Capability Maturity Model Integration (CMMI)

Doel: Ondernemingsvolwassenheid gebruik informatietechnologie

Achtergrond van het model

Het Capability Maturity Model Integration geeft in 5 niveaus de volwassenheid van een onderneming aan waarin de processen van de organisatie worden beheerd met behulp van informatiesystemen. Een onderneming die net begint met het in kaart brengen van de processen van de onderneming zal andere ICT-systemen gebruiken dan ondernemingen die hun processen voortdurend aanpassen op de ontwikkelingen van de omgeving. Zo loop de evolutie van ad hoc (eilandautomatiseringen) naar volledig geïntegreerde systemen (ERP en CRM-systemen). Met behulp van het CMMI-model is de onderneming in staat om van één stadium naar het volgende stadium door te groeien.

Toepassing Capability Maturity Model Integration (CMMI)

Het CMMI-model wordt toegepast wanneer de softwareontwikkelingen van een onderneming achterblijven bij de ontwikkeling van de onderneming zelf. Hierdoor ontstaat een gat in de werking van de onderneming en de ondersteuning daarin door ict-hulpmiddelen. Om dit gat te overbruggen kan via een gestructureerde wijze de achterstand ingehaald worden. Wanneer ict-projecten niet binnen tijd en budget opgeleverd worden ligt dat vaak aan de gemaakte afspraken tussen de betrokken partijen. Om vanuit ict-perspectief deze processen te verbeteren wordt gebruik gemaakt van het CMMI-model. 

Het model bestaat uit vijf niveaus:

1. Initieel

Een onderneming bevindt zich op het initiële niveau wanneer nog geen enkel proces van de onderneming in kaart is gebracht en het onbekend is welke hulpmiddelen er nodig zijn om een bepaald resultaat te bereiken. Kenmerken van dit niveau zijn uitlopende planningen, overschrijdingen van budgetten, hoge afkeur. Het structureel werken aan verbetering is niet aanwezig.

2. Herhaalbaar

De onderneming bevindt zich op het herhaalbare niveau wanneer de processen van de onderneming in normale situaties voorspelbaar zijn in termen van tijd en geld. (Projectmanagement, proces discipline).

3. Gedefinieerd

Een onderneming bevindt zich op het gedefinieerde niveau wanneer de processen in kaart zijn gebracht, zijn beschreven en onder controle zijn. Er wordt gewerkt aan verbetering van de processen op basis van het resultaat (Geïnstitutionaliseerd).

4. Beheerst

Een onderneming bevindt zich op het beheerste niveau wanneer het proces continue wordt gemeten en op basis van de meetwaarde en normen wordt bijgestuurd. Er wordt gewerkt aan de verbetering van het proces op basis van het resultaat en de hoeveelheid die geproduceerd wordt binnen de gestelde normen. (Gekwantificeerd).

5. Optimaliserend

De onderneming bevindt zich op het optimaliserende niveau wanneer de bijsturing van de processen een geïntegreerd onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. (Proces verbetering).

Strakke richtlijnen zijn opgesteld door de SEI voor vaststelling op welk niveau de onderneming zich bevindt. Als eerste dient vastgesteld te worden op welk niveau de organisatie zit en pas daarna kan men naar een hoger niveau middels een gedetailleerd plan onder strakke leiding. Niveaus overslaan is niet mogelijk.

De eerste stap is het bepalen van het doel en de gewenste scope van de doorlichting. Over het algemeen worden 5 á 6 projecten geselecteerd om doorgelicht te worden. De tweede stap is het verzamelen van informatie over de betreffende projecten. Enerzijds uit interviews met betrekken personen en anderzijds uit documenten onderzoek. Stap drie is de confrontatie van de projecten met het referentiekader, het CMMI. Stap vier wordt de gevonden situatie geanalyseerd en gerapporteerd conform de niveaus uit CMMI. Als vijfde en laatste stap worden verbeter- en actieplannen uitgewerkt die vervolgens uitgevoerd worden.

Resultaat van het model

Het resultaat is de uitlijning van de ICT-organisatie met de ontwikkeling van de organisatie zelf. Het terugbrengen van de verschillende aspecten van de ICT-organisatie die op verschillende niveaus zitten tot één samenhangend niveau waardoor de ICT-organisatie op de juiste wijze gaat acteren. Hierdoor zullen de resultaten van de onderneming in zijn geheel verbeteren.

Aandachtsgebieden Capability Maturity Model Integration (CMMI)

De rigide richtlijnen vanuit het model kunnen er voor zorgen dat geen enkel bedrijf verder komt dan niveau 1. Zo zijn de richtlijnen voor documentatie van softwareontwikkeling zo streng dat zelfs Microsoft, Apple en gelijkwaardige bedrijven niet verder komen dan niveau 1. Er is geen instantie die een bedrijf certificeert als zijnde “CMMI compliant”.

