Abonnementsmodel

Telecomproviders zoals KPN en Ziggo maken massaal gebruik van abonnementsvormen voor mobiele telefonie, internet en tv, net als leveranciers van informatie, zoals Springerlink. Bij verdienmodellen op basis van abonnementen worden producten/diensten aangeboden tegen een vooraf vastgestelde prijs waarvoor de klant het product/de dienst gedurende een afgesproken periode mag gebruiken. Kranten, tijdschriften, telefoonabonnement, clouddiensten, internet en Netflix zijn voorbeelden van abonnementen.

Voordeel: voorspelbare cashflow

Bij het abonnementsmodel heeft de leverancier duidelijk zicht op een voorspelbare inkomstenstroom en de kosten voor onderhoud zijn laag. Het profiel van abonnementhouders is bekend, waardoor er de mogelijkheid ontstaat om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Het afsluiten van een abonnement is meestal voor een bepaalde dienst, maar het abonnementsmodel kan goed worden gecombineerd met het bundelmodel. KPN doet dat op dit moment met ‘Alles-in-1’: wanneer alle diensten van KPN worden afgenomen, krijgen de abonnees aantrekkelijke kortingen. Past bij Het abonnementsmodel past goed bij eigenaren van unieke content en aanbieders van producten met voortdurende of terugkerende waarde.

Hoe werkt een abonnementsmodel?

Betalingen vinden meestal vooraf plaats en in ruil daarvoor wordt toegang verleend tot producten of diensten die de toegevoegde waarde bieden. Dit is meestal voor een langere periode. De aanbieder maakt over het algemeen gebruik van een overeenkomst waarin de onderlinge afspraken over levering en gebruik van de content vermeld staan.

Aandachtspunten bij dit verdienmodel

De voorwaarden zullen per aanbieder verschillen en kunnen leiden tot complexe, niet-vergelijkbare aanbiedingen. Als er concurrerende aanbieders van dezelfde of gelijksoortige abonnementen zijn, kan de waarde van een bepaald abonnement afnemen. Vooral als een deel al gratis wordt aangeboden en de gebruikers dit classificeren als ‘goed genoeg’, holt het klantenbestand al snel uit. Een abonnementsvorm verkleint de kans om inkomsten te genereren via advertenties of subsidies.

Kosten voor implementatie van dit model

Toegangscontrole is nodig om alleen betalende abonnees toegang te verlenen. Contracten of gebruikersovereenkomsten moeten worden gemaakt en onderhouden. Om nieuwe abonnees te krijgen is een verkooporganisatie nodig.

Voorbeeld van een abonnements-verdienmodel: Netflix

Netflix is een streamingdienst die een assortiment series, films, documentaires en meer beschikbaar stelt op tv, computer, laptop, tablet, telefoon en andere apparaten met een internetverbinding. Netflix biedt de mogelijkheid alle gestreamde media te bekijken zonder gestoord te worden door reclames of andere onderbrekingen. Elke maand komt er nieuwe content bij, dus er is steeds iets nieuws te ontdekken. Om kennis te maken met Netflix is er ‘een gratis proefperiode’ van een maand. Na deze maand wordt je lidmaatschap automatisch verlengd en ga je dus per maand betalen. Opzeggen kan altijd, 24 uur per dag.

Netflix biedt drie abonnementen: Basic, Standaard en Premium. Voor Amerika is een vierde abonnement beschikbaar, namelijk een dvd-abonnement. Basic biedt streamingmedia op één apparaat tegelijk en in standaardkwaliteit, Standaard biedt streamingmedia op twee schermen tegelijk in HD-kwaliteit en Premium biedt streamingmedia op vier schermen tegelijk in HD/UHD- en 4K-kwaliteit. Op elk moment kan het abonnement gewijzigd worden.

De facturering gebeurt per maand op de dag dat het lidmaatschap is ingegaan. Netflix is er in honderdnegentig landen en heeft een uitgebreide wereldwijde bibliotheek, waaronder ook eigen producties. Netflix stelt nieuwe media voor, afhankelijk van wat de gebruiker in het verleden heeft gekeken. Favoriete media zoals series kunnen worden gedownload op pc, tablet of telefoon, zodat onderweg, wanneer er geen internetverbinding is, toch kan worden gekeken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Abonnementsmodel

Telecomproviders zoals KPN en Ziggo maken massaal gebruik van abonnementsvormen voor mobiele telefonie, internet en tv, net als leveranciers van informatie, zoals Springerlink. Bij verdienmodellen op basis van abonnementen worden producten/diensten aangeboden tegen een vooraf vastgestelde prijs waarvoor de klant het product/de dienst gedurende een afgesproken periode mag gebruiken. Kranten, tijdschriften, telefoonabonnement, clouddiensten, internet en Netflix zijn voorbeelden van abonnementen.

