Benchmarking

Doel: Creëren van een betere prestatie bij de afnemers dan de concurrentie

Achtergrond van Benchmarking

De benchmark wordt gebruikt om ondernemingen onderling te vergelijken. In de benchmark wordt de onderneming niet alleen vergeleken met de concurrentie, maar ook met de behoefte van de afnemers. Hierdoor wordt het mogelijk vast te stellen wat de kerncompetenties van de onderneming zijn, welke kritieke succesfactoren de onderneming heeft en waar de onderneming achter loopt ten opzicht van de concurrentie en niet voldoet aan de afnemersbehoefte. Met de benchmark wordt tevens in de toekomst gekeken zodat de onderneming doelgerichter kan sturen.

Toepassing Benchmarking

De benchmark bestaat uit de volgende stappen:

  1. Bepaal waarop benchmarking moet worden toegepast.
    De onderneming bestaat uit een hoeveelheid van processen van verkoop via planning en productie naar inkoop. Als eerste dient de onderneming vast te stellen op welk(e) proces(sen) de benchmark toegepast gaat worden. Wanneer dit vastgesteld is dienen de kritieke succesfactoren vastgesteld te worden waarop vergeleken gaat worden. Het betreft hier de kritieke succesfactoren van de gekozen processen.
  2. Bepaal de benchmark partners.
    In de benchmark worden minimaal drie partijen opgenomen: de onderneming zelf, de ‘best-in-class’ concurrent en de betreffende afnemer. Het is bijzonder lastig de ‘best-in-class’ concurrent te vinden omdat op verschillende succesfactoren vergeleken moet worden.
  3. Bepaal de methode van gegevens verzamelen en verzamel de gegevens.
    Op basis van de kritieke succesfactoren heeft de onderneming ook de prestatie-indicatoren bepaald. Het zijn deze gegevens die verzameld dienen te worden. De moeilijkheid die hier optreedt, is de vergelijkbaarheid van de succesfactoren en de prestatie-indicatoren. Het risico van ‘appels en peren vergelijken’ speelt hier duidelijk een rol.
  4. Bepaal de kloof.
    Wanneer de verzamelde gegevens overeenkomstig de schematische weergave wordt gevisualiseerd is direct duidelijk op welke aspecten de onderneming minder goed scoort ten opzichte van de eisen van de afnemers en in relatie tot de concurrentie.
  5. Bepaal de toekomstige prestatie-niveaus.
    Met de eindverantwoordelijken van de betrokken processen worden nieuwe prestatie-indicatoren en wellicht ook nieuwe succesfactoren vastgesteld. Wanneer de benchmark regelmatig uitgevoerd wordt, bijvoorbeeld jaarlijks, kan uiteindelijk een trendanalyse gemaakt worden om toekomstige situatie te bepalen en vast te stellen op welke moment de onderneming beter scoort dan de concurrent in relatie tot de eisen van de afnemers.
  6. Maak de benchmarkbevindingen bekend en zorg voor acceptatie hiervan.
    Binnen de onderneming zullen de bevindingen gedragen moeten worden door alle medewerkers. De eindverantwoordelijken die participeren in het project dienen het personeel te betrekken bij de ontwikkelingen die uit het project voortvloeien.
  7. Stel actieplannen op.
    Om de eventueel nieuwe succesfactoren en nieuwe prestatie-indicatoren te realiseren zullen er actieplannen opgesteld moeten worden die onder verantwoording van de proceseigenaren uitgevoerd gaan worden.
  8. Implementatie.
    Als laatste stap wordt de implementatie ter hand genomen. Het uitvoeren van de actieplannen, het meten van de resultaten en het jaarlijks opnieuw uitvoeren van de benchmark.

Resultaat van het model

Inzicht in de kerncompetenties van de onderneming, in de kritieke succesfactoren en in de punten waarin de onderneming achter loopt ten opzicht van de concurrentie en niet voldoet aan de behoefte van de afnemers. Dit inzicht kan de onderneming aanzetten om de kosten te verlagen, de effectiviteit van de onderneming te verhogen en beter tegemoet te komen aan de eisen van de afnemers. Hierdoor kunnen omzet en winst toenemen.

Aandachtsgebieden Benchmarking

Een van de moeilijkste aspecten bij vergelijken is de vergelijkingswaarde van de gekozen criteria. Wanneer de gegevens van ondernemingen niet overeenkomstig zijn zal een situatie ontstaan waarin ‘appels en peren’ met elkaar vergeleken worden. Partners die in de benchmark participeren moeten derhalve voldoen aan de volgende criteria: 

  1. Financieel vergelijkbaar
  2. Vergelijkbare grootte
  3. Vergelijkbare industrie
  4. Vergelijkbare structuren
  5. Vergelijkbare markt

Veel bedrijven die een benchmark uitgevoerd hebben stoppen na de vergelijking en laten zodoende de mogelijkheden onbenut om hun positie in de markt te verbeteren.

