In een crisis als deze ligt het risico op de loer dat je als ondernemer alleen maar bezig bent met brandjes blussen en je langetermijndoelen uit het oog verliest, ziet businesscoach Martijn Wijnen. Hoe zorg je dat je ook in coronatijd vooruitkomt? 4 tips.

Met welke hulpvraag kloppen ondernemers momenteel vooral aan? Gek genoeg is die niet corona-gerelateerd, zegt businesscoach Martijn Wijnen. “De meeste ondernemers benaderen me omdat ze een volgende stap willen zetten met hun bedrijf. Ze streven naar een zelfstandig draaiende organisatie, zodat ze hun handen vrij hebben om te doen wat ze leuk vinden: ondernemen. Nieuwe vestigingen openen, een eigen label ontwikkelen, noem het op. Maar vaak zitten ze zo diep in de dagelijkse operatie, bijvoorbeeld omdat ze als eigenaar veel op de winkelvloer staan, dat ze die langetermijndoelen uit het oog verliezen. Dat zit groei in de weg en deze crisis helpt niet mee. Veel ondernemers moeten nu noodgedwongen werknemers laten gaan, waardoor ze nóg meer zelf moeten doen.”

Als businesscoach helpt Wijnen ondernemers om ‘strategische groei te realiseren’. Dat doet hij sinds januari 2021 als partner van het in Utrecht gevestigde Businesscoach NL, dat zich specifiek op MKB-bedrijven tot 100 werknemers richt. Voor groei heb je slechts twee dingen nodig, betoogt hij: nieuwe klanten (‘daar zit je omzet’), en de mogelijkheid om die klanten goed en efficiënt te kunnen bedienen (‘daar zit je winst’). Hoe vertaal je dit als ondernemer naar je eigen organisatie? Een gesprek met Wijnen leverde de volgende inzichten op.

1. Kijk goed naar jezelf
“Goed leiderschap is de spil waarom de rest van de organisatie draait. De leider moet helderheid creëren, prioriteiten stellen, de lijnen uitzetten en zijn of haar mensen daarin meenemen. Als dat op het niveau van een zesje is, kan de rest van de organisatie nooit een negen worden. Om te kunnen groeien moet je als ondernemer allereerst goed naar jezelf durven kijken: heb je de capaciteiten die daarvoor nodig zijn? Een belangrijk onderdeel is dingen uit handen kunnen geven, iets waar veel ondernemers moeite mee hebben. Wat begrijpelijk is; ze zijn meestal zelf op de winkelvloer begonnen en hun naam staat op de gevel. De kunst is om hun missie, visie en kernwaarden ook via hun mensen naar de consument uit te dragen.”

2. Breng processen in kaart
“Dat brengt me op het volgende; leg processen vast. Hoe steek je bijvoorbeeld het verkoopproces in? En is dat helder voor iedereen? De betere winkels hebben dat zwart op wit in protocollen, dat handvatten biedt om (nieuwe) medewerkers intern op te leiden. Maar processen in kaart brengen, gaat ook over zaken als een inkoopplanning en budgetverdeling; wat wil je waar uitgeven? Processen vastleggen geeft inzicht in de bedrijfsvoering en informatie waarop je kunt sturen. Zodat je de touwtjes in handen houdt.”

3. Krijg grip op je financiën
“Dit zal je misschien verbazen, maar veel ondernemers hebben totaal geen overzicht over hun financiën. Die sluizen, uitzonderingen daargelaten, alle facturen en bonnetjes door naar hun boekhouder. Waarom? Omdat ze er geen kennis van hebben en het niet leuk vinden. Terwijl financieel overzicht essentieel is om grip te krijgen op waar je staat en welke stappen je kunt zetten, zeker als je wilt groeien. Stel bijvoorbeeld dat je een verdubbeling in aantal klanten wilt, kun je dat dan wel aan? Ben je in staat om de voorraad uit te breiden, zijn de logistieke processen op orde en kun je voldoende nieuwe mensen aannemen om alles in goede banen te leiden?”

4. Durf hulp te vragen
“Niet om voor eigen parochie te preken, maar omdat het in de aard van het beestje zit: ondernemers zijn van nature eigenwijs en willen altijd alles zelf doen. Terwijl het heel nuttig is om iemand die meer afstand heeft, mee te laten kijken naar je bedrijf. Dat kan een coach zijn, maar ook een collega-ondernemer, al dan niet buiten de mode- of schoenenindustrie. Hoe gaan zij met bepaalde zaken om en dealen ze met problemen? Daar is zoveel informatie te halen en het is nog gratis ook. Succesvolle ondernemers zijn altijd bereid hun kennis te delen. Al is het alleen maar omdat ze trots zijn op wat ze hebben neergezet.”

Bron: Schoenvisie.nl & textilia.nl

Je businessmodel aanpassen: deze vragen moet je jezelf eerst stellen

Wie nog geduldig wacht totdat we teruggaan naar ‘business as usual’ verdoet zijn tijd. De eventbranche zoals we die kennen is niet meer. Jammer? Ja. Ondernemers hebben het zwaar, vinden het lastig een koers te bepalen en om positief te blijven. ‘Toch is het nu de tijd om je businessmodel aan te passen, anders is het einde oefening,’ waarschuwt Ernest Hoen, ondernemer in de eventbranche en partner bij Businesscoach NL. Hij helpt MKB-ers met het snel op de rit zetten van nieuwe businessmodellen. ‘Je moet nu schakelen en zorgen dat je relevant blijft.’

Dit klinkt hard, alsof iedere ondernemer in de eventbranche zijn bedrijf totaal op de kop moet zetten, zo drastisch hoeft het niet te zijn. ‘Het gaat erom dat je relevant blijft voor je klant en tegelijkertijd trouw blijft aan je kernwaarden. Anticipeer op wat er bij de klant speelt en blijf wendbaar.’

Hybride toekomst
De ontwikkelingen in de eventbranche zijn niet perse allemaal negatief, stelt Ernest. ‘De manier waarop we het afgelopen jaar zijn gaan werken heeft ons veel geleerd. Ik voorspel dat het live-streamen van bijeenkomsten straks bijna standaard zal worden en dat veel evenementen een hybride vorm gaan krijgen.’

Confrontatie
Wat zijn de eerste stappen die je moet nemen? Ernest zorgt er eerst voor dat de ondernemer de confrontatie aangaat met zichzelf. ‘Ik houd een spiegel voor, stel kritische vragen. Belangrijk is kijken waar men momenteel staat, is de ondernemer in staat deze periode financieel en mentaal te overbruggen?’ Vanuit zijn bedrijfseconomische ervaring kijkt Ernest kritisch naar de cijfers. ‘Gewoon even een jaarrekening bekijken is zinloos, je moet de cijfers in de context van de branche weten te plaatsen.’

Zelfkennis
Om te voorkomen dat ondernemers uit paniek richtingen in slaan die later helemaal niet bij hen blijken te passen, is de volgende stap: je kernwaarden op papier zetten. ‘Kijk wat jouw organisatie anders maakt dan andere bedrijven maar ook wat jouw kernwaarden als leider zijn.’

Relevant
De businesscoach ziet dat veel ondernemers vasthouden aan bestaande diensten. ‘Dat snap ik wel maar je moet kijken waar klanten nú echt behoefte aan hebben. Hier kom je achter door juist nu veel contact te houden met klanten, zodat je weet wat er speelt. Voorkom dat je in je eigen cocon blijft, ga het gesprek aan zodat je nieuwe inspiratie krijgt. Hoe kun jij de verwachtingen van je klant gaan overtreffen?’.

Resultaat boeken

Ernest helpt ondernemers om de strategie snel om te zetten in actie. ‘Dikke rapporten en ellenlange gesprekken, wie heeft daar tijd, geld en energie voor? Daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten.’ Hij beschrijft het MKB Canvas ®, een groeimethodiek van Businesscoach NL die gebaseerd is op negen pilaren. ‘We hebben het praktisch en overzichtelijk gemaakt. Heb je deze onderdelen op orde dan ga je resultaten boeken. Daar draait het om tenslotte.’

Stralende toekomst
Over het algemeen zijn er twee bottlenecks die groei kunnen belemmeren: te weinig klanten of de organisatie kan niet meer klanten bedienen met behoud van kwaliteit. Ernest: ‘Vaak vraag ik ondernemers: stel ik geef je nu twee keer zo veel klanten, kun je dat aan? Het antwoord is vrijwel altijd ‘nee’. Natuurlijk kijken we ook naar leiderschap: als je zelf een 7 bent, kun je als organisatie geen 9 worden.’ Wie benieuwd is hoe haar of zijn organisatie scoort: met deze scan kom je er binnen enkele minuten achter.

 Ernest merkt dat veel MKB-ers in de eventbranche ondanks de onzekerheid gedreven blijven.  ‘Er ontstaan veel creatieve concepten. De truc is om dat door te vertalen naar je businessmodel, dan straalt de eventbranche binnen no-time als nooit tevoren!’.

5 Dingen die succesvolle leiders doen om hun bedrijf te laten groeien

‘Als ik jou nu vijf keer zo veel omzet geef, klinkt fantastisch, maar kan je bedrijf dat aan? Het antwoord van ondernemers is vrijwel altijd ‘nee’,’ vertelt Bart van den Belt. De serie-ondernemer kan het weten. Na 17 jaar ondernemen staat de teller nu op vier goedlopende bedrijven, schreef hij een zestal boeken en trainde hij duizenden ondernemers op leiderschap. ’Sterk leiderschap is nu natuurlijk belangrijker dan ooit: stevig in je schoenen staan, heldere keuzes maken. Werknemers en klanten merken het als je zoekende bent en dat geeft onrust.’

Uit frustratie over het overvolle coaching landschap voor ondernemers richtte hij Businesscoach NL op, waar gekwalificeerde businesscoaches werken aan de hand van een praktische groeimethodiek gebaseerd op de pilaren waarop iedere succesvolle organisatie is gebouwd. ‘Leiderschap staat centraal in het canvas,’ vertelt Bart. ‘Een sterke leider kan nu niks aan het toeval overlaten en moet toch flexibel zijn.’ Dit zijn volgens Bart de vijf dingen die sterke leiders goed doen:

  1. Ze hebben hun basisprocessen en -systemen op orde

Ambitieuze omzetdoelen hebben is mooi, maar de meeste bedrijven kunnen zelfs een verdubbeling van de omzet organisatorisch niet aan. ‘De truc is om eerst je processen en systemen op orde te hebben. Van het maken van offertes en opdrachtbevestigingen tot de facturatie.’ Zo zijn er veel ‘spookwerkzaamheden die onnodig veel tijd en geld kosten. ‘Het zal je verrassen bij hoeveel bedrijven mensen nog bezig zijn om bij iedere nieuwe opdracht weer nieuwe documentjes te maken die gewoon gestandaardiseerd kunnen worden.’ Is de basis op orde? Dan kun je die extra omzet gemakkelijk aan.

  1. Ze kunnen hun bedrijf ‘loslaten’

Een tweede kracht van succesvolle leiders is dat ze kunnen, en durven, loslaten. In plaats van de hele dag bezig te zijn met brandjes te blussen. ‘Wat gebeurt er als jij een maand uit je bedrijf stapt?’ vraagt Bart ondernemers die willen groeien. Vaak is het antwoord dan, dat het bedrijf dan niet meer zou bestaan. Dat is gevaarlijk. ‘Als jij je processen op orde hebt en borgt met een systeem dan kun jij je bezig houden met leidinggeven, in plaats van micro-managen. ‘Hoe kun je werken aan groei als je constant aan je jas getrokken wordt voor dezelfde brandjes?’

  1. Ze weten knelpunten op te sporen (en zien groeikansen)

Iedere dag weer hetzelfde liedje. Of beter gezegd: dezelfde knelpunten. Hier hoef je geen dik rapport voor te laten maken om erachter te komen waar het vast loopt. Bart en zijn business coaches laten mensen altijd eerst een online vragenlijst invullen. Hier komt direct uit op welke onderdelen je goed of slecht scoort, eleganter gezegd: waar je uitdagingen en kansen liggen. Hier komt een kant-en-klaar prioriteitenlijstje uit, gebaseerd op de scores op onder andere marketing, de klantreis en leiderschap. Bart wilde dit hapklaar maken: ‘Tja, nu is even niet de tijd om rustig een jaartje je bedrijf te analyseren. Het is voeten aan de grond en rennen. Dan moet je gewoon snel tot actie kunnen komen.’

