Team Management Wiel
Doel: Herkennen van sterke kanten van een persoon in teams
Achtergrond van het model
Het landschap in de wereld van het zakendoen, en inmiddels ook steeds meer en meer daarbuiten, gaat steeds meer over flexibiliteit, productiviteit en teamwerk. Moderne teams zijn niet hiërarchisch ingericht, noch vertrouwen ze op een specifieke rol en verantwoordelijkheden, maar vragen om hoge verantwoordelijkheden en emotionele intelligentie om succesvol te kunnen werken. In de huidige manier van samenwerken wordt er niet gefocust op de prestatie van het individu, maar op die van de gehele groep. Om duurzaam te werken en groei te realiseren zijn teams inmiddels belangrijker geworden dan het individu alleen.
Met name het patroon in de communicatie zorgt voor teams met hoge resultaten aldus een MIT-onderzoek. Het Management team Wiel bestaat uit acht werkfactoren. De negende factor is gecentreerd in het wiel omdat het een karakteristiek weergeeft van de acht werkfuncties.
Toepassing Team Management Wiel
De resultaten van het wiel worden gevonden door het invullen van een vragenlijst met vierenzestig vragen. Het wiel geeft vervolgens informatie over de werkvoorkeuren van personen en de sterke onderwerpen die door deze persoon aan het team toegevoegd worden. Het resultaat richt zich op het belangrijkste gebied van de werkvoorkeuren en op twee aanverwante werkvoorkeuren.
Reporter-Advisor
Deze werkfactor bestaat uit het vergaren en geven van informatie. Het bestaat uit het onderzoeken wat anderen doen op het eigen vakgebied en ervoor te zorgen dat bekend is wat de recente ontwikkelingen zijn op dit vakgebied. Doel is alle informatie beschikbaar te hebben om het team te informeren en zo de juiste beslissingen te nemen.
Creator-Innovator
Deze rol daagt de huidige gang van zaken uit om deze te verbeteren of te versnellen. Door de snelle ontwikkelingen kunnen huidige taken zien meer effectief of efficiënt zijn. Op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen is een noodzaak om het team behulpzaam te zijn.
Explorer-Promotor
De explorer-promotor draagt zorg voor de resources, mensen, geld en materialen, om het werk naar behoren uit te kunnen voeren. Deze kunnen ter beschikbaar gesteld worden door het management wanneer de ideeën goed gecommuniceerd worden. Deze functie zorgt er voor dat het team up-to-date blijft met de producten en diensten die geleverd moeten worden.
Assessor-developer
Nieuwe ideeën worden ontwikkeld met het idee van leveren van toegevoegde waarde aan de organisatie en haar klanten. Een belangrijke activiteit is het goed luisteren naar wat de eisen en wensen zijn en deze vertalen naar mogelijke oplossingen. Deze functie zorgt er voor dat het team ontwikkelt wat de klant nodig heeft.
Thruster-organiser
Bij deze werkfactor gaat het om dingen voor elkaar te krijgen en deze vervolgens te organiseren. De thruster-organiser zorgt er voor dat iedereen in het team weet wat te doen, wanneer dat te doen en wat de resultaten moeten zijn. Deze functie zorgt voor het realiseren van doelstellingen.
Concluder-producer
Deze functie richt zich op het leveren van de beloofde producten en diensten tegen de juiste kwaliteit/prijsverhouding. Deze functie zorgt er voor dat het team de gewenste producten en diensten kan blijven leveren.
Controller-inspector
Regelmatig controleren wat geleverd wordt om er voor te zorgen dat er geleverd blijft wat afgesproken is. Deze functie zorgt er voor dat het team blijft leveren wat afgesproken is en dat de klant tevreden blijft.
Upholder-maintainer
De upholder-maintainer zorgt er voor dat het proces op de juiste manier uitgevoerd blijft worden. Deze functie zorgt er voor dat het team de juiste kwaliteitsstandaarden er op na houdt.
Linking
Linking zorgt er voor dat alle teamleden samenwerken en dat van een groep mensen een werkend team gevormd wordt. Het koppelt de mensen, taken en leiderschap aan elkaar.
Het volledige rapport van den Team management profiel geeft naast de persoonlijke werkfuncties inzicht in persoonlijke sterke punten, leidinggevende sterke punten, besluitvorming, teamvorming en contactuele vaardigheden. Met deze inzichten kunnen personen in een groep een daadkrachtig team vormen. De resultaten van de test kunnen in veel gebieden gebruikt worden zoals beheer van talent, prestatiebeoordeling, training in diversiteit, hoogwaardige initiatieven, carrièreontwikkeling, teamontwikkeling.
Resultaat van het model
Het belangrijkste resultaat is dat een groep individuen de verschillende werkfuncties kan beoordelen per persoon en een team realiseren dat ook daadwerkelijk een goede prestatie neer kan zetten en dat niet alleen een keer, maar voortdurend.
Personen kunnen op basis van hun werkfunctie verder ontwikkelen op een richting waarin ze goed functioneren door de betreffende werkfuncties verder te ontwikkelen.
Aandachtsgebieden Team Management Wiel
Zoals bij alle testen is het belangrijk zo objectief mogelijk de vragen te beantwoorden. Er moet een reëel beeld ontstaan om goed te kunnen functioneren. Blijft dit uit dan is de kans dat de persoon niet in het team past, of niet de werkzaamheden uitvoert waar hij of zij goed in is met als resultaat dat de ontwikkeling geheel stil staat en hij of zij niet meer in het team past.
Auteur: C. Margerison, D. McCann
Jaar ontwikkeld:1992
Ook bekend als: Types of Work Wheel
Literatuur
Margerison, C.J., and McCann, D.J., (1992), How the Team Management Wheel helps teamwork, Training & Management Development Methods, Vol 6, pp 2.19-2.27.
Team Management Wiel
Doel: Herkennen van sterke kanten van een persoon in teams
Achtergrond van het model
Het landschap in de wereld van het zakendoen, en inmiddels ook steeds meer en meer daarbuiten, gaat steeds meer over flexibiliteit, productiviteit en teamwerk. Moderne teams zijn niet hiërarchisch ingericht, noch vertrouwen ze op een specifieke rol en verantwoordelijkheden, maar vragen om hoge verantwoordelijkheden en emotionele intelligentie om succesvol te kunnen werken. In de huidige manier van samenwerken wordt er niet gefocust op de prestatie van het individu, maar op die van de gehele groep. Om duurzaam te werken en groei te realiseren zijn teams inmiddels belangrijker geworden dan het individu alleen.
Met name het patroon in de communicatie zorgt voor teams met hoge resultaten aldus een MIT-onderzoek. Het Management team Wiel bestaat uit acht werkfactoren. De negende factor is gecentreerd in het wiel omdat het een karakteristiek weergeeft van de acht werkfuncties.
Toepassing Team Management Wiel
De resultaten van het wiel worden gevonden door het invullen van een vragenlijst met vierenzestig vragen. Het wiel geeft vervolgens informatie over de werkvoorkeuren van personen en de sterke onderwerpen die door deze persoon aan het team toegevoegd worden. Het resultaat richt zich op het belangrijkste gebied van de werkvoorkeuren en op twee aanverwante werkvoorkeuren.
Reporter-Advisor
Deze werkfactor bestaat uit het vergaren en geven van informatie. Het bestaat uit het onderzoeken wat anderen doen op het eigen vakgebied en ervoor te zorgen dat bekend is wat de recente ontwikkelingen zijn op dit vakgebied. Doel is alle informatie beschikbaar te hebben om het team te informeren en zo de juiste beslissingen te nemen.
Creator-Innovator
Deze rol daagt de huidige gang van zaken uit om deze te verbeteren of te versnellen. Door de snelle ontwikkelingen kunnen huidige taken zien meer effectief of efficiënt zijn. Op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen is een noodzaak om het team behulpzaam te zijn.
Explorer-Promotor
De explorer-promotor draagt zorg voor de resources, mensen, geld en materialen, om het werk naar behoren uit te kunnen voeren. Deze kunnen ter beschikbaar gesteld worden door het management wanneer de ideeën goed gecommuniceerd worden. Deze functie zorgt er voor dat het team up-to-date blijft met de producten en diensten die geleverd moeten worden.
Assessor-developer
Nieuwe ideeën worden ontwikkeld met het idee van leveren van toegevoegde waarde aan de organisatie en haar klanten. Een belangrijke activiteit is het goed luisteren naar wat de eisen en wensen zijn en deze vertalen naar mogelijke oplossingen. Deze functie zorgt er voor dat het team ontwikkelt wat de klant nodig heeft.
Thruster-organiser
Bij deze werkfactor gaat het om dingen voor elkaar te krijgen en deze vervolgens te organiseren. De thruster-organiser zorgt er voor dat iedereen in het team weet wat te doen, wanneer dat te doen en wat de resultaten moeten zijn. Deze functie zorgt voor het realiseren van doelstellingen.
Concluder-producer
Deze functie richt zich op het leveren van de beloofde producten en diensten tegen de juiste kwaliteit/prijsverhouding. Deze functie zorgt er voor dat het team de gewenste producten en diensten kan blijven leveren.
Controller-inspector
Regelmatig controleren wat geleverd wordt om er voor te zorgen dat er geleverd blijft wat afgesproken is. Deze functie zorgt er voor dat het team blijft leveren wat afgesproken is en dat de klant tevreden blijft.
Upholder-maintainer
De upholder-maintainer zorgt er voor dat het proces op de juiste manier uitgevoerd blijft worden. Deze functie zorgt er voor dat het team de juiste kwaliteitsstandaarden er op na houdt.
Linking
Linking zorgt er voor dat alle teamleden samenwerken en dat van een groep mensen een werkend team gevormd wordt. Het koppelt de mensen, taken en leiderschap aan elkaar.
Het volledige rapport van den Team management profiel geeft naast de persoonlijke werkfuncties inzicht in persoonlijke sterke punten, leidinggevende sterke punten, besluitvorming, teamvorming en contactuele vaardigheden. Met deze inzichten kunnen personen in een groep een daadkrachtig team vormen. De resultaten van de test kunnen in veel gebieden gebruikt worden zoals beheer van talent, prestatiebeoordeling, training in diversiteit, hoogwaardige initiatieven, carrièreontwikkeling, teamontwikkeling.
Resultaat van het model
Het belangrijkste resultaat is dat een groep individuen de verschillende werkfuncties kan beoordelen per persoon en een team realiseren dat ook daadwerkelijk een goede prestatie neer kan zetten en dat niet alleen een keer, maar voortdurend.
Personen kunnen op basis van hun werkfunctie verder ontwikkelen op een richting waarin ze goed functioneren door de betreffende werkfuncties verder te ontwikkelen.
Aandachtsgebieden Team Management Wiel
Zoals bij alle testen is het belangrijk zo objectief mogelijk de vragen te beantwoorden. Er moet een reëel beeld ontstaan om goed te kunnen functioneren. Blijft dit uit dan is de kans dat de persoon niet in het team past, of niet de werkzaamheden uitvoert waar hij of zij goed in is met als resultaat dat de ontwikkeling geheel stil staat en hij of zij niet meer in het team past.
Auteur: C. Margerison, D. McCann
Jaar ontwikkeld:1992
Ook bekend als: Types of Work Wheel
Literatuur
Margerison, C.J., and McCann, D.J., (1992), How the Team Management Wheel helps teamwork, Training & Management Development Methods, Vol 6, pp 2.19-2.27.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!