Wie nog geduldig wacht totdat we teruggaan naar ‘business as usual’ verdoet zijn tijd. De evenementenbranche zoals we die kennen is niet meer. Jammer? Ja. Ondernemers hebben het zwaar, vinden het lastig een koers te bepalen en om positief te blijven. ‘Toch is het nu de tijd om je businessmodel aan te passen, anders is het einde oefening’, waarschuwt Ernest Hoen, ondernemer in de evenementenbranche en partner bij Businesscoach NL. Hij helpt MKB’ers met het snel op de rit zetten van nieuwe businessmodellen. ‘Je moet nu schakelen en zorgen dat je relevant blijft.’ 

Dit klinkt hard, alsof iedere ondernemer in de evenementenbranche zijn bedrijf totaal op de kop moet zetten. Zo drastisch hoeft het niet te zijn. ‘Het gaat erom dat je relevant blijft voor je klant en tegelijkertijd trouw blijft aan je kernwaarden. Anticipeer op wat er bij de klant speelt en blijf wendbaar’, weet Ernest Hoen.

Hybride toekomst

‘De ontwikkelingen in de evenementenbranche zijn niet perse allemaal negatief’, stelt Ernest. ‘De manier waarop we het afgelopen jaar zijn gaan werken heeft ons veel geleerd. Ik voorspel dat het livestreamen van bijeenkomsten straks bijna standaard zal worden en dat veel evenementen een hybride vorm gaan krijgen.’

Confrontatie

Wat zijn de eerste stappen die je moet nemen? Ernest zorgt er eerst voor dat de ondernemer de confrontatie aangaat met zichzelf. ‘Ik houd een spiegel voor, stel kritische vragen. Belangrijk is kijken waar men momenteel staat. Is de ondernemer in staat deze periode financieel en mentaal te overbruggen?’ Vanuit zijn bedrijfseconomische ervaring kijkt Ernest kritisch naar de cijfers. ‘Gewoon even een jaarrekening bekijken is zinloos, je moet de cijfers in de context van de branche weten te plaatsen.’

Zelfkennis

Om te voorkomen dat ondernemers uit paniek richtingen in slaan die later helemaal niet bij hen blijken te passen, is de volgende stap: je kernwaarden op papier zetten. ‘Kijk wat jouw organisatie anders maakt dan andere bedrijven maar ook wat jouw kernwaarden als leider zijn.’

Relevant

De businesscoach ziet dat veel ondernemers vasthouden aan bestaande diensten. ‘Dat snap ik wel, maar je moet kijken waar klanten nú echt behoefte aan hebben. Hier kom je achter door juist nu veel contact te houden met klanten, zodat je weet wat er speelt. Voorkom dat je in je eigen cocon blijft, ga het gesprek aan zodat je nieuwe inspiratie krijgt. Hoe kun jij de verwachtingen van je klant gaan overtreffen?’

Resultaat boeken

Ernest helpt ondernemers om de strategie snel om te zetten in actie. ‘Dikke rapporten en ellenlange gesprekken, wie heeft daar tijd, geld en energie voor? Daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten.’ Hij beschrijft het MKB Canvas ®, een groeimethodiek van Businesscoach NL die gebaseerd is op negen pilaren. ‘We hebben het praktisch en overzichtelijk gemaakt. Heb je deze onderdelen op orde dan ga je resultaten boeken. Daar draait het om tenslotte.’

Stralende toekomst

Over het algemeen zijn er twee bottlenecks die groei kunnen belemmeren: te weinig klanten of de organisatie kan niet meer klanten bedienen met behoud van kwaliteit. Ernest: ‘Vaak vraag ik ondernemers: stel ik geef je nu twee keer zo veel klanten, kun je dat aan? Het antwoord is vrijwel altijd ‘nee’. Natuurlijk kijken we ook naar leiderschap: als je zelf een 7 bent, kun je als organisatie geen 9 worden.’ Wie benieuwd is hoe haar of zijn organisatie scoort: met deze scan kom je er binnen enkele minuten achter.

Ernest merkt dat veel MKB’ers in de evenementenbranche ondanks de onzekerheid gedreven blijven. ‘Er ontstaan veel creatieve concepten. De truc is om dat door te vertalen naar je businessmodel, dan straalt de eventbranche binnen no-time als nooit tevoren!’.

Bron: Events.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *