In een crisis als deze ligt het risico op de loer dat je als ondernemer alleen maar bezig bent met brandjes blussen en je langetermijndoelen uit het oog verliest, ziet businesscoach Martijn Wijnen. Hoe zorg je dat je ook in coronatijd vooruitkomt? 4 tips.

Met welke hulpvraag kloppen ondernemers momenteel vooral aan? Gek genoeg is die niet corona-gerelateerd, zegt businesscoach Martijn Wijnen. “De meeste ondernemers benaderen me omdat ze een volgende stap willen zetten met hun bedrijf. Ze streven naar een zelfstandig draaiende organisatie, zodat ze hun handen vrij hebben om te doen wat ze leuk vinden: ondernemen. Nieuwe vestigingen openen, een eigen label ontwikkelen, noem het op. Maar vaak zitten ze zo diep in de dagelijkse operatie, bijvoorbeeld omdat ze als eigenaar veel op de winkelvloer staan, dat ze die langetermijndoelen uit het oog verliezen. Dat zit groei in de weg en deze crisis helpt niet mee. Veel ondernemers moeten nu noodgedwongen werknemers laten gaan, waardoor ze nóg meer zelf moeten doen.”

Als businesscoach helpt Wijnen ondernemers om ‘strategische groei te realiseren’. Dat doet hij sinds januari 2021 als partner van het in Utrecht gevestigde Businesscoach NL, dat zich specifiek op MKB-bedrijven tot 100 werknemers richt. Voor groei heb je slechts twee dingen nodig, betoogt hij: nieuwe klanten (‘daar zit je omzet’), en de mogelijkheid om die klanten goed en efficiënt te kunnen bedienen (‘daar zit je winst’). Hoe vertaal je dit als ondernemer naar je eigen organisatie? Een gesprek met Wijnen leverde de volgende inzichten op.

1. Kijk goed naar jezelf
“Goed leiderschap is de spil waarom de rest van de organisatie draait. De leider moet helderheid creëren, prioriteiten stellen, de lijnen uitzetten en zijn of haar mensen daarin meenemen. Als dat op het niveau van een zesje is, kan de rest van de organisatie nooit een negen worden. Om te kunnen groeien moet je als ondernemer allereerst goed naar jezelf durven kijken: heb je de capaciteiten die daarvoor nodig zijn? Een belangrijk onderdeel is dingen uit handen kunnen geven, iets waar veel ondernemers moeite mee hebben. Wat begrijpelijk is; ze zijn meestal zelf op de winkelvloer begonnen en hun naam staat op de gevel. De kunst is om hun missie, visie en kernwaarden ook via hun mensen naar de consument uit te dragen.”

2. Breng processen in kaart
“Dat brengt me op het volgende; leg processen vast. Hoe steek je bijvoorbeeld het verkoopproces in? En is dat helder voor iedereen? De betere winkels hebben dat zwart op wit in protocollen, dat handvatten biedt om (nieuwe) medewerkers intern op te leiden. Maar processen in kaart brengen, gaat ook over zaken als een inkoopplanning en budgetverdeling; wat wil je waar uitgeven? Processen vastleggen geeft inzicht in de bedrijfsvoering en informatie waarop je kunt sturen. Zodat je de touwtjes in handen houdt.”

3. Krijg grip op je financiën
“Dit zal je misschien verbazen, maar veel ondernemers hebben totaal geen overzicht over hun financiën. Die sluizen, uitzonderingen daargelaten, alle facturen en bonnetjes door naar hun boekhouder. Waarom? Omdat ze er geen kennis van hebben en het niet leuk vinden. Terwijl financieel overzicht essentieel is om grip te krijgen op waar je staat en welke stappen je kunt zetten, zeker als je wilt groeien. Stel bijvoorbeeld dat je een verdubbeling in aantal klanten wilt, kun je dat dan wel aan? Ben je in staat om de voorraad uit te breiden, zijn de logistieke processen op orde en kun je voldoende nieuwe mensen aannemen om alles in goede banen te leiden?”

4. Durf hulp te vragen
“Niet om voor eigen parochie te preken, maar omdat het in de aard van het beestje zit: ondernemers zijn van nature eigenwijs en willen altijd alles zelf doen. Terwijl het heel nuttig is om iemand die meer afstand heeft, mee te laten kijken naar je bedrijf. Dat kan een coach zijn, maar ook een collega-ondernemer, al dan niet buiten de mode- of schoenenindustrie. Hoe gaan zij met bepaalde zaken om en dealen ze met problemen? Daar is zoveel informatie te halen en het is nog gratis ook. Succesvolle ondernemers zijn altijd bereid hun kennis te delen. Al is het alleen maar omdat ze trots zijn op wat ze hebben neergezet.”

Bron: Schoenvisie.nl & textilia.nl

Het in Utrecht gevestigde Businesscoach NL heeft twee nieuwe businesscoaches aan boord gehaald: Ernest Hoen en Martijn Wijnen.

