Confrontatiematrix

Doel: Bepalen strategische opties op basis van een SWOT-analyse

Achtergrond van het model

De confrontatiematrix wordt op basis van de eerder opgestelde SWOT-analyse ingevuld. Waar de SWOT-analyse slechts een algemene strategie weergeeft, gaat de confrontatiematrix een stap verder. Hierbij worden gewogen opties geselecteerd op basis waarvan de onderneming straks haar strategie kan baseren.  Door middel van de score op de kruispunten in de confrontatiematrix wordt het voor de onderneming duidelijk wat de belangrijkste opties zijn die tegen elkaar afgewogen kunnen worden in een beslissingstabel.

Toepassing Confrontatiematrix

Het invullen van de confrontatiematrix en het scoren op de kruispunten gaat volgens de onderstaande vraagstelling:

  1. Kansen en sterkten: Stelt deze strekte ons in staat om deze kans te benutten?
  2. Kansen en zwakten: Verhindert deze zwakte om deze kans te benutten?
  3. Bedreigingen en sterkten: Stelt deze sterkte ons in staat om deze bedreiging te weren?
  4. Bedreigingen en zwakten: Verhindert deze zwakte om deze bedreiging te weren?

Bij het invullen op basis van deze vraagstelling zijn drie antwoorden mogelijk:

  1. Het antwoord is ja, dan wordt op dat kruispunt een 2 ingevuld.
  2. Het antwoord is nee, dan wordt op dat kruispunt een 1 ingevuld.
  3. Er is geen relatie, dan wordt op dat kruispunt niets ingevuld.

Op deze wijze wordt de gehele matrix gescoord. Wanneer alle relaties zijn beoordeeld dient een totaaltelling plaats te vinden. Hierbij wordt de prioritering die in de SWOT-analyse is meegegeven belangrijk. Per relatie dient de volgende formule toegepast te worden om een gewogen score te verkrijgen: (A+B)*C

Waarbij A de prioriteit op de verticale as is, B de prioriteit op de horizontale as en C is de waarde op het kruispunt is. Op deze wijze wordt elke cel van de matrix berekend. De resultaten van de berekeningen worden verticaal onder de matrix geplaatst en horizontaal naast de matrix. Vervolgens worden de scores getotaliseerd, zowel verticaal als horizontaal.

Op de totaalscores kunnen vervolgens de waarden afgelezen worden. De hoogste waarde geeft het belangrijkste aandachtsgebied aan.

Wanneer nu de hoogste waarde horizontaal en de hoogste waarde verticaal gecombineerd worden is er een strategische optie gevonden. Deze stap herhaalt zich tot een drietal of viertal opties zijn gevonden waartussen een keuze gemaakt kan worden voor de toekomstige strategie van de onderneming.
Het is tevens mogelijk om een aantal kruispunten te clusteren omdat deze onderwerpen dusdanig nauw verbonden zijn dat deze in één optie meegenomen kunnen worden.

Om tot een goede formulering van de gekozen opties te komen kunnen de volgende richtlijnen gehanteerd worden.

  1. Beschrijf de optie in vragende vorm.
  2. Gebruik de terminologie van de kansen/bedreigingen en sterkten/zwakten uit de matrix.
  3. Gebruik als werkwoord één van de volgende werkwoorden overeenkomstig de plaats in de confrontatiematrix:
    • Kans en sterkte: groeien;
    • Kans en zwakte: versterken;
    • Bedreiging en sterkte: verdedigen;
    • Bedreiging en zwakte: terugtrekken.

De op deze wijze ontstane optie is nu beschreven. Wanneer er clustering heeft plaatsgevonden zullen er meerdere beschrijvingen in de optie aanwezig zijn. Elke optie dient nu een unieke naam te krijgen zodat deze herkenbaar wordt voor eenieder in de onderneming. De zo verkregen opties kunnen via een beslissingstabel beoordeeld worden op basis waarvan de definitieve keuze gemaakt kan worden.

Resultaat van het model

Het resultaat aan de hand van de confrontatiematrix is een gewogen overzicht van de mogelijke opties voor de onderneming op basis waarvan verdere strategievorming kan plaatsvinden. 

Aandachtsgebieden Confrontatiematrix

De SWOT-analyse en de confrontatiematrix zijn modellen die richtinggevend zijn voor de strategie van de onderneming. De feitelijke acties die voortvloeien uit de verschillende opties en de geselecteerde optie, zullen door de onderneming verder geformuleerd moeten worden. 

Auteur: Stanford University (aangevuld door M.Mulders)

Jaar ontwikkeld: 1960-1970

Naam: Confrontatiematrix

Literatuur

  • SWOT Assessment Using the Malcolm Baldrige Model 
  • Droste, H. en Harlaar, M. (2006). Business planning.; Groningen: Wolters Noordhoff, 2006
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Confrontatiematrix

Doel: Bepalen strategische opties op basis van een SWOT-analyse

Achtergrond van het model

De confrontatiematrix wordt op basis van de eerder opgestelde SWOT-analyse ingevuld. Waar de SWOT-analyse slechts een algemene strategie weergeeft, gaat de confrontatiematrix een stap verder. Hierbij worden gewogen opties geselecteerd op basis waarvan de onderneming straks haar strategie kan baseren.  Door middel van de score op de kruispunten in de confrontatiematrix wordt het voor de onderneming duidelijk wat de belangrijkste opties zijn die tegen elkaar afgewogen kunnen worden in een beslissingstabel.

Toepassing Confrontatiematrix

Het invullen van de confrontatiematrix en het scoren op de kruispunten gaat volgens de onderstaande vraagstelling:

  1. Kansen en sterkten: Stelt deze strekte ons in staat om deze kans te benutten?
  2. Kansen en zwakten: Verhindert deze zwakte om deze kans te benutten?
  3. Bedreigingen en sterkten: Stelt deze sterkte ons in staat om deze bedreiging te weren?
  4. Bedreigingen en zwakten: Verhindert deze zwakte om deze bedreiging te weren?

Bij het invullen op basis van deze vraagstelling zijn drie antwoorden mogelijk:

  1. Het antwoord is ja, dan wordt op dat kruispunt een 2 ingevuld.
  2. Het antwoord is nee, dan wordt op dat kruispunt een 1 ingevuld.
  3. Er is geen relatie, dan wordt op dat kruispunt niets ingevuld.

Op deze wijze wordt de gehele matrix gescoord. Wanneer alle relaties zijn beoordeeld dient een totaaltelling plaats te vinden. Hierbij wordt de prioritering die in de SWOT-analyse is meegegeven belangrijk. Per relatie dient de volgende formule toegepast te worden om een gewogen score te verkrijgen: (A+B)*C

Waarbij A de prioriteit op de verticale as is, B de prioriteit op de horizontale as en C is de waarde op het kruispunt is. Op deze wijze wordt elke cel van de matrix berekend. De resultaten van de berekeningen worden verticaal onder de matrix geplaatst en horizontaal naast de matrix. Vervolgens worden de scores getotaliseerd, zowel verticaal als horizontaal.

Op de totaalscores kunnen vervolgens de waarden afgelezen worden. De hoogste waarde geeft het belangrijkste aandachtsgebied aan.

Wanneer nu de hoogste waarde horizontaal en de hoogste waarde verticaal gecombineerd worden is er een strategische optie gevonden. Deze stap herhaalt zich tot een drietal of viertal opties zijn gevonden waartussen een keuze gemaakt kan worden voor de toekomstige strategie van de onderneming.
Het is tevens mogelijk om een aantal kruispunten te clusteren omdat deze onderwerpen dusdanig nauw verbonden zijn dat deze in één optie meegenomen kunnen worden.

Om tot een goede formulering van de gekozen opties te komen kunnen de volgende richtlijnen gehanteerd worden.

  1. Beschrijf de optie in vragende vorm.
  2. Gebruik de terminologie van de kansen/bedreigingen en sterkten/zwakten uit de matrix.
  3. Gebruik als werkwoord één van de volgende werkwoorden overeenkomstig de plaats in de confrontatiematrix:
    • Kans en sterkte: groeien;
    • Kans en zwakte: versterken;
    • Bedreiging en sterkte: verdedigen;
    • Bedreiging en zwakte: terugtrekken.

De op deze wijze ontstane optie is nu beschreven. Wanneer er clustering heeft plaatsgevonden zullen er meerdere beschrijvingen in de optie aanwezig zijn. Elke optie dient nu een unieke naam te krijgen zodat deze herkenbaar wordt voor eenieder in de onderneming. De zo verkregen opties kunnen via een beslissingstabel beoordeeld worden op basis waarvan de definitieve keuze gemaakt kan worden.

Resultaat van het model

Het resultaat aan de hand van de confrontatiematrix is een gewogen overzicht van de mogelijke opties voor de onderneming op basis waarvan verdere strategievorming kan plaatsvinden. 

Aandachtsgebieden Confrontatiematrix

De SWOT-analyse en de confrontatiematrix zijn modellen die richtinggevend zijn voor de strategie van de onderneming. De feitelijke acties die voortvloeien uit de verschillende opties en de geselecteerde optie, zullen door de onderneming verder geformuleerd moeten worden. 

Auteur: Stanford University (aangevuld door M.Mulders)

Jaar ontwikkeld: 1960-1970

Naam: Confrontatiematrix

Literatuur

  • SWOT Assessment Using the Malcolm Baldrige Model 
  • Droste, H. en Harlaar, M. (2006). Business planning.; Groningen: Wolters Noordhoff, 2006
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Confrontatiematrix’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!