Sponsormodel

Verdienmodel

Wat hebben Rabobank, ING, Adidas, ABN AMRO, KPN, Heineken en NIKE met elkaar te maken? Samen hebben ze in 2017 voor maar liefst € 93 miljoen aan sponsorgeld uitgegeven. Deze commerciële bedrijven geven geld aan non-profitinstanties om niet alleen de non-profit te ondersteunen, maar zeer zeker ook voor hun imago en om toegang te krijgen tot de potentiële afnemers van de non-profitorganisatie. Hiermee kunnen deze commerciële bedrijven hun klantenkring vergroten. 

Het sponsormodel helpt bij sponsoring en dat kan in veel verschillende vormen, van een eenvoudige donatie voor de opname van de naam in een boekje tot zeer complexe arrangementen met directe reclame, customer relationship en het delen van verschillende resources. Denk ook eens aan banners en andere advertenties op de website.

Past bij

Commerciële bedrijven die als sponsor optreden, hebben naast charitatieve redenen ook meestal een economische of commerciële reden, namelijk het verhogen van de verkoop, het vergroten van de naamsbekendheid of het verbeteren van het eigen imago. Ze sponsoren dus om er zelf beter van te worden. 

Hoe werkt het sponsormodel?

Iemand die gesponsord wordt, krijgt van de sponsor direct een bedrag in handen of krijgt materialen om de bijbehorende activiteit uit te voeren. Hiervoor in ruil krijgt de sponsor gratis reclame. Sponsors kijken dus vooral of de eigen doelgroep naar de betreffende evenementen komt of deze bijhoudt, anders heeft de reclame niet zoveel zin. 

Aandachtspunten

Begin op tijd en zoek uit wanneer de budgetten door de bedrijven worden bepaald. Dit gebeurt meestal maar één keer per jaar. Weet wat het bedrijf doet en hoe het ervoor staat wanneer er om sponsoring wordt gevraagd. Geef duidelijk aan welke tegenprestatie mag worden verwacht, het gaat hier niet om bedelen. Sponsoring werkt het best wanneer het sponsorbeleid deel uitmaakt van de dagelijkse marketing van de organisatie. 

Kosten voor implementatie

De kosten bestaan voornamelijk uit de tijd die moet worden besteed aan het vinden van de sponsors en het opstellen van de bijbehorende contracten. 

JUMBO 

Jumbo sponsort diverse mensen uit de sportwereld, zoals wielrenners en schaatsers. Nu gaat Jumbo ook de autosport sponsoren en doet dat met Max Verstappen. Frits van Eerd, zelf autocoureur en autoliefhebber: ‘Wij hebben altijd graag talenten willen ondersteunen, zo moet je het zien, want dat past goed bij ons bedrijf. Wij zijn de snelst groeiende supermarktketen, al jaren.’ Van Eerd heeft een hoge verwachting van de resultaten die Max gaat scoren in de Formule 1-racingwereld. Frits wil hiermee ook duidelijk aangeven dat hij jong talent graag wil helpen. 

In het zakenleven staan sport en zakendoen heel dicht bij elkaar. Het met elkaar delen van de ervaringen maakt beide partijen beter. De resultaten van Max Verstappen dragen bij aan het succes van Jumbo, niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Hiervoor doet Max wel iets terug. Zo trekken de Jumbo Racedagen op Zandvoort meer dan honderdduizend bezoekers, speelt Max mee in reclames op televisie en speelt hij een rol bij de spaaractie die extra klanten naar de Jumbo heeft getrokken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Sponsormodel

Verdienmodel

Wat hebben Rabobank, ING, Adidas, ABN AMRO, KPN, Heineken en NIKE met elkaar te maken? Samen hebben ze in 2017 voor maar liefst € 93 miljoen aan sponsorgeld uitgegeven. Deze commerciële bedrijven geven geld aan non-profitinstanties om niet alleen de non-profit te ondersteunen, maar zeer zeker ook voor hun imago en om toegang te krijgen tot de potentiële afnemers van de non-profitorganisatie. Hiermee kunnen deze commerciële bedrijven hun klantenkring vergroten. 

Het sponsormodel helpt bij sponsoring en dat kan in veel verschillende vormen, van een eenvoudige donatie voor de opname van de naam in een boekje tot zeer complexe arrangementen met directe reclame, customer relationship en het delen van verschillende resources. Denk ook eens aan banners en andere advertenties op de website.

Past bij

Commerciële bedrijven die als sponsor optreden, hebben naast charitatieve redenen ook meestal een economische of commerciële reden, namelijk het verhogen van de verkoop, het vergroten van de naamsbekendheid of het verbeteren van het eigen imago. Ze sponsoren dus om er zelf beter van te worden. 

Hoe werkt het sponsormodel?

Iemand die gesponsord wordt, krijgt van de sponsor direct een bedrag in handen of krijgt materialen om de bijbehorende activiteit uit te voeren. Hiervoor in ruil krijgt de sponsor gratis reclame. Sponsors kijken dus vooral of de eigen doelgroep naar de betreffende evenementen komt of deze bijhoudt, anders heeft de reclame niet zoveel zin. 

Aandachtspunten

Begin op tijd en zoek uit wanneer de budgetten door de bedrijven worden bepaald. Dit gebeurt meestal maar één keer per jaar. Weet wat het bedrijf doet en hoe het ervoor staat wanneer er om sponsoring wordt gevraagd. Geef duidelijk aan welke tegenprestatie mag worden verwacht, het gaat hier niet om bedelen. Sponsoring werkt het best wanneer het sponsorbeleid deel uitmaakt van de dagelijkse marketing van de organisatie. 

Kosten voor implementatie

De kosten bestaan voornamelijk uit de tijd die moet worden besteed aan het vinden van de sponsors en het opstellen van de bijbehorende contracten. 

JUMBO 

Jumbo sponsort diverse mensen uit de sportwereld, zoals wielrenners en schaatsers. Nu gaat Jumbo ook de autosport sponsoren en doet dat met Max Verstappen. Frits van Eerd, zelf autocoureur en autoliefhebber: ‘Wij hebben altijd graag talenten willen ondersteunen, zo moet je het zien, want dat past goed bij ons bedrijf. Wij zijn de snelst groeiende supermarktketen, al jaren.’ Van Eerd heeft een hoge verwachting van de resultaten die Max gaat scoren in de Formule 1-racingwereld. Frits wil hiermee ook duidelijk aangeven dat hij jong talent graag wil helpen. 

In het zakenleven staan sport en zakendoen heel dicht bij elkaar. Het met elkaar delen van de ervaringen maakt beide partijen beter. De resultaten van Max Verstappen dragen bij aan het succes van Jumbo, niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Hiervoor doet Max wel iets terug. Zo trekken de Jumbo Racedagen op Zandvoort meer dan honderdduizend bezoekers, speelt Max mee in reclames op televisie en speelt hij een rol bij de spaaractie die extra klanten naar de Jumbo heeft getrokken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Sponsormodel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!