  1. Ze kijken vooruit

Wie alle voorgaande punten hanteert doet het eigenlijk al: vooruitkijken. Een zelfstandig draaiend bedrijf creëren kan alleen als je constant vooruit blijft kijken. En daar op acteert. ‘Vooruitzien is regeren,’ zegt Bart. ‘Vraag je af of je nog tegemoet komt aan wat je klanten nodig hebben. Kijk vooruit, wees realistisch en schakel waar nodig.’ Hiervoor moet je jezelf als ondernemer durven blijven uitvinden. ‘Veel mensen stoppen hun hoofd in het zand en hopen dat de storm overwaait. Anderen kijken hoe de storm hen sneller kan laten groeien.’

  1. Ze zijn flexibel ingericht

‘De enige zekerheid die we hebben, is dat er niks zeker is.’ Bart ziet het vaak met, ogenschijnlijk, kleine dingen bij bedrijven die bij hem aankloppen. ‘Denk aan printcontracten die zomaar voor zeven jaar worden afgesloten, het lijkt een detail maar het is nogal wat. Wie zegt dat je over een paar jaar überhaupt nog iets print?’.

Jij bent een voorbeeld (ook al besef je het niet)

Als leider heb je een voorbeeldfunctie naar je medewerkers, dat wordt vaak onderschat. Leiders die de kernwaarden van de organisatie niet respecteren, kunnen niet verwachten dat mensen dit wel doen. Blijf jij als leider micro-managen en kan je bedrijf niet zonder jou doordraaien, dan is dat dus je boodschap aan je mensen.

Simpele succesformule

‘Succes is voor de doeners,’ stelt Bart. ‘Heel simpel gezegd moet jij je als leider bezighouden met twee taken. Een is het binnenhalen van de klanten, twee het waarborgen van de kwaliteit.’ Als je je hierop blijft focussen zul je merken dat je bedrijf sterker wordt en meer aankan. Er zijn altijd obstakels maar: ‘A quitter never wins, and a winner  never quits.’

Bart van den Belt is oprichter van Businesscoach NL en ontwikkelde de MKB Canvas ® groeimethodiek. Ondernemers kunnen de scan met vragen doen op de website.

Wie nog geduldig wacht totdat we teruggaan naar ‘business as usual’ verdoet zijn tijd. De evenementenbranche zoals we die kennen is niet meer. Jammer? Ja. Ondernemers hebben het zwaar, vinden het lastig een koers te bepalen en om positief te blijven. ‘Toch is het nu de tijd om je businessmodel aan te passen, anders is het einde oefening’, waarschuwt Ernest Hoen, ondernemer in de evenementenbranche en partner bij Businesscoach NL. Hij helpt MKB’ers met het snel op de rit zetten van nieuwe businessmodellen. ‘Je moet nu schakelen en zorgen dat je relevant blijft.’ 

Dit klinkt hard, alsof iedere ondernemer in de evenementenbranche zijn bedrijf totaal op de kop moet zetten. Zo drastisch hoeft het niet te zijn. ‘Het gaat erom dat je relevant blijft voor je klant en tegelijkertijd trouw blijft aan je kernwaarden. Anticipeer op wat er bij de klant speelt en blijf wendbaar’, weet Ernest Hoen.

Hybride toekomst

‘De ontwikkelingen in de evenementenbranche zijn niet perse allemaal negatief’, stelt Ernest. ‘De manier waarop we het afgelopen jaar zijn gaan werken heeft ons veel geleerd. Ik voorspel dat het livestreamen van bijeenkomsten straks bijna standaard zal worden en dat veel evenementen een hybride vorm gaan krijgen.’

Confrontatie

Wat zijn de eerste stappen die je moet nemen? Ernest zorgt er eerst voor dat de ondernemer de confrontatie aangaat met zichzelf. ‘Ik houd een spiegel voor, stel kritische vragen. Belangrijk is kijken waar men momenteel staat. Is de ondernemer in staat deze periode financieel en mentaal te overbruggen?’ Vanuit zijn bedrijfseconomische ervaring kijkt Ernest kritisch naar de cijfers. ‘Gewoon even een jaarrekening bekijken is zinloos, je moet de cijfers in de context van de branche weten te plaatsen.’

Zelfkennis

Om te voorkomen dat ondernemers uit paniek richtingen in slaan die later helemaal niet bij hen blijken te passen, is de volgende stap: je kernwaarden op papier zetten. ‘Kijk wat jouw organisatie anders maakt dan andere bedrijven maar ook wat jouw kernwaarden als leider zijn.’

Relevant

De businesscoach ziet dat veel ondernemers vasthouden aan bestaande diensten. ‘Dat snap ik wel, maar je moet kijken waar klanten nú echt behoefte aan hebben. Hier kom je achter door juist nu veel contact te houden met klanten, zodat je weet wat er speelt. Voorkom dat je in je eigen cocon blijft, ga het gesprek aan zodat je nieuwe inspiratie krijgt. Hoe kun jij de verwachtingen van je klant gaan overtreffen?’

Resultaat boeken

Ernest helpt ondernemers om de strategie snel om te zetten in actie. ‘Dikke rapporten en ellenlange gesprekken, wie heeft daar tijd, geld en energie voor? Daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten.’ Hij beschrijft het MKB Canvas ®, een groeimethodiek van Businesscoach NL die gebaseerd is op negen pilaren. ‘We hebben het praktisch en overzichtelijk gemaakt. Heb je deze onderdelen op orde dan ga je resultaten boeken. Daar draait het om tenslotte.’

Stralende toekomst

Over het algemeen zijn er twee bottlenecks die groei kunnen belemmeren: te weinig klanten of de organisatie kan niet meer klanten bedienen met behoud van kwaliteit. Ernest: ‘Vaak vraag ik ondernemers: stel ik geef je nu twee keer zo veel klanten, kun je dat aan? Het antwoord is vrijwel altijd ‘nee’. Natuurlijk kijken we ook naar leiderschap: als je zelf een 7 bent, kun je als organisatie geen 9 worden.’ Wie benieuwd is hoe haar of zijn organisatie scoort: met deze scan kom je er binnen enkele minuten achter.

Ernest merkt dat veel MKB’ers in de evenementenbranche ondanks de onzekerheid gedreven blijven. ‘Er ontstaan veel creatieve concepten. De truc is om dat door te vertalen naar je businessmodel, dan straalt de eventbranche binnen no-time als nooit tevoren!’.

Bron: Events.nl

Het in Utrecht gevestigde Businesscoach NL heeft twee nieuwe businesscoaches aan boord gehaald: Ernest Hoen en Martijn Wijnen.

Businesscoach NL is een netwerk van adviseurs en coaches die jarenlange ervaring in het vak achter hun naam hebben staan. Deze professionals hebben hun sporen verdiend in het bedrijfsleven door mkb-bedrijven (tot 100 werknemers) te adviseren en coachen over hoe zij hun doelstellingen, vaak met een groeicompenent, kunnen realiseren. Businesscoach NL biedt programma’s gericht op onder meer het opstellen van strategische plannen, groeisprints en coaching voor bestuurders.

“We helpen mkb-ondernemers groeien. We lossen daarbij niet alleen de belangrijkste knelpunten direct op, maar leren ondernemers nieuwe vaardigheden en strategieën aan, waarmee ze zelf de bedrijfsgroei realiseren die ze voor ogen hebben. Met behulp van effectieve training en coaching breiden ze in een snel tempo hun ondernemersskills fors uit”, legt oprichter Bart van den Belt uit.

Recent heeft Businesscoach NL twee nieuwe en ervaren partners aan boord gehaald: Ernest Hoen en Martijn Wijnen. Beiden nemen jarenlange ondernemers- en managementervaring mee naar hun nieuwe werkgever.

Ernest Hoen is sinds 2017 actief als zelfstandig ondernemer. Als eigenaar en managing director runt hij UniePlaza, een congres- en vergaderlocatie gelegen in het midden van het land. Daarvoor was hij enkele jaren werkzaam voor Echo Advies, waar hij zich richtte op onder meer business development, strategie, finance en operations.

Eerder in zijn loopbaan was hij actief als directielid bij opleider Schouten & Nelissen, en als business Controller bij voedingsbedrijf Numico en softwarebedrijf Oracle.

Volgens Businesscoach NL houdt Hoen van “aanpakken, doorzetten en resultaat boeken”. Over zijn nieuwe rol zegt hij: “Het is mijn passie om mkb-ondernemers zelf tot inzichten te laten komen, door hen en de organisatie een spiegel voor te houden. Vervolgens kun je tot actie overgaan en de onderneming verbeteren en laten groeien, en zo een sterkere leider worden.” 

Martijn Wijnen is een ervaren senior strategisch adviseur. Vanuit zijn eigen onderneming heeft hij de afgelopen jaren diverse interim management- en commerciële management- en coachingsrollen vervuld, vooral binnen en voor mkb-bedrijven.

Eerder in zijn loopbaan heeft Wijnen zich ingezet voor meerdere grote internationale labels zoals L’Oréal en McGregor, die hij heeft geholpen met het uitbouwen van hun merken. In zijn laatste rol als Sales Director bij McGregor was hij commercieel eindverantwoordelijk voor de wholesale divisie in Nederland en diverse exportlanden. Bij L’Oreal fungeerde hij onder meer als brand manager, en heeft hij mogen bijdragen aan tal van productlanceringen en marketingcampagnes.

Zijn ruime ervaring zal Wijnen bij Businesscoach NL blijven inzetten voor mkb-ondernemingen. Businesscoach NL over zijn toegevoegde waarde: “Overal waar hij komt en succes ziet, valt Martijn één ding op: alleen de ondernemers die oprecht met plezier aan hun bedrijf werken, leveren topprestaties. Een inzicht waar hij nu als businesscoach ook andere mkb-ondernemers bij helpt, zodat zij hun bedrijf kunnen laten groeien.”

Bron: consultancy.nl

UTRECHT – Businesscoach NL heeft twee nieuwe partners die in de rol van businesscoach MKB-ondernemers gaan begeleiden bij het realiseren van duurzame bedrijfsgroei. Ernest Hoen (51), zelf ook ondernemer en eigenaar van UniePlaza en Martijn Wijnen (49), senior strategisch adviseur, gaan per direct aan de slag. Bij Businesscoach NL werken gekwalificeerde businesscoaches aan de hand van het beproefde MKB Canvas ®, een praktische groeimethodiek gebaseerd op de negen pilaren waarop iedere succesvolle MKB-organisatie is gebouwd.

Ernest Hoen

Zelf een bevlogen ondernemer, voormalig directielid bij Schouten & Nelissen en een bedrijfseconoom die cijfers in de context weet te plaatsen. Ernest houdt van aanpakken, doorzetten en resultaat boeken.  ‘Het is mijn passie om MKB ondernemers zelf tot inzichten te laten komen, door hen en de organisatie een spiegel voor te houden. Vervolgens kun je tot actie overgaan en de onderneming verbeteren en laten groeien. een sterkere leider worden.’

Martijn Wijnen

Hij hielp internationale labels zoals L’Oréal en McGregor met het bouwen van merken en nam plaats op de directiestoel van verschillende MKB bedrijven en werkt zelfstandig als strategisch adviseur.  Overal waar hij komt en succes ziet, valt Martijn één ding op: alleen de ondernemers die oprecht met plezier aan hun bedrijf werken, leveren topprestaties. Een inzicht waar hij nu, als businesscoach ook andere MKB ondernemers bij helpt zodat zij hun bedrijf kunnen laten groeien.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie neem contact op met Barbara Willems van PR Matters via barbara@prmatters.nl of bel 06- 4480 2699.

Bron: fd.nl