In een crisis als deze ligt het risico op de loer dat je als ondernemer alleen maar bezig bent met brandjes blussen en je langetermijndoelen uit het oog verliest, ziet businesscoach Martijn Wijnen. Hoe zorg je dat je ook in coronatijd vooruitkomt? 4 tips.

Met welke hulpvraag kloppen ondernemers momenteel vooral aan? Gek genoeg is die niet corona-gerelateerd, zegt businesscoach Martijn Wijnen. “De meeste ondernemers benaderen me omdat ze een volgende stap willen zetten met hun bedrijf. Ze streven naar een zelfstandig draaiende organisatie, zodat ze hun handen vrij hebben om te doen wat ze leuk vinden: ondernemen. Nieuwe vestigingen openen, een eigen label ontwikkelen, noem het op. Maar vaak zitten ze zo diep in de dagelijkse operatie, bijvoorbeeld omdat ze als eigenaar veel op de winkelvloer staan, dat ze die langetermijndoelen uit het oog verliezen. Dat zit groei in de weg en deze crisis helpt niet mee. Veel ondernemers moeten nu noodgedwongen werknemers laten gaan, waardoor ze nóg meer zelf moeten doen.”

Als businesscoach helpt Wijnen ondernemers om ‘strategische groei te realiseren’. Dat doet hij sinds januari 2021 als partner van het in Utrecht gevestigde Businesscoach NL, dat zich specifiek op MKB-bedrijven tot 100 werknemers richt. Voor groei heb je slechts twee dingen nodig, betoogt hij: nieuwe klanten (‘daar zit je omzet’), en de mogelijkheid om die klanten goed en efficiënt te kunnen bedienen (‘daar zit je winst’). Hoe vertaal je dit als ondernemer naar je eigen organisatie? Een gesprek met Wijnen leverde de volgende inzichten op.

1. Kijk goed naar jezelf
“Goed leiderschap is de spil waarom de rest van de organisatie draait. De leider moet helderheid creëren, prioriteiten stellen, de lijnen uitzetten en zijn of haar mensen daarin meenemen. Als dat op het niveau van een zesje is, kan de rest van de organisatie nooit een negen worden. Om te kunnen groeien moet je als ondernemer allereerst goed naar jezelf durven kijken: heb je de capaciteiten die daarvoor nodig zijn? Een belangrijk onderdeel is dingen uit handen kunnen geven, iets waar veel ondernemers moeite mee hebben. Wat begrijpelijk is; ze zijn meestal zelf op de winkelvloer begonnen en hun naam staat op de gevel. De kunst is om hun missie, visie en kernwaarden ook via hun mensen naar de consument uit te dragen.”

2. Breng processen in kaart
“Dat brengt me op het volgende; leg processen vast. Hoe steek je bijvoorbeeld het verkoopproces in? En is dat helder voor iedereen? De betere winkels hebben dat zwart op wit in protocollen, dat handvatten biedt om (nieuwe) medewerkers intern op te leiden. Maar processen in kaart brengen, gaat ook over zaken als een inkoopplanning en budgetverdeling; wat wil je waar uitgeven? Processen vastleggen geeft inzicht in de bedrijfsvoering en informatie waarop je kunt sturen. Zodat je de touwtjes in handen houdt.”

3. Krijg grip op je financiën
“Dit zal je misschien verbazen, maar veel ondernemers hebben totaal geen overzicht over hun financiën. Die sluizen, uitzonderingen daargelaten, alle facturen en bonnetjes door naar hun boekhouder. Waarom? Omdat ze er geen kennis van hebben en het niet leuk vinden. Terwijl financieel overzicht essentieel is om grip te krijgen op waar je staat en welke stappen je kunt zetten, zeker als je wilt groeien. Stel bijvoorbeeld dat je een verdubbeling in aantal klanten wilt, kun je dat dan wel aan? Ben je in staat om de voorraad uit te breiden, zijn de logistieke processen op orde en kun je voldoende nieuwe mensen aannemen om alles in goede banen te leiden?”

4. Durf hulp te vragen
“Niet om voor eigen parochie te preken, maar omdat het in de aard van het beestje zit: ondernemers zijn van nature eigenwijs en willen altijd alles zelf doen. Terwijl het heel nuttig is om iemand die meer afstand heeft, mee te laten kijken naar je bedrijf. Dat kan een coach zijn, maar ook een collega-ondernemer, al dan niet buiten de mode- of schoenenindustrie. Hoe gaan zij met bepaalde zaken om en dealen ze met problemen? Daar is zoveel informatie te halen en het is nog gratis ook. Succesvolle ondernemers zijn altijd bereid hun kennis te delen. Al is het alleen maar omdat ze trots zijn op wat ze hebben neergezet.”

Bron: Schoenvisie.nl & textilia.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *