Businessmodel Wheel

Doel: beoordeling businessmodel

Achtergrond van het model

Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar is het onderwerp businessmodel niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Elke organisatie, klein of groot, commercieel of een vereniging, heeft een businessmodel in welke vorm dan ook. Immers, een businessmodel levert toegevoegde waarde op voor haar klanten op een rationele en transparante manier.  Er bestaan verschillende manieren om een businessmodel te beschrijven. Eenmaal een businessmodel beschreven gaan de meesten weer aan de slag met de werkzaamheden waar ze op dat moment mee gestopt waren. Het beschrijven van een businessmodel is dus een momentopname van het model van de organisatie op dat moment in de tijd en in die betreffende situatie met die betreffende medewerkers. Eenmaal een model neergezet blijkt het lastiger te zijn om een kwalitatieve analyse of beoordeling te maken van dat model. Het business wheel biedt hierbij ondersteuning. 

Toepassing Businessmodel Wheel

Wat maakt of een onderneming een succesvolle onderneming is? Ligt dat aan de leider, getalenteerde medewerkers, of de kwaliteit van het voortbrengingsproces. Dat is natuurlijk allemaal waar. De belangrijkste reden dat een onderneming goed presteert, is grotendeels afhankelijk van het businessmodel wat er onder ligt. Organisaties zijn niet statische dingen die eenmalig opgezet hoeven te worden en er vervolgens niets meer aan gedaan hoeft te worden. De organisatie moet inspelen op de ontwikkelingen die zich op de markt voordoen en zorgen dat intern, zoals medewerkers en technologie, met deze externe ontwikkelingen meegroeien. Andersom is natuurlijk ook mogelijk.

Door de ontwikkeling en aanname van medewerkers is een organisatie in staat nieuwe producten en diensten op de mark te brengen. Dat betekent dat het businessmodel van een organisatie moet meegroeien met deze ontwikkelingen. Doet het dat niet dan zal de organisatie niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen en gaat deze failliet. Het kunnen beoordelen van het bestaande businessmodel wordt dan een belangrijke activiteit. Met behulp van het Business Wheel is deze analyse een stuk makkelijker. 

Aanbod

Welke producten en/of diensten levert de organisatie aan de markt? Uit welke klantsegmenten bestaat de doelgroep die de organisatie wil bedienen? Wat is de toegevoegde waarde die de klanten ontvangen vanuit de levering van producten en diensten door de organisatie? Aan Welke wensen en eisen van de afnemers komt de organisatie tegemoet. Wat zijn de kenmerken van de ontwikkelingen in het land op macro-economisch niveau zoals politieke en wettelijke bepalingen, technische ontwikkelingen en demografische ontwikkelingen. Is het aanbod wat de organisatie op de markt brengt wel voldoende uniek of zijn er meerdere aanbieders die een deel van de markt opeisen?  

Financieel

Elke organisatie moet winst maken om voor continuïteit te zorgen, om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, om nieuwe klantsegmenten aan te trekken en concurrerend te kunnen zijn naar andere aanbieders op de markt. Het verdienmodel laat zien op welke manier een organisatie inkomstenstromen binnenkrijgt en hoe de kosten verdeeld zijn. Als tweede wordt gekeken op welke manier de verkoop georganiseerd is. Hoe worden marktverwachtingen omgezet tot daadwerkelijke orders.

Duurzaamheid

Het onderwerp duurzaamheid gaat over de wijze waarop de organisatie voor haar continuïteit zorgt op de verschillende gebieden. Hoe staat de organisatie ten opzichte van andere aanbieders in de markt en op welke manier wordt deze positie behouden of verbeterd? Op welke wijze draagt de organisatie zorg voor innovatie om haar positie te behouden of te verstevigen. Hoe blijft de organisatie flexibel om niet te bezwijken onder bureaucratie, procesvoering en rages? 

Werkwijze

Neem het wiel op een zo groot mogelijk vel papier A1 of A0. Schrijf dan in de binnenste vakken wat de huidige situatie van de organisatie is.  Schrijf dat per vak Aanbod, Financieel en Duurzaam.  Schrijf vervolgens buiten de buitenste ring de belangrijkste status over de onderwerpen die in de buitenste ring staan. Geef vervolgens per vak in de buitenste ring een score. Tel deze op zodat er een totaal ontslaat per vak Aanbod, Financieel en Duurzaam. Maak als laatste een totaalscore in het centrum van de cirkel. Deze score geeft de kwaliteit aan van het businessmodel. 

Resultaat van het model

Deze eenvoudige methode geeft snel inzicht in de kwaliteit van het businessmodel. Op deze manier kan op de acht verschillende gebieden acties gezet worden om het businessmodel te verbeteren en dus tot een hogere score te komen dan nu het geval is.

Aandachtsgebieden Businessmodel Wheel

Het model geeft slechts in een indicatie van de kwaliteit van het businessmodel waardoor de gebruiker wel goed moet blijven afwegen wat wel en wat niet te doen. Daarnaast neigt dit model om een wat subjectieve beoordeling te geven.

Auteur: Businessmodel Institute

Jaar ontwikkeld: 2013

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Businessmodel Wheel

Doel: beoordeling businessmodel

Achtergrond van het model

Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar is het onderwerp businessmodel niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Elke organisatie, klein of groot, commercieel of een vereniging, heeft een businessmodel in welke vorm dan ook. Immers, een businessmodel levert toegevoegde waarde op voor haar klanten op een rationele en transparante manier.  Er bestaan verschillende manieren om een businessmodel te beschrijven. Eenmaal een businessmodel beschreven gaan de meesten weer aan de slag met de werkzaamheden waar ze op dat moment mee gestopt waren. Het beschrijven van een businessmodel is dus een momentopname van het model van de organisatie op dat moment in de tijd en in die betreffende situatie met die betreffende medewerkers. Eenmaal een model neergezet blijkt het lastiger te zijn om een kwalitatieve analyse of beoordeling te maken van dat model. Het business wheel biedt hierbij ondersteuning. 

Toepassing Businessmodel Wheel

Wat maakt of een onderneming een succesvolle onderneming is? Ligt dat aan de leider, getalenteerde medewerkers, of de kwaliteit van het voortbrengingsproces. Dat is natuurlijk allemaal waar. De belangrijkste reden dat een onderneming goed presteert, is grotendeels afhankelijk van het businessmodel wat er onder ligt. Organisaties zijn niet statische dingen die eenmalig opgezet hoeven te worden en er vervolgens niets meer aan gedaan hoeft te worden. De organisatie moet inspelen op de ontwikkelingen die zich op de markt voordoen en zorgen dat intern, zoals medewerkers en technologie, met deze externe ontwikkelingen meegroeien. Andersom is natuurlijk ook mogelijk.

Door de ontwikkeling en aanname van medewerkers is een organisatie in staat nieuwe producten en diensten op de mark te brengen. Dat betekent dat het businessmodel van een organisatie moet meegroeien met deze ontwikkelingen. Doet het dat niet dan zal de organisatie niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen en gaat deze failliet. Het kunnen beoordelen van het bestaande businessmodel wordt dan een belangrijke activiteit. Met behulp van het Business Wheel is deze analyse een stuk makkelijker. 

Aanbod

Welke producten en/of diensten levert de organisatie aan de markt? Uit welke klantsegmenten bestaat de doelgroep die de organisatie wil bedienen? Wat is de toegevoegde waarde die de klanten ontvangen vanuit de levering van producten en diensten door de organisatie? Aan Welke wensen en eisen van de afnemers komt de organisatie tegemoet. Wat zijn de kenmerken van de ontwikkelingen in het land op macro-economisch niveau zoals politieke en wettelijke bepalingen, technische ontwikkelingen en demografische ontwikkelingen. Is het aanbod wat de organisatie op de markt brengt wel voldoende uniek of zijn er meerdere aanbieders die een deel van de markt opeisen?  

Financieel

Elke organisatie moet winst maken om voor continuïteit te zorgen, om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, om nieuwe klantsegmenten aan te trekken en concurrerend te kunnen zijn naar andere aanbieders op de markt. Het verdienmodel laat zien op welke manier een organisatie inkomstenstromen binnenkrijgt en hoe de kosten verdeeld zijn. Als tweede wordt gekeken op welke manier de verkoop georganiseerd is. Hoe worden marktverwachtingen omgezet tot daadwerkelijke orders.

Duurzaamheid

Het onderwerp duurzaamheid gaat over de wijze waarop de organisatie voor haar continuïteit zorgt op de verschillende gebieden. Hoe staat de organisatie ten opzichte van andere aanbieders in de markt en op welke manier wordt deze positie behouden of verbeterd? Op welke wijze draagt de organisatie zorg voor innovatie om haar positie te behouden of te verstevigen. Hoe blijft de organisatie flexibel om niet te bezwijken onder bureaucratie, procesvoering en rages? 

Werkwijze

Neem het wiel op een zo groot mogelijk vel papier A1 of A0. Schrijf dan in de binnenste vakken wat de huidige situatie van de organisatie is.  Schrijf dat per vak Aanbod, Financieel en Duurzaam.  Schrijf vervolgens buiten de buitenste ring de belangrijkste status over de onderwerpen die in de buitenste ring staan. Geef vervolgens per vak in de buitenste ring een score. Tel deze op zodat er een totaal ontslaat per vak Aanbod, Financieel en Duurzaam. Maak als laatste een totaalscore in het centrum van de cirkel. Deze score geeft de kwaliteit aan van het businessmodel. 

Resultaat van het model

Deze eenvoudige methode geeft snel inzicht in de kwaliteit van het businessmodel. Op deze manier kan op de acht verschillende gebieden acties gezet worden om het businessmodel te verbeteren en dus tot een hogere score te komen dan nu het geval is.

Aandachtsgebieden Businessmodel Wheel

Het model geeft slechts in een indicatie van de kwaliteit van het businessmodel waardoor de gebruiker wel goed moet blijven afwegen wat wel en wat niet te doen. Daarnaast neigt dit model om een wat subjectieve beoordeling te geven.

Auteur: Businessmodel Institute

Jaar ontwikkeld: 2013

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Businessmodel Wheel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!