Zie je kansen voor nieuwe producten of diensten? Wil je innoveren? Kun je kosten besparen? Een goed overzicht van je bedrijfsmodel helpt je om je strategie te bepalen. Het Business Model Canvas geeft je dat overzicht. Met dit model breng je negen belangrijke interne en externe aspecten van je bedrijf in kaart. Veel gedoe? Welnee: het past op één A4’tje! Dat maakt het makkelijk om over je bedrijfsmodel na te denken, te communiceren of het te vergelijken met andere bedrijfsmodellen. Ook voor starters is het canvas een handige tool. Als je het hebt ingevuld, heb je namelijk direct de basis voor je ondernemingsplan.

Laten we eerst eens in vogelvlucht kijken naar het Business Model Canvas (BMC) van de Zwitserse managementtheoreticus Alex Osterwalder. Het is een sjabloon dat je kunt invullen. In het midden staat de waardepropositie van je bedrijf. Je waardepropositie is je onderscheidende kracht, datgene waarom je klanten voor jou kiezen. Links daarvan beschrijf je wat je nodig hebt om die waarde te leveren, namelijk je partners, je bedrijfsmiddelen (key resources) en kernactiviteiten. Rechts ervan zet je hoe je de waardepropositie vermarkt. Daar beschrijf je wie je klanten zijn en hoe je contact met hen hebt. Het onderste deel van het canvas gaat over de financiële aspecten.


Business Model Canvas

Hoe vul je dit BMC nu in? Daarvoor gebruik je dit stappenplan:

1 Klantsegmenten
Hoewel ze helemaal in de rechteruithoek van het model staan, is de belangrijkste vraag wie jouw klanten zijn. Want zonder klanten geen business! Welke groepen wil je bedienen met jouw producten of diensten? Je kunt op allerlei manieren segmenteren, bijvoorbeeld naar leeftijd, geslacht, woonplaats, sociaal-economische status, of zakelijke klanten versus consumenten. Breng zo specifiek mogelijk in kaart wat de behoeften zijn van jouw verschillende klantgroepen.

2 Waardepropositie
Je waardepropositie (en dat kunnen er best meer dan één zijn) formuleer je vanuit het perspectief van je klanten: hoe lossen jouw producten of diensten hun problemen op en vervullen ze hun wensen, en hoe onderscheid je je daarmee van andere aanbieders? Waarom kiezen klanten voor jou?

3 Kanalen
Vervolgens inventariseer je hoe je je klanten bereikt met jouw aanbod. Ligt je product bijvoorbeeld in de winkel of verkoop je het online? Heb je een eigen webshop of bied je het product aan via websites van andere partijen? Waar kunnen klanten jouw diensten afnemen? Maak je gebruik van tussenpersonen? Bezoek je verkoopbeurzen? Alle kanalen breng je hier in kaart.

4 Klantrelaties
Hoe ziet de relatie met je verschillende klantgroepen eruit? Investeer je in een persoonlijke relatie, of richt je je vooral op een soepele transactie? Hoeveel ondersteuning hebben je klanten nodig? Hoe en hoe vaak communiceer je met klanten? Hoe bezorg je jouw klanten een geweldige ervaring waardoor ze steeds weer bij je terugkomen?

5 Inkomstenstromen
De inkomstenstromen zijn het verdienmodel van je bedrijf. Verdien je bijvoorbeeld aan de losse verkoop van producten, of bied je abonnementen aan? Werk je volgens het uurtje-factuurtjemodel of voor een vaste prijs per opdracht? Je kunt verschillende inkomstenstromen naast elkaar hebben. Schrijf ze allemaal op.

6 Belangrijkste bedrijfsmiddelen
Om je waardepropositie te kunnen leveren, heb je mensen en middelen nodig. In het BMC vallen die allebei onder belangrijkste bedrijfsmiddelen (key resources). Naast personeel kun je denken aan fysieke en digitale infrastructuur (gebouwen, machines, vervoermiddelen, computers, netwerken enzovoort) en intellectueel eigendom.

7 Kernactiviteiten
Onder kernactiviteiten vallen alle activiteiten die je onderneemt om je bedrijf te voeren en waarde te leveren aan je klanten. Denk aan productie, productontwikkeling, marketing, klantenservice, administratie enzovoort. Wat voor jou een kernactiviteit is, is een strategische keuze. Sommige activiteiten kun je namelijk heel goed uitbesteden.

8 Belangrijkste partners
Je niet-kernactiviteiten kun je uitbesteden aan partners. In het BMC breng je de belangrijkste partners in kaart. Dat zijn partijen die van strategisch belang zijn, omdat ze iets kunnen of hebben wat je onderneming zelf niet kan of heeft.

9 Kostenstructuur
Als je de linkerkant van je businessmodel helder hebt, heb je ook een idee van de kostenstructuur. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om na te denken over besparingen. Ook kun je de link leggen tussen kosten en inkomsten: zijn er producten, diensten of klantsegmenten die relatief veel kosten en weinig opleveren?

Wat kun je ermee?

Leuk en aardig allemaal, maar wat heb je hier nu precies aan? Heel veel, want als je het Business Model Canvas hebt ingevuld, kun je het gebruiken om je bedrijfsmodel te verbeteren. Kun je kosten besparen? Kun je meer inkomsten krijgen door je op andere klantsegmenten te richten? Zijn er activiteiten die je beter kunt uitbesteden? Kun je nieuwe inkomstenstromen benutten? Het BMC helpt je om daarover na te denken. Elk aspect van het bedrijfsmodel dat je wilt aanpassen, kun je direct in samenhang met de acht andere aspecten beoordelen.

Sterktes en zwaktes van het Business Model Canvas

Het BMC brengt je bedrijfsmodel heel duidelijk in beeld en is vrij eenvoudig in te vullen. Het legt bovendien de nadruk op je waardepropositie voor de klant. Het gaat dus niet om wat je te bieden hebt, maar om wat je klant eraan heeft. Deze pluspunten maken het BMC tot een handig hulpmiddel om nieuwe ideeën voor je business te ontwikkelen.

Het model heeft ook wat zwakke kanten. Het doet alsof er geen concurrentie is en ook bedrijfsculturele aspecten blijven buiten beeld. Van duurzaamheid heeft het BMC ook nog nooit gehoord. Maar kom op, je bent ondernemer, dus het is vast aan je toevertrouwd om een effectieve tool nog verder te verbeteren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *