Webbased Model

Verdienmodel

Amazon, Yahoo, Google, LinkedIn, YouTube, PayPal en vele anderen maken er gebruik van. Web en mobile-verdienmodellen zijn hybride verdienmodellen op basis van advertenties, commercie, abonnementen, transactieverwerkingen, licenties, data, mobiel, gaming en online-opleiding en genereren inkomsten via het web of via de mobiele telefoon. Veelal zijn dit de verkoop van producten, nieuwsdiensten, spelletjes, advertenties en online leren. Heb je zelf een website, kijk dan eens of affiliate marketing iets voor je is. 

Webbased model past bij

Iedereen die via webshops en mobiel inkomsten wil genereren. 

Hoe werkt het webbased model?

Web & mobile is een aparte categorie in deze lijst van verdienmodellen. Web & mobile is een verzamelnaam voor verdienmodellen die veelvuldig op het web en mobiel worden gebruikt en hiervoor al zijn toegelicht. De markt van deze verdienmodellen groeit enorm snel. De meest voorkomende verdienmodellen voor web & mobile-apps zijn: 

  1. Freemium 
  2. Affiliate en referrel marketing 
  3. In-app aankopen 
  4. Advertenties 
  5. Commercieel 
  6. Abonnement 
  7. Peer-to-peer 
  8. Transactieverwerking 
  9. Licentie 
  10. Data 
  11. Mobile 
  12. Gaming 

Elk van de genoemde verdienmodellen kent een aantal verschijningsvormen. Kijk vooral hiervoor bij de bronnen en de overige beschreven verdienmodellen.

Aandachtspunten

Veel apps zijn gratis te downloaden en verdienen hun geld aan bijvoorbeeld in-app aankopen. De meeste ontwikkelaars komen terug van het maken van betaalde apps om twee redenen. Veel gebruikers willen niet betalen voor iets wat ze nog niet begrijpen; vaak komen ze pas achter de toegevoegde waarde nadat ze de app een tijdje hebben gebruikt en de toegevoegde waarde steeds helderder wordt. Daarnaast speelt mee hoelang de waarde van de app blijft. 

Kosten voor implementatie

Voor de kosten verwijs ik naar de eerdergenoemde verdienmodellen. 

GROUPON 

Groupon is onlinehandelaar in kortingsbonnen. Dat betekent dat een product of dienst wordt aangeboden met enorme en nauwelijks te geloven kortingen. Voor bedrijven is het een mooie manier om reclame te maken en voor de klanten een voordelige manier om kennis te maken met de bedrijven. Klanten kunnen zich aanmelden bij Groupon, waarna ze elke dag een mail ontvangen met kortingen. Uiteraard kunnen de kortingen ook worden verkregen via de website van Groupon. Er zijn meestal wel voorwaarden verbonden aan de coupons, zoals dat de aanbieding beperkt is tot enkele producten, een bepaald menu of een bepaalde periode. De klant koopt een coupon bij Groupon en betaalt ook aan Groupon.

Het bedrijf dat de aanbieding doet, heeft is met Groupon overeengekomen tegen welke voorwaarden de aanbieding geldt. Vaak wordt het geld op fiftyfifty-basis tussen de aanbieder en Groupon verdeeld. De aanbieder heeft daarmee een nieuwe klant die weer nieuwe klanten naar de aanbieder verwijst. Een bijkomend effect is dat niet alle betaalde coupons ook daadwerkelijk worden ingeleverd. Ongeveer een kwart maakt geen gebruik van de coupon, terwijl de aanbieder en Groupon wel de verdiensten krijgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Webbased Model

Verdienmodel

Amazon, Yahoo, Google, LinkedIn, YouTube, PayPal en vele anderen maken er gebruik van. Web en mobile-verdienmodellen zijn hybride verdienmodellen op basis van advertenties, commercie, abonnementen, transactieverwerkingen, licenties, data, mobiel, gaming en online-opleiding en genereren inkomsten via het web of via de mobiele telefoon. Veelal zijn dit de verkoop van producten, nieuwsdiensten, spelletjes, advertenties en online leren. Heb je zelf een website, kijk dan eens of affiliate marketing iets voor je is. 

Webbased model past bij

Iedereen die via webshops en mobiel inkomsten wil genereren. 

Hoe werkt het webbased model?

Web & mobile is een aparte categorie in deze lijst van verdienmodellen. Web & mobile is een verzamelnaam voor verdienmodellen die veelvuldig op het web en mobiel worden gebruikt en hiervoor al zijn toegelicht. De markt van deze verdienmodellen groeit enorm snel. De meest voorkomende verdienmodellen voor web & mobile-apps zijn: 

  1. Freemium 
  2. Affiliate en referrel marketing 
  3. In-app aankopen 
  4. Advertenties 
  5. Commercieel 
  6. Abonnement 
  7. Peer-to-peer 
  8. Transactieverwerking 
  9. Licentie 
  10. Data 
  11. Mobile 
  12. Gaming 

Elk van de genoemde verdienmodellen kent een aantal verschijningsvormen. Kijk vooral hiervoor bij de bronnen en de overige beschreven verdienmodellen.

Aandachtspunten

Veel apps zijn gratis te downloaden en verdienen hun geld aan bijvoorbeeld in-app aankopen. De meeste ontwikkelaars komen terug van het maken van betaalde apps om twee redenen. Veel gebruikers willen niet betalen voor iets wat ze nog niet begrijpen; vaak komen ze pas achter de toegevoegde waarde nadat ze de app een tijdje hebben gebruikt en de toegevoegde waarde steeds helderder wordt. Daarnaast speelt mee hoelang de waarde van de app blijft. 

Kosten voor implementatie

Voor de kosten verwijs ik naar de eerdergenoemde verdienmodellen. 

GROUPON 

Groupon is onlinehandelaar in kortingsbonnen. Dat betekent dat een product of dienst wordt aangeboden met enorme en nauwelijks te geloven kortingen. Voor bedrijven is het een mooie manier om reclame te maken en voor de klanten een voordelige manier om kennis te maken met de bedrijven. Klanten kunnen zich aanmelden bij Groupon, waarna ze elke dag een mail ontvangen met kortingen. Uiteraard kunnen de kortingen ook worden verkregen via de website van Groupon. Er zijn meestal wel voorwaarden verbonden aan de coupons, zoals dat de aanbieding beperkt is tot enkele producten, een bepaald menu of een bepaalde periode. De klant koopt een coupon bij Groupon en betaalt ook aan Groupon.

Het bedrijf dat de aanbieding doet, heeft is met Groupon overeengekomen tegen welke voorwaarden de aanbieding geldt. Vaak wordt het geld op fiftyfifty-basis tussen de aanbieder en Groupon verdeeld. De aanbieder heeft daarmee een nieuwe klant die weer nieuwe klanten naar de aanbieder verwijst. Een bijkomend effect is dat niet alle betaalde coupons ook daadwerkelijk worden ingeleverd. Ongeveer een kwart maakt geen gebruik van de coupon, terwijl de aanbieder en Groupon wel de verdiensten krijgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Webbased Model’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!