Voordeel: voorspelbare cashflow

Bij het abonnementsmodel heeft de leverancier duidelijk zicht op een voorspelbare inkomstenstroom en de kosten voor onderhoud zijn laag. Het profiel van abonnementhouders is bekend, waardoor er de mogelijkheid ontstaat om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Het afsluiten van een abonnement is meestal voor een bepaalde dienst, maar het abonnementsmodel kan goed worden gecombineerd met het bundelmodel. KPN doet dat op dit moment met ‘Alles-in-1’: wanneer alle diensten van KPN worden afgenomen, krijgen de abonnees aantrekkelijke kortingen. Past bij Het abonnementsmodel past goed bij eigenaren van unieke content en aanbieders van producten met voortdurende of terugkerende waarde.

Hoe werkt een abonnementsmodel?

Betalingen vinden meestal vooraf plaats en in ruil daarvoor wordt toegang verleend tot producten of diensten die de toegevoegde waarde bieden. Dit is meestal voor een langere periode. De aanbieder maakt over het algemeen gebruik van een overeenkomst waarin de onderlinge afspraken over levering en gebruik van de content vermeld staan.

Aandachtspunten bij dit verdienmodel

De voorwaarden zullen per aanbieder verschillen en kunnen leiden tot complexe, niet-vergelijkbare aanbiedingen. Als er concurrerende aanbieders van dezelfde of gelijksoortige abonnementen zijn, kan de waarde van een bepaald abonnement afnemen. Vooral als een deel al gratis wordt aangeboden en de gebruikers dit classificeren als ‘goed genoeg’, holt het klantenbestand al snel uit. Een abonnementsvorm verkleint de kans om inkomsten te genereren via advertenties of subsidies.

Kosten voor implementatie van dit model

Toegangscontrole is nodig om alleen betalende abonnees toegang te verlenen. Contracten of gebruikersovereenkomsten moeten worden gemaakt en onderhouden. Om nieuwe abonnees te krijgen is een verkooporganisatie nodig.

Voorbeeld van een abonnements-verdienmodel: Netflix

Netflix is een streamingdienst die een assortiment series, films, documentaires en meer beschikbaar stelt op tv, computer, laptop, tablet, telefoon en andere apparaten met een internetverbinding. Netflix biedt de mogelijkheid alle gestreamde media te bekijken zonder gestoord te worden door reclames of andere onderbrekingen. Elke maand komt er nieuwe content bij, dus er is steeds iets nieuws te ontdekken. Om kennis te maken met Netflix is er ‘een gratis proefperiode’ van een maand. Na deze maand wordt je lidmaatschap automatisch verlengd en ga je dus per maand betalen. Opzeggen kan altijd, 24 uur per dag.

Netflix biedt drie abonnementen: Basic, Standaard en Premium. Voor Amerika is een vierde abonnement beschikbaar, namelijk een dvd-abonnement. Basic biedt streamingmedia op één apparaat tegelijk en in standaardkwaliteit, Standaard biedt streamingmedia op twee schermen tegelijk in HD-kwaliteit en Premium biedt streamingmedia op vier schermen tegelijk in HD/UHD- en 4K-kwaliteit. Op elk moment kan het abonnement gewijzigd worden.

De facturering gebeurt per maand op de dag dat het lidmaatschap is ingegaan. Netflix is er in honderdnegentig landen en heeft een uitgebreide wereldwijde bibliotheek, waaronder ook eigen producties. Netflix stelt nieuwe media voor, afhankelijk van wat de gebruiker in het verleden heeft gekeken. Favoriete media zoals series kunnen worden gedownload op pc, tablet of telefoon, zodat onderweg, wanneer er geen internetverbinding is, toch kan worden gekeken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Abonnementsmodel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.

Ervaar je uitdagingen in groei?

Dan is MKB Next het business event voor jou!