Businesscoach NL is een netwerk van adviseurs en coaches die jarenlange ervaring in het vak achter hun naam hebben staan. Deze professionals hebben hun sporen verdiend in het bedrijfsleven door mkb-bedrijven (tot 100 werknemers) te adviseren en coachen over hoe zij hun doelstellingen, vaak met een groeicompenent, kunnen realiseren. Businesscoach NL biedt programma’s gericht op onder meer het opstellen van strategische plannen, groeisprints en coaching voor bestuurders.

“We helpen mkb-ondernemers groeien. We lossen daarbij niet alleen de belangrijkste knelpunten direct op, maar leren ondernemers nieuwe vaardigheden en strategieën aan, waarmee ze zelf de bedrijfsgroei realiseren die ze voor ogen hebben. Met behulp van effectieve training en coaching breiden ze in een snel tempo hun ondernemersskills fors uit”, legt oprichter Bart van den Belt uit.

Recent heeft Businesscoach NL twee nieuwe en ervaren partners aan boord gehaald: Ernest Hoen en Martijn Wijnen. Beiden nemen jarenlange ondernemers- en managementervaring mee naar hun nieuwe werkgever.

Ernest Hoen is sinds 2017 actief als zelfstandig ondernemer. Als eigenaar en managing director runt hij UniePlaza, een congres- en vergaderlocatie gelegen in het midden van het land. Daarvoor was hij enkele jaren werkzaam voor Echo Advies, waar hij zich richtte op onder meer business development, strategie, finance en operations.

Eerder in zijn loopbaan was hij actief als directielid bij opleider Schouten & Nelissen, en als business Controller bij voedingsbedrijf Numico en softwarebedrijf Oracle.

Volgens Businesscoach NL houdt Hoen van “aanpakken, doorzetten en resultaat boeken”. Over zijn nieuwe rol zegt hij: “Het is mijn passie om mkb-ondernemers zelf tot inzichten te laten komen, door hen en de organisatie een spiegel voor te houden. Vervolgens kun je tot actie overgaan en de onderneming verbeteren en laten groeien, en zo een sterkere leider worden.” 

Martijn Wijnen is een ervaren senior strategisch adviseur. Vanuit zijn eigen onderneming heeft hij de afgelopen jaren diverse interim management- en commerciële management- en coachingsrollen vervuld, vooral binnen en voor mkb-bedrijven.

Eerder in zijn loopbaan heeft Wijnen zich ingezet voor meerdere grote internationale labels zoals L’Oréal en McGregor, die hij heeft geholpen met het uitbouwen van hun merken. In zijn laatste rol als Sales Director bij McGregor was hij commercieel eindverantwoordelijk voor de wholesale divisie in Nederland en diverse exportlanden. Bij L’Oreal fungeerde hij onder meer als brand manager, en heeft hij mogen bijdragen aan tal van productlanceringen en marketingcampagnes.

Zijn ruime ervaring zal Wijnen bij Businesscoach NL blijven inzetten voor mkb-ondernemingen. Businesscoach NL over zijn toegevoegde waarde: “Overal waar hij komt en succes ziet, valt Martijn één ding op: alleen de ondernemers die oprecht met plezier aan hun bedrijf werken, leveren topprestaties. Een inzicht waar hij nu als businesscoach ook andere mkb-ondernemers bij helpt, zodat zij hun bedrijf kunnen laten groeien.”

Bron: consultancy.nl

UTRECHT – Businesscoach NL heeft twee nieuwe partners die in de rol van businesscoach MKB-ondernemers gaan begeleiden bij het realiseren van duurzame bedrijfsgroei. Ernest Hoen (51), zelf ook ondernemer en eigenaar van UniePlaza en Martijn Wijnen (49), senior strategisch adviseur, gaan per direct aan de slag. Bij Businesscoach NL werken gekwalificeerde businesscoaches aan de hand van het beproefde MKB Canvas ®, een praktische groeimethodiek gebaseerd op de negen pilaren waarop iedere succesvolle MKB-organisatie is gebouwd.

Ernest Hoen

Zelf een bevlogen ondernemer, voormalig directielid bij Schouten & Nelissen en een bedrijfseconoom die cijfers in de context weet te plaatsen. Ernest houdt van aanpakken, doorzetten en resultaat boeken.  ‘Het is mijn passie om MKB ondernemers zelf tot inzichten te laten komen, door hen en de organisatie een spiegel voor te houden. Vervolgens kun je tot actie overgaan en de onderneming verbeteren en laten groeien. een sterkere leider worden.’

Martijn Wijnen

Hij hielp internationale labels zoals L’Oréal en McGregor met het bouwen van merken en nam plaats op de directiestoel van verschillende MKB bedrijven en werkt zelfstandig als strategisch adviseur.  Overal waar hij komt en succes ziet, valt Martijn één ding op: alleen de ondernemers die oprecht met plezier aan hun bedrijf werken, leveren topprestaties. Een inzicht waar hij nu, als businesscoach ook andere MKB ondernemers bij helpt zodat zij hun bedrijf kunnen laten groeien.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie neem contact op met Barbara Willems van PR Matters via barbara@prmatters.nl of bel 06- 4480 2699.

Bron: fd.nl