering, wat je helpt om tijdig bij te sturen waar nodig. Je kent vast die film wel waar ze de ijsberg net te laat zien… Precies, en dat is natuurlijk het laatste waar jij op zit te wachten.

Koppeling met daadwerkelijke boekhoudcijfers en KPI’s

Een winstplan is pas echt effectief als het gekoppeld is aan de daadwerkelijke boekhoudcijfers en Key Performance Indicators (KPI’s). Dan haal je echt alles eruit wat erin zit. Door deze koppeling kunnen ondernemers de voortgang van hun bedrijf nauwlettend in de gaten houden en tijdig bijsturen. Het plan moet gedetailleerd inzicht geven in verschillende omzetgroepen. Het correct prijzen van producten en diensten en het maken van realistische plannen die aansluiten bij je dienstverlening zijn hierbij heel belangrijk.

Vermijden van onvoorziene kosten en liquiditeitstekort

In je winstplan moet je ook rekening houden met mogelijke onvoorziene kosten. Gerard adviseert om altijd een financiële buffer op te nemen. Door kritisch te kijken naar uitgaven en onnodige kosten te elimineren, kun je je winst verhogen en financiële risico’s beperken. Kijk bijvoorbeeld jaarlijks even kritisch welke abonnementen je allemaal hebt lopen waar je eigenlijk niks mee doet. Daarnaast is het is ook belangrijk om rekening te houden met btw-reserveringen en actief cash management te voeren om liquiditeitstekorten te voorkomen. Een maandelijks plan en dashboard kunnen ervoor zorgen dat je altijd kunt checken en sturen. En als jij nu aan het schuiven bent met geld en al nerveus wordt als je btw-aangifte moet doen dan weet je dat je hier eigenlijk iets mee moet.

Praktische tips en valkuilen bij het gebruik van het winstplan

Koppel je omzetdoel aan je dienstverlening en breek dit terug naar concrete acties.

Begin dus vanuit het gewenste resultaat en reken vanuit daar terug. Misschien is hetgeen wat jij wilt wel helemaal niet haalbaar. Of wellicht kom je erachter dat een kleine verhoging van het tarief ervoor zorgt dat er iemand bij kan.

Wees realistisch in je planning, en schat de benodigde personeelscapaciteit zorgvuldig in om je doelen te bereiken.

Let ook op valkuilen, zoals het niet nauwkeurig berekenen van de omzet, het onderschatten van personeelskosten en het niet anticiperen op onverwachte kosten.

In essentie is een goed doordacht winstplan een onmisbaar instrument voor elke ondernemer die streeft naar duurzaam succes en groei. Het geeft je niet alleen een duidelijk pad voorwaarts, maar stelt je ook in staat om flexibel en adaptief te zijn als de markt verandert. Grip op je cijfers is grip op je onderneming en dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Wil je meer tips en trucs over het maken van een winstplan? Luister dan nu naar de Businesscoach Podcast aflevering met Gerard. Direct aan de slag? Je kunt bij Gerard gratis een template downloaden waar je mee aan de slag kunt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Winnen met je winstplan’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Financiën. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!