Businessmodel You

Doel: Sturen van je eigen loopbaan

Achtergrond

Een droombaan vind je niet, die creëer je zelf. Dit is het uitgangspunt van Businessmodel You. Of je nu nog een eerste baan na je studie gaat oppakken of dat al wat langer werkt, iedereen is op zoek naar de droombaan. Het veelvuldig solliciteren op allerlei vacatures is een tijdrovende zaak en meestal is daar de droombaan ook niet te vinden. Het zoeken naar de juiste loopbaan is voor velen al een hele klus. Met het maken van je eigen persoonlijke businessmodel wordt je al een stuk verder op weg geholpen. Overzichtelijk op een A4 geeft je eigen businessmodel inzicht in je persoonlijke ontwikkeling bestaande uit negen bouwstenen genaamd de Persoonlijke canvas.  

Toepassing Businessmodel You

Door het invullen van de bouwstenen van je persoonlijke businessmodelkrijg je inzicht in wat je kunt doen om jezelf verder te ontwikkelen. De negen bouwstenen worden hierna beschreven. Deze staan in een specifieke volgorde uitgaande van jezelf, wie je bent en wat je hebt.

  1. Wie je bent en wat je hebt
    Iedereen heeft specifieke interesses. Hiervoor wil je graag tijd en energie in investeren, want het is misschien wel het kostbaarste wat je bezit. Met name als het gaat over je loopbaan. Daar wil je graag je interesses in terug zien komen. Begin deze bouwsteen dan ook met je interesses.
    Capaciteiten of vermogens zijn vaardigheden die je goed af gaan en aangeboren talenten worden genoemd. Bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht en technische aanleg. Dit is het tweede onderdeel om in deze bouwsteen op te nemen.

    Vaardigheden zelf zijn aangeleerde of verworven talenten door opleiding en training. Bijvoorbeeld gebouwen ontwerpen of een computer programmeren. Dit is het derde onderdeel in deze bouwsteen.
    Als laatste geef je aan wie je bent, met andere woorden schrijf op welke persoonlijke kwaliteiten je bezit. Bijvoorbeeld ijverig en evenwichtig.
    Voor je ‘Wat je hebt’ invult in deze bouwsteen, ga je inventariseren waarover je kunt beschikken. Schrijf alles op wat hieronder valt. Voorbeelden zijn een uitgebreid netwerk, een auto, publicaties, reputatie, kennis. Maar ook andere bezittingen als geld, speciale kleding, tools die je kunt inzetten voor je loopbaan.
  2. Wat je doet
    Wat je doet, heeft eigenlijk een rechtstreeks verband met wie je bent en wat je hebt. Wat je doet, vloeit namelijk voort uit wie je bent en wat je hebt, dit is een logisch gevolg. Schrijf hier op welke activiteiten je zoal uitvoert dagelijks, wekelijks of maandelijks. Neem alleen die activiteiten of taken op die belangrijk zijn en niet alles in een grote mate van detail.
  3. Wie jij helpt
    Wie zijn binnen jouw invloedskring (werk, persoonlijk) afhankelijk van jouw hulp om hun taken uit te voeren? Wie heeft er baat bij jouw hulp en hebben daar iets voor over financieel of met l een ander voordeel niet in geld uit te drukken. Kijk binnen je werk vooral naar wie je manager is en van wie je afhankelijk bent en dus direct of indirect jouw beloning bepalen. Deze personen vormen één klantgroep. Zijn er daarnaast nog anderen aan wie je rapporteert of iets voor doet? Schrijf deze dan ook op. Doe hetzelfde voor andere mensen in je omgeving, je collega’s, je vrienden of familie. Denk hierbij ook aan community’s waarin je participeert, bijvoorbeeld door blogs of social media.
  4. Hoe je helpt
    Hoe je helpt, beschrijft de toegevoegde waarde die je aan anderen geeft. Hoe je anderen helpt opdat ze zelf ook verder kunnen. Dit is een van de meest belangrijkste aspecten in je loopbaan om over na te denken. Om deze bouwsteen in te vullen kun je het beste de vraag stellen “Waarom vraagt iemand mij iets of waarom word ik ingehuurd?” Welke voordelen behalen anderen door mij iets te vragen of in te huren?
  5. Hoe ze je kennen, hoe je levert
    De Kanalen gebruik je om te zorgen dat de mensen die je wilt helpen ook weten dat je er bent om te helpen om in contact te blijven met de mensen die je helpt en er voor te zorgen dat je producten of diensten ook daadwerkelijk terecht komen bij de mensen die je helpt. Hierdoor hebben Kanalen twee belangrijke aspecten:

