Meer informatie over de Training effectieve communicatie?
Neem vrijblijvend contact op.

Training effectieve communicatie

Matige communicatie op de werkvloer is zelden een probleem … het is vaak hét probleem. Want leidinggeven is nagenoeg één en al communiceren. En dan is het vervelend als je je medewerkers liever niet ergens direct op aanspreekt, wanneer je heel nerveus aan slechtnieuwsgesprekken begint of als je medewerkers je feedback niet goed begrijpen.

Onze training communicatie leert managers en leidinggeven handige strategieën en essentiële communicatieve vaardigheden waarmee ze succesvol om kunnen gaan met allerlei situaties en lastige individuen uit hun team.

Hoe je effectief een boodschap overbrengt

Een belangrijk onderdeel van de training communicatie betreft de wijze waarop je effectief een boodschap over kunt brengen. We leren je over de verschillende communicatiestijlen en -strategieën en in welke situaties je die het best kunt toepassen. Hoe je het best feedback kunt geven zonder weerstand op te roepen, bijvoorbeeld. En hoe je kort, duidelijk en respectvol aan de ander kunt vertellen wat je denkt.

Maar ook gaan we in op de non-verbale communicatie, want hoe je iets zegt is minstens net zo belangrijk als wat je zegt. We leren je daarom bewust te zijn van hoe je overkomt en hoe je dat in kunt zetten om je boodschap duidelijker over te brengen.

Communiceren is interpreteren, waarnemen en luisteren

Effectieve communicatie is echter geen eenrichtingsverkeer. Je leert daarom tijdens de training niet alleen hoe je je standpunt duidelijk overbrengt, maar ook om te luisteren en te kijken. Want anders kun je niet goed interpreteren wat de ander zegt en ontstaat er miscommunicatie.

Door gesprekken te structureren, door het stellen van de juiste vragen en door goed te luisteren naar de antwoorden ben je in staat om je beter in te leven in het verhaal van de ander. Door begrip te tonen en empathisch te reageren neem je barrières en weerstand bij je medewerkers weg, waardoor je conflicten kunt vermijden.

Inhoud van de training communicatie

Tijdens de training communicatie gaan we in op de manier waarop mensen communiceren (zowel bewust als onbewust) en hoe die communicatie vervolgens de gedragingen van mensen beïnvloedt. Het doel is dan ook om deelnemers te leren wanneer ze diverse stijlen en technieken toe kunnen passen om het gewenste gedrag bij medewerkers te stimuleren. Na de training zijn deelnemers in staat om:

  • meer invloed uit te oefenen
  • vol zelfvertrouwen om te gaan met lastige medewerkers en situaties
  • conflicten te verminderen (of zelfs te voorkomen)
  • en medewerkers of teamleden te stimuleren en inspireren

Dat weten we te realiseren door je allerlei gesprekstechnieken aan te leren en door daarmee actief te gaan oefenen. Door deze vaardigheden in gecontroleerde context te trainen, kun je de situaties in de praktijk snel herkennen en direct een adequate en effectieve stijl hanteren.

Op maat & incompany training

Niet iedere manager of leidinggevende ervaart dezelfde problemen als het gaat om communicatie. In iedere organisatie spelen weer andere factoren een rol. Daarom geven onze training communicatie incompany en op maat gemaakt voor jullie organisatie. Op die manier kunnen we specifiek jullie issues behandelen. Op ieder vlak van communicatie. Boek de training en ervaar wat je kunt bereiken met effectieve communicatie.

Meer informatie over de Training effectieve communicatie?
Neem vrijblijvend contact op.