De Ondernemersvlieger

Doel: Overzicht geven op de essentie van ondernemen

Achtergrond van het model

Het analyseren en beoordelen van veel bedrijven met betrekking tot hun continuïteit blijft nog steeds lastig. Vanuit de ervaring van honderden geanalyseerde bedrijven is het ‘Vliegermodel’ ontstaan. Deze bedrijven betreffen zzp’ers, mkb’ers en multinationals in zowel goede tijden, ruime winst, sterke groei en tevreden personeel, als in minder goede tijden, arbeidsongeschiktheid, dalende omzet en winst, ontslagen, faillissement. Bij het ondernemen gaat het vooral om overzicht te houden in de steeds sneller wordende veranderingen. Naast dat overzicht moet er ook rekening gehouden worden met het zien van verbanden en hert blijven stellen van prioriteiten. 

Toepassing De Ondernemersvlieger

Ondernemerschap is de norm geworden in alle opzichten in de maatschappij. Voor iedereen, niet alleen voor ondernemers maar ook voor werknemers, ambtenaren en vrijwilligers. Het model helpt MKB-ondernemers op een overzichtelijke en laagdrempelige manier bij twee belangrijke momenten van het ondernemerschap te weten bij de start en bij verandering. De Ondernemersvlieger is vergelijkbaar met Google Maps; een plattegrond als overzicht waarbij in- en uitzoomen makkelijk is zodat bepaald kan worden waar iemand staat, wat er speelt en waar naar toe met de onderneming. De ondernemer gaat met behulp van deze plattegrond de Weg van Wens naar Winst uitstippelen en krijgt zo de basis voor het businessplan in handen. Belangrijkste is dat er meteen mee aan de slag gegaan moet worden om de onderneming concreet vorm te geven. Zien is doen.

Stappen voor het opzetten of veranderen van het eigen bedrijf aan de hand van het model:

De ondernemer

De mens, de ondernemer is het ultieme startpunt, de bron en richting van energie. Wie is hij / zij? Wat wil de ondernemer echt vanuit zijn hart (the big Why of missie)? Wat is zijn focus, visie en strategie? Wat zijn zijn normen en waarden? Hoe staat het met zijn eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfinzicht? Waar krijgt hij energie van? En waar liggen de zwakke en sterke punten?

Het aanbod

De producten en diensten – het aanbod – liggen in het verlengde van de sterke kant of talent van de ondernemer. Wat is zijn core-business, side-business en heart-business? Hoe zit de branche in elkaar? Wie zijn nog meer aanbieders op de markt en wie zijn de concurrenten? En hoe wordt er voor onderscheidend vermogen gezorgd? Mooi is het als het aanbod een spiegel vormt van de vraag.

De vraag

Dit gaat over de behoeften van de (zakelijke / particuliere) klanten. In bredere zin zijn er naast de klanten meer soorten “vragers” die “demandholders” genoemd worden. Hier zitten ook shareholders en stakeholders bij. Belangrijke vragen die hier spelen: “hoe vind ik klanten en hoe vinden klanten mij?” Als vraag en aanbod goed afgestemd in beeld zijn gaat het daarna om het doen.

Het proces 

Bij het proces draait om het doen van volgordelijke logische stappen die nodig zijn om de demandholders te bedienen. De verschillende processen met de mensen en middelen kent drie niveaus van besturing; strategisch, tactisch en operationeel. Bij processen draait het om het hoe met het wat. In bredere zin kan ook gekeken worden naar de keten waar het bedrijf zich in bevindt. In het blok Proces is ook de balans met de activa en passiva gepositioneerd. Het financiële resultaat is te zien in de Verlies- en winstrekening.

De omzet

De omzet is het financiële gevolg van verkocht aanbod van producten en diensten. Omzet is het resultaat van aantal verkochte eenheden vermenigvuldigd met de prijs per eenheid. 

De kosten 

De betaling voor de mensen, middelen en faciliteiten in de processen resulteert in het kostenoverzicht.

De winst

Omzet minus de kosten levert de winst op. Deze zal terugvloeien in het bedrijf of naar (een van) de demandholders.

De risico-analyse

Na de vorige stappen zal voor het geheel een risico-analyse moeten worden gemaakt. Welke risico’s zijn acceptabel en welke moeten worden verzekerd?

Afhankelijk van het soort en de complexiteit van het bedrijf kunnen andere modellen in combinatie gebruikt worden. 

Resultaat van het model

Het vliegermodel helpt om het bedrijf te richten en in te richten vanuit het hart, de energie en de eigenheid van de ondernemer. Vanuit het totaal overzicht kan een bedrijf gestructureerd op maat opgezet of veranderd worden. Overzicht hebben, houden en de samenhang zien is essentieel om te komen tot goede beslissingen, prioriteiten en uiteindelijk succes. Veel programma’s, cursussen, opleidingen en modellen laten slechts fracties zien van het geheel.

Het model dwingt tot het blijven bij de essentie van ondernemen. Dat betekent richten op de ondernemer, het aanbod, de vraag, het proces, de financiële kant en de risico’s. 

Het model toont de Weg van Wens naar Winst.

Aandachtsgebieden De Ondernemersvlieger

De Ondernemersvlieger is een generiek kader dat nog op maat ingevuld en ingekleurd moet worden. Het kan vergeleken worden met het casco van een wagen; meteen de weg op gaat niet. Eerst zal het casco aangekleed moeten worden en aangeven moeten worden wat de grootte, de hoogte, de kleur, de accessoires, de kracht van de motor, het doel enzovoorts moeten zijn. Die kaalheid van het casco, of in dit geval het model, laat veel ruimte open voor het eigen karakter, de persoonlijkheid, de smaak, de creativiteit en wijze van werken die passend is bij de ondernemer en zijn omgeving. Of zoals iemand aangaf: “Het model ziet er intrigerend uit. Het is in wezen ‘leeg’, omdat elk vakje gevuld moet worden.” In die zin zal het model een methode zijn waarmee klanten benadert kunnen worden en hen helpt om het voor hen zinvol tot invulling te brengen.

Auteur: Owen de Vries

Jaar ontwikkeld: 2016

Ook bekend als: De weg van Wens naar Winst Methode

Literatuur

Vries, O. de (2013), Heartful Banking, Breda, OQ Concept

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

De Ondernemersvlieger

Doel: Overzicht geven op de essentie van ondernemen

Achtergrond van het model

Het analyseren en beoordelen van veel bedrijven met betrekking tot hun continuïteit blijft nog steeds lastig. Vanuit de ervaring van honderden geanalyseerde bedrijven is het ‘Vliegermodel’ ontstaan. Deze bedrijven betreffen zzp’ers, mkb’ers en multinationals in zowel goede tijden, ruime winst, sterke groei en tevreden personeel, als in minder goede tijden, arbeidsongeschiktheid, dalende omzet en winst, ontslagen, faillissement. Bij het ondernemen gaat het vooral om overzicht te houden in de steeds sneller wordende veranderingen. Naast dat overzicht moet er ook rekening gehouden worden met het zien van verbanden en hert blijven stellen van prioriteiten. 

Toepassing De Ondernemersvlieger

Ondernemerschap is de norm geworden in alle opzichten in de maatschappij. Voor iedereen, niet alleen voor ondernemers maar ook voor werknemers, ambtenaren en vrijwilligers. Het model helpt MKB-ondernemers op een overzichtelijke en laagdrempelige manier bij twee belangrijke momenten van het ondernemerschap te weten bij de start en bij verandering. De Ondernemersvlieger is vergelijkbaar met Google Maps; een plattegrond als overzicht waarbij in- en uitzoomen makkelijk is zodat bepaald kan worden waar iemand staat, wat er speelt en waar naar toe met de onderneming. De ondernemer gaat met behulp van deze plattegrond de Weg van Wens naar Winst uitstippelen en krijgt zo de basis voor het businessplan in handen. Belangrijkste is dat er meteen mee aan de slag gegaan moet worden om de onderneming concreet vorm te geven. Zien is doen.

Stappen voor het opzetten of veranderen van het eigen bedrijf aan de hand van het model:

De ondernemer

De mens, de ondernemer is het ultieme startpunt, de bron en richting van energie. Wie is hij / zij? Wat wil de ondernemer echt vanuit zijn hart (the big Why of missie)? Wat is zijn focus, visie en strategie? Wat zijn zijn normen en waarden? Hoe staat het met zijn eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfinzicht? Waar krijgt hij energie van? En waar liggen de zwakke en sterke punten?

Het aanbod

De producten en diensten – het aanbod – liggen in het verlengde van de sterke kant of talent van de ondernemer. Wat is zijn core-business, side-business en heart-business? Hoe zit de branche in elkaar? Wie zijn nog meer aanbieders op de markt en wie zijn de concurrenten? En hoe wordt er voor onderscheidend vermogen gezorgd? Mooi is het als het aanbod een spiegel vormt van de vraag.

De vraag

Dit gaat over de behoeften van de (zakelijke / particuliere) klanten. In bredere zin zijn er naast de klanten meer soorten “vragers” die “demandholders” genoemd worden. Hier zitten ook shareholders en stakeholders bij. Belangrijke vragen die hier spelen: “hoe vind ik klanten en hoe vinden klanten mij?” Als vraag en aanbod goed afgestemd in beeld zijn gaat het daarna om het doen.

Het proces 

Bij het proces draait om het doen van volgordelijke logische stappen die nodig zijn om de demandholders te bedienen. De verschillende processen met de mensen en middelen kent drie niveaus van besturing; strategisch, tactisch en operationeel. Bij processen draait het om het hoe met het wat. In bredere zin kan ook gekeken worden naar de keten waar het bedrijf zich in bevindt. In het blok Proces is ook de balans met de activa en passiva gepositioneerd. Het financiële resultaat is te zien in de Verlies- en winstrekening.

De omzet

De omzet is het financiële gevolg van verkocht aanbod van producten en diensten. Omzet is het resultaat van aantal verkochte eenheden vermenigvuldigd met de prijs per eenheid. 

De kosten 

De betaling voor de mensen, middelen en faciliteiten in de processen resulteert in het kostenoverzicht.

De winst

Omzet minus de kosten levert de winst op. Deze zal terugvloeien in het bedrijf of naar (een van) de demandholders.

De risico-analyse

Na de vorige stappen zal voor het geheel een risico-analyse moeten worden gemaakt. Welke risico’s zijn acceptabel en welke moeten worden verzekerd?

Afhankelijk van het soort en de complexiteit van het bedrijf kunnen andere modellen in combinatie gebruikt worden. 

Resultaat van het model

Het vliegermodel helpt om het bedrijf te richten en in te richten vanuit het hart, de energie en de eigenheid van de ondernemer. Vanuit het totaal overzicht kan een bedrijf gestructureerd op maat opgezet of veranderd worden. Overzicht hebben, houden en de samenhang zien is essentieel om te komen tot goede beslissingen, prioriteiten en uiteindelijk succes. Veel programma’s, cursussen, opleidingen en modellen laten slechts fracties zien van het geheel.

Het model dwingt tot het blijven bij de essentie van ondernemen. Dat betekent richten op de ondernemer, het aanbod, de vraag, het proces, de financiële kant en de risico’s. 

Het model toont de Weg van Wens naar Winst.

Aandachtsgebieden De Ondernemersvlieger

De Ondernemersvlieger is een generiek kader dat nog op maat ingevuld en ingekleurd moet worden. Het kan vergeleken worden met het casco van een wagen; meteen de weg op gaat niet. Eerst zal het casco aangekleed moeten worden en aangeven moeten worden wat de grootte, de hoogte, de kleur, de accessoires, de kracht van de motor, het doel enzovoorts moeten zijn. Die kaalheid van het casco, of in dit geval het model, laat veel ruimte open voor het eigen karakter, de persoonlijkheid, de smaak, de creativiteit en wijze van werken die passend is bij de ondernemer en zijn omgeving. Of zoals iemand aangaf: “Het model ziet er intrigerend uit. Het is in wezen ‘leeg’, omdat elk vakje gevuld moet worden.” In die zin zal het model een methode zijn waarmee klanten benadert kunnen worden en hen helpt om het voor hen zinvol tot invulling te brengen.

Auteur: Owen de Vries

Jaar ontwikkeld: 2016

Ook bekend als: De weg van Wens naar Winst Methode

Literatuur

Vries, O. de (2013), Heartful Banking, Breda, OQ Concept

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘De Ondernemersvlieger’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!