    • Communicatie
    • Leveren van je product of dienstOm er voor te zorgen dat diegenen die je helpt weten wat ze van je kunnen verwachten en een besluit kunnen nemen om je producten of diensten af te nemen is communicatie van belang. Op welke wijze ga je mensen inlichten en op de hoogte brengen van datgene wat je te bieden hebt. Hoe gaan ze je producten en diensten kopen. Als tweede ga je vaststellen hoe je je producten en diensten gaat leveren en op welke manier je follow-up gaat geven.
  6. Hoe jouw interactie plaatsvindt
    Op welke manier ga je de relaties met je klanten onderhouden? Is dat face to face, via de e-mail, telefonisch of schriftelijk of een combinatie van mogelijkheden. Zorg dat je steeds op de juiste manier het contact onderhoud met je klanten. Niet onbelangrijk is ook de frequentie waarop je contact houdt met je klanten. Is dat bijvoorbeeld eens per jaar of elke week.
  7. Wie jou helpt
    Alles alleen doen is tegenwoordig geen optie meer. Dus anderen kunnen je helpen met je activiteiten of andere resources bieden. Ze kunnen je tevens motiveren, advies geven of groeikansen bieden. Iedereen in je netwerk kan een partner van je zijn.
  8. Wat je krijgt
    Hier is het uiteindelijk allemaal om te doen. Niet alleen de geldelijke inkomsten zoals salaris, royalty’s, bonussen enz. maar zeker ook de niet tastbare vergoedingen zoals waardering, erkenning, respect.
  9. Wat je geeft
    Alles wat je doet kost je geld of inspanning. Zet hierbij op een rij welke feitelijke kosten je maakt. Niet alleen de geldelijke aspecten spelen een rol. Ook de zachte kosten zoals stress, ontevredenheid, energie zijn onderwerpen die horen bij wat je geeft.

Resultaat van het model

Het Persoonlijke canvas geeft inzicht in waar je mee bezig bent en waarom je je voelt zoals je je voelt, tevreden, minder tevreden of ontevreden. Door je canvas nu verder te analyseren kun je bekijken welke bouwstenen wel of niet aan je verwachtingen voldoen. De bouwstenen die niet aan je verwachtingen voldoen ga je aanpassen en bekijken welk effect deze aanpassingen hebben op andere bouwstenen van je persoonlijke canvas. Op deze manier ontstaan meerdere nieuwe persoonlijke canvassen waarmee je je zelf verder kunt ontwikkelen totdat je de droombaan gecreëerd hebt.

Aandachtsgebieden Businessmodel You

Businessmodel You is een zeer interessant hulpmiddel. En dat blijft het ook. Het canvas zal je helpen beter te focussen op waar je toekomst ligt. Er zijn vele andere factoren van belang die meespelen bij het realiseren van je droombaan. Een actief beleid om je canvas jaarlijks bij te houden is dan ook een must.

