Groeiversneller door businesscoach NL

5 Dingen die succesvolle leiders doen om hun bedrijf te laten groeien

‘Als ik jou nu vijf keer zo veel omzet geef, klinkt fantastisch, maar kan je bedrijf dat aan? Het antwoord van ondernemers is vrijwel altijd ‘nee’,’ vertelt Bart van den Belt. De serie-ondernemer kan het weten. Na 17 jaar ondernemen staat de teller nu op vier goedlopende bedrijven, schreef hij een zestal boeken en trainde hij duizenden ondernemers op leiderschap. ’Sterk leiderschap is nu natuurlijk belangrijker dan ooit: stevig in je schoenen staan, heldere keuzes maken. Werknemers en klanten merken het als je zoekende bent en dat geeft onrust.’

Uit frustratie over het overvolle coaching landschap voor ondernemers richtte hij Businesscoach NL op, waar gekwalificeerde businesscoaches werken aan de hand van een praktische groeimethodiek gebaseerd op de pilaren waarop iedere succesvolle organisatie is gebouwd. ‘Leiderschap staat centraal in het canvas,’ vertelt Bart. ‘Een sterke leider kan nu niks aan het toeval overlaten en moet toch flexibel zijn.’ Dit zijn volgens Bart de vijf dingen die sterke leiders goed doen:

  1. Ze hebben hun basisprocessen en -systemen op orde

Ambitieuze omzetdoelen hebben is mooi, maar de meeste bedrijven kunnen zelfs een verdubbeling van de omzet organisatorisch niet aan. ‘De truc is om eerst je processen en systemen op orde te hebben. Van het maken van offertes en opdrachtbevestigingen tot de facturatie.’ Zo zijn er veel ‘spookwerkzaamheden die onnodig veel tijd en geld kosten. ‘Het zal je verrassen bij hoeveel bedrijven mensen nog bezig zijn om bij iedere nieuwe opdracht weer nieuwe documentjes te maken die gewoon gestandaardiseerd kunnen worden.’ Is de basis op orde? Dan kun je die extra omzet gemakkelijk aan.

  1. Ze kunnen hun bedrijf ‘loslaten’

Een tweede kracht van succesvolle leiders is dat ze kunnen, en durven, loslaten. In plaats van de hele dag bezig te zijn met brandjes te blussen. ‘Wat gebeurt er als jij een maand uit je bedrijf stapt?’ vraagt Bart ondernemers die willen groeien. Vaak is het antwoord dan, dat het bedrijf dan niet meer zou bestaan. Dat is gevaarlijk. ‘Als jij je processen op orde hebt en borgt met een systeem dan kun jij je bezig houden met leidinggeven, in plaats van micro-managen. ‘Hoe kun je werken aan groei als je constant aan je jas getrokken wordt voor dezelfde brandjes?’

  1. Ze weten knelpunten op te sporen (en zien groeikansen)

Iedere dag weer hetzelfde liedje. Of beter gezegd: dezelfde knelpunten. Hier hoef je geen dik rapport voor te laten maken om erachter te komen waar het vast loopt. Bart en zijn business coaches laten mensen altijd eerst een online vragenlijst invullen. Hier komt direct uit op welke onderdelen je goed of slecht scoort, eleganter gezegd: waar je uitdagingen en kansen liggen. Hier komt een kant-en-klaar prioriteitenlijstje uit, gebaseerd op de scores op onder andere marketing, de klantreis en leiderschap. Bart wilde dit hapklaar maken: ‘Tja, nu is even niet de tijd om rustig een jaartje je bedrijf te analyseren. Het is voeten aan de grond en rennen. Dan moet je gewoon snel tot actie kunnen komen.’

  1. Ze kijken vooruit

Wie alle voorgaande punten hanteert doet het eigenlijk al: vooruitkijken. Een zelfstandig draaiend bedrijf creëren kan alleen als je constant vooruit blijft kijken. En daar op acteert. ‘Vooruitzien is regeren,’ zegt Bart. ‘Vraag je af of je nog tegemoet komt aan wat je klanten nodig hebben. Kijk vooruit, wees realistisch en schakel waar nodig.’ Hiervoor moet je jezelf als ondernemer durven blijven uitvinden. ‘Veel mensen stoppen hun hoofd in het zand en hopen dat de storm overwaait. Anderen kijken hoe de storm hen sneller kan laten groeien.’

  1. Ze zijn flexibel ingericht

‘De enige zekerheid die we hebben, is dat er niks zeker is.’ Bart ziet het vaak met, ogenschijnlijk, kleine dingen bij bedrijven die bij hem aankloppen. ‘Denk aan printcontracten die zomaar voor zeven jaar worden afgesloten, het lijkt een detail maar het is nogal wat. Wie zegt dat je over een paar jaar überhaupt nog iets print?’.

Jij bent een voorbeeld (ook al besef je het niet)

Als leider heb je een voorbeeldfunctie naar je medewerkers, dat wordt vaak onderschat. Leiders die de kernwaarden van de organisatie niet respecteren, kunnen niet verwachten dat mensen dit wel doen. Blijf jij als leider micro-managen en kan je bedrijf niet zonder jou doordraaien, dan is dat dus je boodschap aan je mensen.

Simpele succesformule

‘Succes is voor de doeners,’ stelt Bart. ‘Heel simpel gezegd moet jij je als leider bezighouden met twee taken. Een is het binnenhalen van de klanten, twee het waarborgen van de kwaliteit.’ Als je je hierop blijft focussen zul je merken dat je bedrijf sterker wordt en meer aankan. Er zijn altijd obstakels maar: ‘A quitter never wins, and a winner  never quits.’

Bart van den Belt is oprichter van Businesscoach NL en ontwikkelde de MKB Canvas ® groeimethodiek. Ondernemers kunnen de scan met vragen doen op de website.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *