Business Modelling Methodologie

Doel: Snel leren van de markt, succesvolle opstart nieuwe onderneming

Achtergrond van het model

Daar waar organisatie bekeken werden vanuit organigrammen, procedures en producten is er een ommezwaai ontstaan naar het benoemen van toegevoegde waarde, klantgerichtheid en pull strategieën om de gunst van de afnemer te verdienen. Hiervoor is een andere aanpak gewenst dan dat tot nu toe de situatie is geweest. Het denken vanuit het standpunt van de klant en daarmee het leren van de klant om de toegevoegde waarde die de klant percipieert te kunnen leveren, is geheel anders dan de bestaande procedurele aanpakken.

Deze aanpak bestaat uit een aantal stappen om te komen van een idee tot een daadwerkelijke succesvolle onderneming gericht op continuïteit. Het resultaat van businessmodelling is de uiteindelijk in te richten organisatie die beschreven staat in een businessplan voor bijvoorbeeld een investeringsaanvraag of marktintroductie.

Toepassing Business Modelling Methodologie

Besturingsconcept.
De drie onderwerpen in het besturingsconcept Idee, Markt en Financieel moeten in balans zijn om een product of service in de markt te zetten, te groeien en continuïteit te bieden voor de organisatie. Het vierde onderwerp, de ondernemer of het Team, is verantwoordelijk om de drie eerdergenoemde onderwerpen in balans te houden. 

Lean Startup

Alvorens veel tijd te steken in de ontwikkeling van het idee tot een volledig product/dienst is het noodzakelijk te bepalen in hoeverre de markt dit idee zal accepteren en er ruimte is om het op de markt af te kunnen zetten. Met behulp van Lean Startup en het Experiment Board worden kortcyclische experimenten uitgevoerd op basis van eerder gestelde hypothesen. Op deze manier wordt er veel tijd en geld bespaard om te komen tot een product/dienst dat past op de markt waar het afgezet gaat worden. 

Minimum Viable Product

Het bepalen van de functionaliteiten van een product/dienst voor de eerste marktintroductie is een lastige afweging. Tot hoever en hoe lang moet een product/dienst ontwikkeld worden voor een eerste marktintroductie? Met te weinig functionaliteiten wordt het product/dienst niet afgenomen omdat klanten er te weinig mee kunnen. Te veel functionaliteiten maakt het product/dienst te duur en kan de marktintroductie te laat komen. Een minimum viable product/dienst (MVP) komt tegemoet aan deze aspecten. Deze MVP bevat een minimum aan functionaliteiten die de toegevoegde waarde voor de klant biedt en waar de klant voor wil betalen in welke vorm dan ook. 

Value Proposition Designer

De start-up van een bedrijf of de ontwikkeling van een nieuw product/dienst wordt er via Lean Startup veel van de markt geleerd en vanaf een MVP kan een Businessmodel opgezet worden. Dit Businessmodel gaat verder in op de afstemming van de waardepropositie naar de afnemerssegmenten en het bijbehorende verdienmodel. Immers een potentiële afnemer is pas geïnteresseerd wanneer de toegevoegde waarde van het product/dienst onderkend wordt. 

Businessmodel Generation

De beschrijving van het Businessmodel wordt gedaan met hulp van de BMG Canvas, een indeling van het businessmodel in negen bouwstenen. Het invullen van het canvas gaat volgens een vaste volgorde. Het is een logische volgorde omdat begonnen wordt met de afnemers/klanten, daarna wordt gekeken welke waarde de producten en diensten bieden voor de afnemers. Via klantrelaties en kanalen worden de contacten onderhouden met de afnemers. Deze vier bouwstenen zorgen voor de inkomstenstromen van de organisatie. Om er voor te zorgen dat de waardepropositie gerealiseerd wordt en bij de afnemers komt zullen activiteiten uitgevoerd moeten worden. Bij het uitvoeren van activiteiten zijn resources nodig. De organisatie kan kiezen om deze activiteiten en/of resources zelf uit te voeren of aan te schaffen, echter er kan ook gekozen worden om deze uit te besteden aan een of meerdere partners. De drie bouwstenen; activiteiten, resources en partners zijn de veroorzakers van de kosten die gemaakt worden om de waardepropositie bij de afnemers te krijgen.

Businessmodel Evaluation

De uitwerking van een idee naar een product/dienst en achtereenvolgens een businessmodel wordt in deze stap geëvalueerd op basis van een groot aantal vragen. Vanuit de leereffecten van Lean Startup is een businessmodel ontworpen met behulp van de value proposition designer. Dit businessmodel is nog maar beperkt getoetst in de praktijk. Alvorens het uiteindelijk businessmodel in te voeren is het verstandig dit eerst te evalueren. Hiermee wordt de kwaliteit van het businessmodel bepaald en grafisch weergegeven. Met behulp van deze evaluatie kunnen aanpassingen gedaan worden aan een of meer van de negen bouwstenen. Een aanpassing in één of meer bouwstenen kan een effect hebben op de andere bouwstenen. 

Businessmodel Prototyping

Vanuit de BMG-Evaluatie wordt bepaald welke bouwstenen aanpassingen behoeven. Elke aanpassing van een bouwsteen kan een effect hebben op de acht andere bouwstenen. Per gewijzigde bouwsteen wordt een nieuw businessmodel ontworpen. Deze nieuwe modellen worden prototypen genoemd. Elk prototype is een optie tot een succesvolle organisatie die opgeschaald kan worden en zorgt voor de continuïteit. Uit de ontworpen nieuwe businessmodellen kan nu het model geselecteerd worden wat voor de organisatie op dit moment in deze situatie het meest geschikt is om de eerder gestelde opdracht te kunnen realiseren. Deze afweging kan bijvoorbeeld gemaakt worden met behulp van de SFA-matrix. SFA staat voor suitability, past dit model bij de omgeving, feasibility, kan de onderneming het en acceptability, zijn de belanghebbende/stakeholders tevreden. 

Businessmodel Implementatie

Na het vaststellen van het juiste businessmodel kan de strategie, het oplossingsplan en het invoeringsplan opgesteld worden. De strategie bestaat uit de inrichting van de besturingsfilosofie van de organisatie. Gaat de organisatie bijvoorbeeld klantgericht, marktgericht, concurrentiegericht of productgericht werken en welke klantsegmenten worden dan opgenomen in de doelgroep.  Het oplossingsplan geeft aan wat de organisatie gaat doen om de strategie op de markt te zetten en tenslotte geeft het invoeringsplan aan hoe dat dan uitgevoerd gaat worden, door wie en wanneer.

Businessmodelling geeft organisaties een nieuwe mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen zoals de markt van de tegenwoordige economie van hen vraagt. Op deze manier kan de organisatie er zeker van zijn dat de juiste toegevoegde waarde gerealiseerd, gecommuniceerd en geleverd wordt.

Businessplan voor Investeringsaanvraag

Er worden steeds minder uitgebreide plannen geschreven in de situatie van een startende onderneming en/of investeringsaanvragen. Het is echter niet zo dat er niets meer op papier hoeft te komen bij de aanvraag van een investering. Zonder een onderbouwing of toelichting op papier zal de investeerder niet snel zijn geld uitlenen. De belangrijkste onderwerpen moeten kort en duidelijk geformuleerd staan in een document van 10 pagina’s.

Investeerders

Elke onderneming heeft geld nodig om de activiteiten uit te kunnen voeren en resources beschikbaar te hebben. Er is niet altijd voldoende budget voorhanden en dan zal er buiten de organisatie gezocht moeten worden investeerders die de organisatie verder op weg willen helpen. Er zijn verschillende investeerders die op verschillende manieren investeren in bedrijven. 

Resultaat van het model

Businessmodelling is een gestructureerde manier om met de genoemde tools ondernemingen op te zetten of verder te ontwikkelen op basis van concrete behoefte uit de markt. Het geeft de gebruiker meer zekerheid over het succes van een onderneming omdat de benodigde stappen en de bijbehorende tools ter onderbouwing beschreven staan in onderlinge relatie.   

Aandachtsgebieden Business Modelling Methodologie

Wanneer mensen onbekend zijn met de bijbehorende tools is er een sterke leercurve om de verschillende tools te kunnen doorgronden en toe te passen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Business Modelling Methodologie

Doel: Snel leren van de markt, succesvolle opstart nieuwe onderneming

Achtergrond van het model

Daar waar organisatie bekeken werden vanuit organigrammen, procedures en producten is er een ommezwaai ontstaan naar het benoemen van toegevoegde waarde, klantgerichtheid en pull strategieën om de gunst van de afnemer te verdienen. Hiervoor is een andere aanpak gewenst dan dat tot nu toe de situatie is geweest. Het denken vanuit het standpunt van de klant en daarmee het leren van de klant om de toegevoegde waarde die de klant percipieert te kunnen leveren, is geheel anders dan de bestaande procedurele aanpakken.

Deze aanpak bestaat uit een aantal stappen om te komen van een idee tot een daadwerkelijke succesvolle onderneming gericht op continuïteit. Het resultaat van businessmodelling is de uiteindelijk in te richten organisatie die beschreven staat in een businessplan voor bijvoorbeeld een investeringsaanvraag of marktintroductie.

Toepassing Business Modelling Methodologie

Besturingsconcept.
De drie onderwerpen in het besturingsconcept Idee, Markt en Financieel moeten in balans zijn om een product of service in de markt te zetten, te groeien en continuïteit te bieden voor de organisatie. Het vierde onderwerp, de ondernemer of het Team, is verantwoordelijk om de drie eerdergenoemde onderwerpen in balans te houden. 

Lean Startup

Alvorens veel tijd te steken in de ontwikkeling van het idee tot een volledig product/dienst is het noodzakelijk te bepalen in hoeverre de markt dit idee zal accepteren en er ruimte is om het op de markt af te kunnen zetten. Met behulp van Lean Startup en het Experiment Board worden kortcyclische experimenten uitgevoerd op basis van eerder gestelde hypothesen. Op deze manier wordt er veel tijd en geld bespaard om te komen tot een product/dienst dat past op de markt waar het afgezet gaat worden. 

Minimum Viable Product

Het bepalen van de functionaliteiten van een product/dienst voor de eerste marktintroductie is een lastige afweging. Tot hoever en hoe lang moet een product/dienst ontwikkeld worden voor een eerste marktintroductie? Met te weinig functionaliteiten wordt het product/dienst niet afgenomen omdat klanten er te weinig mee kunnen. Te veel functionaliteiten maakt het product/dienst te duur en kan de marktintroductie te laat komen. Een minimum viable product/dienst (MVP) komt tegemoet aan deze aspecten. Deze MVP bevat een minimum aan functionaliteiten die de toegevoegde waarde voor de klant biedt en waar de klant voor wil betalen in welke vorm dan ook. 

Value Proposition Designer

De start-up van een bedrijf of de ontwikkeling van een nieuw product/dienst wordt er via Lean Startup veel van de markt geleerd en vanaf een MVP kan een Businessmodel opgezet worden. Dit Businessmodel gaat verder in op de afstemming van de waardepropositie naar de afnemerssegmenten en het bijbehorende verdienmodel. Immers een potentiële afnemer is pas geïnteresseerd wanneer de toegevoegde waarde van het product/dienst onderkend wordt. 

Businessmodel Generation

De beschrijving van het Businessmodel wordt gedaan met hulp van de BMG Canvas, een indeling van het businessmodel in negen bouwstenen. Het invullen van het canvas gaat volgens een vaste volgorde. Het is een logische volgorde omdat begonnen wordt met de afnemers/klanten, daarna wordt gekeken welke waarde de producten en diensten bieden voor de afnemers. Via klantrelaties en kanalen worden de contacten onderhouden met de afnemers. Deze vier bouwstenen zorgen voor de inkomstenstromen van de organisatie. Om er voor te zorgen dat de waardepropositie gerealiseerd wordt en bij de afnemers komt zullen activiteiten uitgevoerd moeten worden. Bij het uitvoeren van activiteiten zijn resources nodig. De organisatie kan kiezen om deze activiteiten en/of resources zelf uit te voeren of aan te schaffen, echter er kan ook gekozen worden om deze uit te besteden aan een of meerdere partners. De drie bouwstenen; activiteiten, resources en partners zijn de veroorzakers van de kosten die gemaakt worden om de waardepropositie bij de afnemers te krijgen.