Auteur: Het Software Engineering Institute

Jaar ontwikkeld: 1987, Herzien 2000

Naam: Capability Maturity Model Integration

Literatuur

Crosby, Philip B. (1992). Kwaliteit betaalt zichzelf. Deventer:  Kluwer 

Ofman, Daniel D. (2002). Bezieling en kwaliteit in organisaties, Kosmos.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Capability Maturity Model Integration (CMMI)

Doel: Ondernemingsvolwassenheid gebruik informatietechnologie

Achtergrond van het model

Het Capability Maturity Model Integration geeft in 5 niveaus de volwassenheid van een onderneming aan waarin de processen van de organisatie worden beheerd met behulp van informatiesystemen. Een onderneming die net begint met het in kaart brengen van de processen van de onderneming zal andere ICT-systemen gebruiken dan ondernemingen die hun processen voortdurend aanpassen op de ontwikkelingen van de omgeving. Zo loop de evolutie van ad hoc (eilandautomatiseringen) naar volledig geïntegreerde systemen (ERP en CRM-systemen). Met behulp van het CMMI-model is de onderneming in staat om van één stadium naar het volgende stadium door te groeien.

Toepassing Capability Maturity Model Integration (CMMI)

Het CMMI-model wordt toegepast wanneer de softwareontwikkelingen van een onderneming achterblijven bij de ontwikkeling van de onderneming zelf. Hierdoor ontstaat een gat in de werking van de onderneming en de ondersteuning daarin door ict-hulpmiddelen. Om dit gat te overbruggen kan via een gestructureerde wijze de achterstand ingehaald worden. Wanneer ict-projecten niet binnen tijd en budget opgeleverd worden ligt dat vaak aan de gemaakte afspraken tussen de betrokken partijen. Om vanuit ict-perspectief deze processen te verbeteren wordt gebruik gemaakt van het CMMI-model. 

Het model bestaat uit vijf niveaus:

1. Initieel

Een onderneming bevindt zich op het initiële niveau wanneer nog geen enkel proces van de onderneming in kaart is gebracht en het onbekend is welke hulpmiddelen er nodig zijn om een bepaald resultaat te bereiken. Kenmerken van dit niveau zijn uitlopende planningen, overschrijdingen van budgetten, hoge afkeur. Het structureel werken aan verbetering is niet aanwezig.

2. Herhaalbaar

De onderneming bevindt zich op het herhaalbare niveau wanneer de processen van de onderneming in normale situaties voorspelbaar zijn in termen van tijd en geld. (Projectmanagement, proces discipline).

3. Gedefinieerd

Een onderneming bevindt zich op het gedefinieerde niveau wanneer de processen in kaart zijn gebracht, zijn beschreven en onder controle zijn. Er wordt gewerkt aan verbetering van de processen op basis van het resultaat (Geïnstitutionaliseerd).

4. Beheerst

Een onderneming bevindt zich op het beheerste niveau wanneer het proces continue wordt gemeten en op basis van de meetwaarde en normen wordt bijgestuurd. Er wordt gewerkt aan de verbetering van het proces op basis van het resultaat en de hoeveelheid die geproduceerd wordt binnen de gestelde normen. (Gekwantificeerd).

5. Optimaliserend

De onderneming bevindt zich op het optimaliserende niveau wanneer de bijsturing van de processen een geïntegreerd onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. (Proces verbetering).

Strakke richtlijnen zijn opgesteld door de SEI voor vaststelling op welk niveau de onderneming zich bevindt. Als eerste dient vastgesteld te worden op welk niveau de organisatie zit en pas daarna kan men naar een hoger niveau middels een gedetailleerd plan onder strakke leiding. Niveaus overslaan is niet mogelijk.

De eerste stap is het bepalen van het doel en de gewenste scope van de doorlichting. Over het algemeen worden 5 á 6 projecten geselecteerd om doorgelicht te worden. De tweede stap is het verzamelen van informatie over de betreffende projecten. Enerzijds uit interviews met betrekken personen en anderzijds uit documenten onderzoek. Stap drie is de confrontatie van de projecten met het referentiekader, het CMMI. Stap vier wordt de gevonden situatie geanalyseerd en gerapporteerd conform de niveaus uit CMMI. Als vijfde en laatste stap worden verbeter- en actieplannen uitgewerkt die vervolgens uitgevoerd worden.

Resultaat van het model

Het resultaat is de uitlijning van de ICT-organisatie met de ontwikkeling van de organisatie zelf. Het terugbrengen van de verschillende aspecten van de ICT-organisatie die op verschillende niveaus zitten tot één samenhangend niveau waardoor de ICT-organisatie op de juiste wijze gaat acteren. Hierdoor zullen de resultaten van de onderneming in zijn geheel verbeteren.

Aandachtsgebieden Capability Maturity Model Integration (CMMI)

De rigide richtlijnen vanuit het model kunnen er voor zorgen dat geen enkel bedrijf verder komt dan niveau 1. Zo zijn de richtlijnen voor documentatie van softwareontwikkeling zo streng dat zelfs Microsoft, Apple en gelijkwaardige bedrijven niet verder komen dan niveau 1. Er is geen instantie die een bedrijf certificeert als zijnde “CMMI compliant”.

Auteur: Het Software Engineering Institute

Jaar ontwikkeld: 1987, Herzien 2000

Naam: Capability Maturity Model Integration

Literatuur

Crosby, Philip B. (1992). Kwaliteit betaalt zichzelf. Deventer:  Kluwer 

Ofman, Daniel D. (2002). Bezieling en kwaliteit in organisaties, Kosmos.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Capability Maturity Model Integration (CMMI)’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!