Auteur:  Hollensen

Jaar ontwikkeld: 1998

Naam: Competitive benchmarking

Literatuur

  • Hollensen, S. (2004). Global Marketing., Pearson Education Limited“
  • Ribes (1996). Benchmarking van het benchmarkingproces. In Ribes rapport 9611/M, Rotterdam: Erasmus Universiteit
  • Camp, R. (1992). Benchmarking: het zoeken naar de beste werkmethoden die leiden tot superieure prestaties. Deventer: Kluwer
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Benchmarking

Doel: Creëren van een betere prestatie bij de afnemers dan de concurrentie

Achtergrond van Benchmarking

De benchmark wordt gebruikt om ondernemingen onderling te vergelijken. In de benchmark wordt de onderneming niet alleen vergeleken met de concurrentie, maar ook met de behoefte van de afnemers. Hierdoor wordt het mogelijk vast te stellen wat de kerncompetenties van de onderneming zijn, welke kritieke succesfactoren de onderneming heeft en waar de onderneming achter loopt ten opzicht van de concurrentie en niet voldoet aan de afnemersbehoefte. Met de benchmark wordt tevens in de toekomst gekeken zodat de onderneming doelgerichter kan sturen.

Toepassing Benchmarking

De benchmark bestaat uit de volgende stappen:

  1. Bepaal waarop benchmarking moet worden toegepast.
    De onderneming bestaat uit een hoeveelheid van processen van verkoop via planning en productie naar inkoop. Als eerste dient de onderneming vast te stellen op welk(e) proces(sen) de benchmark toegepast gaat worden. Wanneer dit vastgesteld is dienen de kritieke succesfactoren vastgesteld te worden waarop vergeleken gaat worden. Het betreft hier de kritieke succesfactoren van de gekozen processen.
  2. Bepaal de benchmark partners.
    In de benchmark worden minimaal drie partijen opgenomen: de onderneming zelf, de ‘best-in-class’ concurrent en de betreffende afnemer. Het is bijzonder lastig de ‘best-in-class’ concurrent te vinden omdat op verschillende succesfactoren vergeleken moet worden.
  3. Bepaal de methode van gegevens verzamelen en verzamel de gegevens.
    Op basis van de kritieke succesfactoren heeft de onderneming ook de prestatie-indicatoren bepaald. Het zijn deze gegevens die verzameld dienen te worden. De moeilijkheid die hier optreedt, is de vergelijkbaarheid van de succesfactoren en de prestatie-indicatoren. Het risico van ‘appels en peren vergelijken’ speelt hier duidelijk een rol.
  4. Bepaal de kloof.
    Wanneer de verzamelde gegevens overeenkomstig de schematische weergave wordt gevisualiseerd is direct duidelijk op welke aspecten de onderneming minder goed scoort ten opzichte van de eisen van de afnemers en in relatie tot de concurrentie.
  5. Bepaal de toekomstige prestatie-niveaus.
    Met de eindverantwoordelijken van de betrokken processen worden nieuwe prestatie-indicatoren en wellicht ook nieuwe succesfactoren vastgesteld. Wanneer de benchmark regelmatig uitgevoerd wordt, bijvoorbeeld jaarlijks, kan uiteindelijk een trendanalyse gemaakt worden om toekomstige situatie te bepalen en vast te stellen op welke moment de onderneming beter scoort dan de concurrent in relatie tot de eisen van de afnemers.
  6. Maak de benchmarkbevindingen bekend en zorg voor acceptatie hiervan.
    Binnen de onderneming zullen de bevindingen gedragen moeten worden door alle medewerkers. De eindverantwoordelijken die participeren in het project dienen het personeel te betrekken bij de ontwikkelingen die uit het project voortvloeien.
  7. Stel actieplannen op.
    Om de eventueel nieuwe succesfactoren en nieuwe prestatie-indicatoren te realiseren zullen er actieplannen opgesteld moeten worden die onder verantwoording van de proceseigenaren uitgevoerd gaan worden.
  8. Implementatie.
    Als laatste stap wordt de implementatie ter hand genomen. Het uitvoeren van de actieplannen, het meten van de resultaten en het jaarlijks opnieuw uitvoeren van de benchmark.

Resultaat van het model

Inzicht in de kerncompetenties van de onderneming, in de kritieke succesfactoren en in de punten waarin de onderneming achter loopt ten opzicht van de concurrentie en niet voldoet aan de behoefte van de afnemers. Dit inzicht kan de onderneming aanzetten om de kosten te verlagen, de effectiviteit van de onderneming te verhogen en beter tegemoet te komen aan de eisen van de afnemers. Hierdoor kunnen omzet en winst toenemen.

Aandachtsgebieden Benchmarking

Een van de moeilijkste aspecten bij vergelijken is de vergelijkingswaarde van de gekozen criteria. Wanneer de gegevens van ondernemingen niet overeenkomstig zijn zal een situatie ontstaan waarin ‘appels en peren’ met elkaar vergeleken worden. Partners die in de benchmark participeren moeten derhalve voldoen aan de volgende criteria: 

  1. Financieel vergelijkbaar
  2. Vergelijkbare grootte
  3. Vergelijkbare industrie
  4. Vergelijkbare structuren
  5. Vergelijkbare markt

Veel bedrijven die een benchmark uitgevoerd hebben stoppen na de vergelijking en laten zodoende de mogelijkheden onbenut om hun positie in de markt te verbeteren.

Auteur:  Hollensen

Jaar ontwikkeld: 1998

Naam: Competitive benchmarking

Literatuur

  • Hollensen, S. (2004). Global Marketing., Pearson Education Limited“
  • Ribes (1996). Benchmarking van het benchmarkingproces. In Ribes rapport 9611/M, Rotterdam: Erasmus Universiteit
  • Camp, R. (1992). Benchmarking: het zoeken naar de beste werkmethoden die leiden tot superieure prestaties. Deventer: Kluwer
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Benchmarking’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!