Auteur: Tim Clark, Marijn Mulders

Jaar ontwikkeld: 2012

Ook bekend als: Persoonlijk businessmodel, Persoonlijke canvas

Literatuur

Clark, T., Österwalder, A., Pigneur, Y., Pijl, P. van der,  (2012), BusinessmodelYou, Deventer, Kluwer

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Businessmodel You

Doel: Sturen van je eigen loopbaan

Achtergrond

Een droombaan vind je niet, die creëer je zelf. Dit is het uitgangspunt van Businessmodel You. Of je nu nog een eerste baan na je studie gaat oppakken of dat al wat langer werkt, iedereen is op zoek naar de droombaan. Het veelvuldig solliciteren op allerlei vacatures is een tijdrovende zaak en meestal is daar de droombaan ook niet te vinden. Het zoeken naar de juiste loopbaan is voor velen al een hele klus. Met het maken van je eigen persoonlijke businessmodel wordt je al een stuk verder op weg geholpen. Overzichtelijk op een A4 geeft je eigen businessmodel inzicht in je persoonlijke ontwikkeling bestaande uit negen bouwstenen genaamd de Persoonlijke canvas.  

Toepassing Businessmodel You

Door het invullen van de bouwstenen van je persoonlijke businessmodelkrijg je inzicht in wat je kunt doen om jezelf verder te ontwikkelen. De negen bouwstenen worden hierna beschreven. Deze staan in een specifieke volgorde uitgaande van jezelf, wie je bent en wat je hebt.

  1. Wie je bent en wat je hebt
    Iedereen heeft specifieke interesses. Hiervoor wil je graag tijd en energie in investeren, want het is misschien wel het kostbaarste wat je bezit. Met name als het gaat over je loopbaan. Daar wil je graag je interesses in terug zien komen. Begin deze bouwsteen dan ook met je interesses.
    Capaciteiten of vermogens zijn vaardigheden die je goed af gaan en aangeboren talenten worden genoemd. Bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht en technische aanleg. Dit is het tweede onderdeel om in deze bouwsteen op te nemen.

    Vaardigheden zelf zijn aangeleerde of verworven talenten door opleiding en training. Bijvoorbeeld gebouwen ontwerpen of een computer programmeren. Dit is het derde onderdeel in deze bouwsteen.
    Als laatste geef je aan wie je bent, met andere woorden schrijf op welke persoonlijke kwaliteiten je bezit. Bijvoorbeeld ijverig en evenwichtig.
    Voor je ‘Wat je hebt’ invult in deze bouwsteen, ga je inventariseren waarover je kunt beschikken. Schrijf alles op wat hieronder valt. Voorbeelden zijn een uitgebreid netwerk, een auto, publicaties, reputatie, kennis. Maar ook andere bezittingen als geld, speciale kleding, tools die je kunt inzetten voor je loopbaan.
  2. Wat je doet
    Wat je doet, heeft eigenlijk een rechtstreeks verband met wie je bent en wat je hebt. Wat je doet, vloeit namelijk voort uit wie je bent en wat je hebt, dit is een logisch gevolg. Schrijf hier op welke activiteiten je zoal uitvoert dagelijks, wekelijks of maandelijks. Neem alleen die activiteiten of taken op die belangrijk zijn en niet alles in een grote mate van detail.
  3. Wie jij helpt
    Wie zijn binnen jouw invloedskring (werk, persoonlijk) afhankelijk van jouw hulp om hun taken uit te voeren? Wie heeft er baat bij jouw hulp en hebben daar iets voor over financieel of met l een ander voordeel niet in geld uit te drukken. Kijk binnen je werk vooral naar wie je manager is en van wie je afhankelijk bent en dus direct of indirect jouw beloning bepalen. Deze personen vormen één klantgroep. Zijn er daarnaast nog anderen aan wie je rapporteert of iets voor doet? Schrijf deze dan ook op. Doe hetzelfde voor andere mensen in je omgeving, je collega’s, je vrienden of familie. Denk hierbij ook aan community’s waarin je participeert, bijvoorbeeld door blogs of social media.
  4. Hoe je helpt
    Hoe je helpt, beschrijft de toegevoegde waarde die je aan anderen geeft. Hoe je anderen helpt opdat ze zelf ook verder kunnen. Dit is een van de meest belangrijkste aspecten in je loopbaan om over na te denken. Om deze bouwsteen in te vullen kun je het beste de vraag stellen “Waarom vraagt iemand mij iets of waarom word ik ingehuurd?” Welke voordelen behalen anderen door mij iets te vragen of in te huren?
  5. Hoe ze je kennen, hoe je levert
    De Kanalen gebruik je om te zorgen dat de mensen die je wilt helpen ook weten dat je er bent om te helpen om in contact te blijven met de mensen die je helpt en er voor te zorgen dat je producten of diensten ook daadwerkelijk terecht komen bij de mensen die je helpt. Hierdoor hebben Kanalen twee belangrijke aspecten:

    • Communicatie
    • Leveren van je product of dienstOm er voor te zorgen dat diegenen die je helpt weten wat ze van je kunnen verwachten en een besluit kunnen nemen om je producten of diensten af te nemen is communicatie van belang. Op welke wijze ga je mensen inlichten en op de hoogte brengen van datgene wat je te bieden hebt. Hoe gaan ze je producten en diensten kopen. Als tweede ga je vaststellen hoe je je producten en diensten gaat leveren en op welke manier je follow-up gaat geven.
  6. Hoe jouw interactie plaatsvindt
    Op welke manier ga je de relaties met je klanten onderhouden? Is dat face to face, via de e-mail, telefonisch of schriftelijk of een combinatie van mogelijkheden. Zorg dat je steeds op de juiste manier het contact onderhoud met je klanten. Niet onbelangrijk is ook de frequentie waarop je contact houdt met je klanten. Is dat bijvoorbeeld eens per jaar of elke week.
  7. Wie jou helpt
    Alles alleen doen is tegenwoordig geen optie meer. Dus anderen kunnen je helpen met je activiteiten of andere resources bieden. Ze kunnen je tevens motiveren, advies geven of groeikansen bieden. Iedereen in je netwerk kan een partner van je zijn.
  8. Wat je krijgt
    Hier is het uiteindelijk allemaal om te doen. Niet alleen de geldelijke inkomsten zoals salaris, royalty’s, bonussen enz. maar zeker ook de niet tastbare vergoedingen zoals waardering, erkenning, respect.
  9. Wat je geeft
    Alles wat je doet kost je geld of inspanning. Zet hierbij op een rij welke feitelijke kosten je maakt. Niet alleen de geldelijke aspecten spelen een rol. Ook de zachte kosten zoals stress, ontevredenheid, energie zijn onderwerpen die horen bij wat je geeft.

Resultaat van het model

Het Persoonlijke canvas geeft inzicht in waar je mee bezig bent en waarom je je voelt zoals je je voelt, tevreden, minder tevreden of ontevreden. Door je canvas nu verder te analyseren kun je bekijken welke bouwstenen wel of niet aan je verwachtingen voldoen. De bouwstenen die niet aan je verwachtingen voldoen ga je aanpassen en bekijken welk effect deze aanpassingen hebben op andere bouwstenen van je persoonlijke canvas. Op deze manier ontstaan meerdere nieuwe persoonlijke canvassen waarmee je je zelf verder kunt ontwikkelen totdat je de droombaan gecreëerd hebt.

Aandachtsgebieden Businessmodel You

Businessmodel You is een zeer interessant hulpmiddel. En dat blijft het ook. Het canvas zal je helpen beter te focussen op waar je toekomst ligt. Er zijn vele andere factoren van belang die meespelen bij het realiseren van je droombaan. Een actief beleid om je canvas jaarlijks bij te houden is dan ook een must.

Auteur: Tim Clark, Marijn Mulders

Jaar ontwikkeld: 2012

Ook bekend als: Persoonlijk businessmodel, Persoonlijke canvas

Literatuur

Clark, T., Österwalder, A., Pigneur, Y., Pijl, P. van der,  (2012), BusinessmodelYou, Deventer, Kluwer

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Businessmodel You’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!