Businessmodel Evaluation

De uitwerking van een idee naar een product/dienst en achtereenvolgens een businessmodel wordt in deze stap geëvalueerd op basis van een groot aantal vragen. Vanuit de leereffecten van Lean Startup is een businessmodel ontworpen met behulp van de value proposition designer. Dit businessmodel is nog maar beperkt getoetst in de praktijk. Alvorens het uiteindelijk businessmodel in te voeren is het verstandig dit eerst te evalueren. Hiermee wordt de kwaliteit van het businessmodel bepaald en grafisch weergegeven. Met behulp van deze evaluatie kunnen aanpassingen gedaan worden aan een of meer van de negen bouwstenen. Een aanpassing in één of meer bouwstenen kan een effect hebben op de andere bouwstenen. 

Businessmodel Prototyping

Vanuit de BMG-Evaluatie wordt bepaald welke bouwstenen aanpassingen behoeven. Elke aanpassing van een bouwsteen kan een effect hebben op de acht andere bouwstenen. Per gewijzigde bouwsteen wordt een nieuw businessmodel ontworpen. Deze nieuwe modellen worden prototypen genoemd. Elk prototype is een optie tot een succesvolle organisatie die opgeschaald kan worden en zorgt voor de continuïteit. Uit de ontworpen nieuwe businessmodellen kan nu het model geselecteerd worden wat voor de organisatie op dit moment in deze situatie het meest geschikt is om de eerder gestelde opdracht te kunnen realiseren. Deze afweging kan bijvoorbeeld gemaakt worden met behulp van de SFA-matrix. SFA staat voor suitability, past dit model bij de omgeving, feasibility, kan de onderneming het en acceptability, zijn de belanghebbende/stakeholders tevreden. 

Businessmodel Implementatie

Na het vaststellen van het juiste businessmodel kan de strategie, het oplossingsplan en het invoeringsplan opgesteld worden. De strategie bestaat uit de inrichting van de besturingsfilosofie van de organisatie. Gaat de organisatie bijvoorbeeld klantgericht, marktgericht, concurrentiegericht of productgericht werken en welke klantsegmenten worden dan opgenomen in de doelgroep.  Het oplossingsplan geeft aan wat de organisatie gaat doen om de strategie op de markt te zetten en tenslotte geeft het invoeringsplan aan hoe dat dan uitgevoerd gaat worden, door wie en wanneer.

Businessmodelling geeft organisaties een nieuwe mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen zoals de markt van de tegenwoordige economie van hen vraagt. Op deze manier kan de organisatie er zeker van zijn dat de juiste toegevoegde waarde gerealiseerd, gecommuniceerd en geleverd wordt.

Businessplan voor Investeringsaanvraag

Er worden steeds minder uitgebreide plannen geschreven in de situatie van een startende onderneming en/of investeringsaanvragen. Het is echter niet zo dat er niets meer op papier hoeft te komen bij de aanvraag van een investering. Zonder een onderbouwing of toelichting op papier zal de investeerder niet snel zijn geld uitlenen. De belangrijkste onderwerpen moeten kort en duidelijk geformuleerd staan in een document van 10 pagina’s.

Investeerders

Elke onderneming heeft geld nodig om de activiteiten uit te kunnen voeren en resources beschikbaar te hebben. Er is niet altijd voldoende budget voorhanden en dan zal er buiten de organisatie gezocht moeten worden investeerders die de organisatie verder op weg willen helpen. Er zijn verschillende investeerders die op verschillende manieren investeren in bedrijven. 

Resultaat van het model

Businessmodelling is een gestructureerde manier om met de genoemde tools ondernemingen op te zetten of verder te ontwikkelen op basis van concrete behoefte uit de markt. Het geeft de gebruiker meer zekerheid over het succes van een onderneming omdat de benodigde stappen en de bijbehorende tools ter onderbouwing beschreven staan in onderlinge relatie.   

Aandachtsgebieden Business Modelling Methodologie

Wanneer mensen onbekend zijn met de bijbehorende tools is er een sterke leercurve om de verschillende tools te kunnen doorgronden en toe te passen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Business Modelling Methodologie’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!